نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

نانو فیلتراسیون

تاریخچه نانو فیلتراسیون به دهه هفتاد میلادی زمانی که غشاهای اسمز معکوس با فشارهای نسبتاً پایین همراه با جریان آب تصفیه ای قابل قبول، بسط و توسعه پیدا کردند باز می گردد. استفاده از فشارهای بسیار بالا در فرآیند اسمز معکوس، اگر چه منجر به تهیه آب با کیفیت بسیار عالی می شد، ولیکن به همان نسبت هزینه گزاف انرژی مصرفی عاملی نگران کننده به شماره می آمد. در نتیجه، تهیه آب با استفاده از این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. بنابراین استفاده از غشاهایی با میزان درصد حذف پایین تر ترکیبات محلول، اما با قدرت نفوذ آب بیشتر و به طبع آن، افزایش حجم آب تصفیه شده با کیفیتی مطلوب (درحد استانداردهای مورد نظر) در فناوری جداسازی یک پیشرفت قابل ملاحظه، به شمار می آمد. از ین رو غشاهای اسمز معکوس با فشار پایین، بعنوان غشاهای نانو فیلتراسیونی شناخته شدند.

نانو فیلتراسیون فرآیند غشایی جدیدی است که خواص آن بین فرایندهای اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون قرار دارد و در اختلاف فشار پایین (10-20 بار) قابل استفاده می باشد. به علت عمل نمودن در فشار پایین و بازیابی بالاتر، هزینه های عملیاتی و نگه داری این فرآیند به مواد شیمیایی نیاز نبوده و پساب تولیدی فشرده و غلیظ می باشد. لذا هزینه حمل و نقل و دفع آن کمتر است. به کمک تجهیزات خاص غشاء ها به طور خودکار تمیز می شود. در مورد فرآیند نانو فیلتراسیون ، هزینه انرژی به مراتب از اسمز معکوس کمتر می باشد. نکته حائز اهمیت در مورد نانو فیلترها نسبت به سایر غشاها، قدرت انتخاب گری در حذف یون هاست.

غشاهای نانو فیلتراسیون معمولاً از دو لایه تشکیل می شود. لایه نازک و متراکم عمل جداسازی و لایه محافظ، عمل حفاظت در برابر فشار سیستم را انجام می دهد. غشاهای نانو فیلتراسیون معمولاً در دو نوع باردار و غیرباردار موجود هستند. مکانیسم اصلی در حذف ملکول های بدون بار، خصوصاً ترکیبات آلی بر پایه غربالسازی استوار می باشد. در حال که حذف ترکیبات یونی به دلیل بر عم کنش های الکتروستاتیک بین سطح غشا و گونه های باردار، حذف می شوند.

امروزه غشاهای نانویی تجاری، در اشکال متفاوتی استفاده می گردند. این اشکال شامل، سیستم های مارپیچی، صفحه ای، جعبه ای، لوله ای و فیبری می باشد. شکل هر یک از غشاهای نانویی براساس نوع غشا و نانویی براساس نوع غشا و به منظور بالا بردن بازده و عملکرد آن انتخاب می گردد.

تصفیه آب توسط نانو فیلتراسیون :

نانو فیلترها برای حذف محدوده وسیعی از ترکیبات به کار گرفته شده است، از جمله :

- حذف آفت کش ها از جمله آترازین، سیمازین، دیورن و ایزوپرتورن

- حذف ترکیبات آلی فرار مانند مشتقات کلردار آلی سبک مانند کلروفرم، تری کلرواتیلن و تتراکلرواتیلن

- حذف محصولات جانبی حاصل از واکنش گندزدا با ترکیبات آلی آب از جمله هالومتان ها

- حذف کاتیون ها و سختی

- حذف کروم (VI)، اورانیم، آرسنیک

- حذف آنیون ها

- حذف پاتوژن ها

 

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تصفیه اولترافیلتراسیون و نانو فیلتراسیون در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: نانو , فیلتراسیون , نانو فیلتراسیون , فرآیند غشایی , تصفیه آب توسط نانو فیلتراسیون ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

                          www.ind.clinicab.ir

حذف آرسنیک از آب آشامیدنی با استفاده از فن آوری اسمز معکوس

دکتر میترا غلامی، حامد محمدی، سید احمد مختاری

1- دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

2- کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، مربی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

3- کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده

زمینه و هدف: آلودگی آرسنیک در آب آشامیدنی باعث اثرات زیان آور در سلامت انسان می گردد. هدف از این پژوهش، ارزیابی کارآیی فرآیند اسمز معکوس برای حذف آرسنیک در آب آشامیدنی می باشد.

روش بررسی: روش انجام این پژوهش بر اساس داده های آزمایشگاه و از نوع مطالعات تجربی بوده است. پژوهش در یک پایلوت غشایی اسمز معکوس از جنس پلی آمید با مدول مارپیچی مدل TE 2521 ساخت شرکت CSM کره انجام گرفت. پس از آماده سازی محلول ارسنات سدیم در آزمایشگاه، عملکرد سیستم اسمز معکوس در حذف آرسنیک، بررسی شد. تاثیر تغییرات فشار، pH و دماهای مختلف با غلظت ورودی 2/0 میلی گرم در لیتر، و سپس در غلظت های مختلف بر روی کارآیی حذف آرسنیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در هر حالت میزان فلاکس عبوری (جریان عبوری در واحد سطح) از غشا اندازه گرفته شد. اندازه گیری مقدار آرسنیک به روش نقره دی اتیل دی تیو کاربامات انجام شد و درصد حذف آن تعیین گردید.

یافته ها: نتایج حاصل نمایانگر شرایط بهینه ی عملکرد سیستم در فشار حدود 190 پوند بر اینچ مربع، غلظت در محدوده ی 2/0 تا 5/0 میلی گرم در لیتر، دما در محدوده 25 تا 35 درجه ی سانتیگراد و pH در محدوده ی 6 تا 8 می باشد. غلظت آرسنیک در آب ورودی به غشا، تاثیر چندانی در عملکرد سیستم و راندمان آن نداشت. افزایش دما موجب بهبود عملکرد سیستم و افزایش نسبی در راندمان آن شد. pH محلول ورودی تاثیر چندانی در فلاکس و عملکرد هیدرلیکی سیستم نداشت، لیکن راندمان حذف در pH های پایین به علت شکل یونهای آرسنات موجود، نسبتاً کم بود.

نتیجه گیری: راندمان حذف آرسنیک در شرایط بهینه ی عملکرد سیستم، تا بیش از 99 درصد می باشد.

واژگان کلیدی: حذف آرسنیک، تصفیه آب آشامیدنی، غشای صاف سازی اسمز معکوس (RO)

مقدمه

آرسنیک سومین عنصر گروه پنجم جدول تناوبی است. عدد اتمی آن 33 و جرم اتمی آن 92/74 می باشد. این عنصر با ظرفیت های مختلف و نیز به صورت معدنی و آلی در طبیعت یافت می شود. میزان آرسنیک در پوسته ی زمین 8/1 میلی گرم در کیلوگرم بوده، معمولاً به صورت ترکیب با گوگرد و یا فلزاتی نظیر مس، کبالت، سرب، روی و غیره یافت می شود. از این عنصر در کشاورزی، دامداری، پزشکی، الکترونیک، صنعت و متالوژی استفاده می گردد (1). آرسنیک از طریق حل شدن کانی ها و مواد معدنی، تخلیه ی پساب های صنعتی وارد منابع آب می گردد. آرسنیک یک ماده ی سمی، تجمعی و بازدارنده ی آنزیم های گروه SH است. نوع آلی آن از شکل معدنی آن بسیار سمی تر است. همچنین آرسنیک سه ظرفیتی ] (آرسنیت)Arsenite [ در اکثر اوقات سمی تر از نوع پنج ظرفیتی ](آرسنات)Arsenate [ آن می باشد (2و19). آلودگی آرسنیک در آب، به خصوص آب های زیر زمینی، به دلیل سمیت و مخاطره آمیز بودن آن، به عنوان یک مشکل اساسی در جوامع مختلف مطرح است. در آب های طبیعی مقدار آن در حد 1 تا 2 میلی گرم در لیتر گزارش شده است (3). مصرف طولانی مدت این عنصر سبب ایجاد سرطان می شود (4). بر اساس تقسیم بندی سازمان بین المللی تحقیقات سرطان ](IARC)[ International Association on Research Cancer ترکیبات غیر آلی آرسنیک در گروه 1 (سرطان زا برای انسان) قرار دارند (5). این عنصر به عنوان آلاینده ی مهم آب آشامیدنی به ویژه در نواحی آسیای جنوبی شناخته شده است. در این نواحی میلیون ها نفر در خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با آرسنیک می باشند (6). USEPA حد مجاز آرسنیک را حدود 5 تا 10 میکرو گرم در لیتر ذکر کرده است (7 و 5). رهنمود WHO برای آرسنیک 01/0 میلی گرم در لیتر می باشد (8 و 1). در حالی که حداکثر مجاز تعیین شده در استاندارد ایران 5 میکروگرم در لیتر است (9). به دلیل اینکه در آبهای طبیعی حذف آرسنیت از آرسنات سخت تر است، بنابراین برای دستیابی به میزان بالای حذف از آب آشامیدنی، طی یک مرحله ی پیش تصفیه قبل از فرآیند اصلی حذف، آرسنیت به آرسنات اکسید شده و سپس نسبت به حذف آرسنات اقدام می شود (10). روش های مختلفی برای حذف آرسنیک و دستیابی به حدود تعیین شده در آب آشامیدنی وجود دارد که از بین آنها می توان به انعقاد، صاف سازی، سبک سازی با آهک، آلومینای فعال، تبادل یون، فرآیندهای غشایی اشاره نمود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند (11). هدف از این پژوهش، استفاده از فرآیند غشایی اسمز معکوس برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی می باشد. به این منظور تاثیر پارامتر های مختلف، نظیر غلظت آرسنیک، فشار، pH و دمای آب ورودی بررسی شده است.

روش بررسی

روش انجام این پژوهش با توجه به ماهیت آن بر اساس داده های آزمایشگاهی و یک سیستم عملی و اجرایی از نوع مطالعات تجربی بوده است. روش آماری مورد استفاده به منظور تعیین تعداد نمونه ها، روش irregular fraction design از طریق نرم افزار Design Expert Ver 7.0.1 بوده است. بر اساس متغیرهای وابسته و مستقل برای آنالیز آماری چند متغیره (فشار، دما، pH و غلظت) برابر با 24 نمونه بوده است، آزمایشات در هر دوره (Run) به صورت سه تایی (Triple) انجام شده است. (در مجموع 72 نمونه بررسی شده است). تست های آماری انجام شده، رگرسیون و همبستگی می باشد.

در مرحله ی اول پایلوت غشایی طراحی و ساخته شد. غشای مورد استفاده غشای مارپیچی اسمز معکوس (RO) (مدل TE 2521)، ساخت شرکت CSM کره می باشد. این غشا اصطلاحاً TFC نامیده می شود و از جنس پلی آمید (PA) با شارژ منفی است. طول غشا 21 اینچ، قطر آن 5/2 اینچ، قطر لوله ی تغذیه 75/0 اینچ، و سطح فعال و موثر آن 1/1 متر مربع است. میزان فلاکس عبوری اسمی غشا، معادل 1/1 متر مکعب در روز می باشد. دیگر اجزای اصلی پایلوت عبارت از غشای اسمز معکوس، پمپ، الکترو موتور، بارومتر، مخزن آب ورودی و خروجی و فیلتر کارتریج می باشد. در شکل شماره ی 1 دیاگرام جریان در پایلوت نشان داده شده است.

پس از نصب و راه اندازی پایلوت، ابتدا فلاکس آب مقطر در فشارهای مختلف تعیین گردید. سپس با توجه به غلظت آرسنیک در آب آشامیدنی مناطق آلوده ی کشور، غلظت 2/0 میلی گرم در لیتر در نظر گرفته شد (12) و از آب شهر، تهیه گردید. با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها، میزان فلاکس عبوری از غشا و درصد حذف آرسنیک در فشارهای عملیاتی مختلف 100، 130، 160، 190 و 210 پوند بر اینچ مربع (Psi) اندازه گیری شد. در مرحله سوم، با تعیین فشار بهینه (Psi 190)، تاثیر غلظت، دما و pH در کارایی حذف غشای بررسی شده و pH، غلظت و دمای بهینه تعیین گردید. مقادیر pH محلول های تهیه شده، با استفاده از سود و اسید کلریدریک در pHهای 4، 5/5 ،7، 5/8 و 10 تنظیم و تثبیت گردید. سایر پارامترها ثابت نگهداشته شدند. تغییرات دما با استفاده از هیتر ترموکوپل دار و دماسنج در دماهای 20، 25، 30، 35 و 40 درجه سانتیگراد تنظیم و تثبیت گردید. همچنین با به دست آوردن دبی عبوری و با داشتن سطح فعال غشای ارائه شده توسط کارخانه ی سازنده، میزان فلاکس عبوری (Q/A) از غشا اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که برای تعیین دبی ورودی از فلومتر استفاده شد. جهت محاسبه ی دبی خروجی، حجم مشخصی از جریان عبوری از غشا، در یک زمان مشخص توسط کورنومتر و استوانه ی مدرج اندازه گیری شد. راندمان سیستم، پس از تعیین غلظت محلول ورودی به غشا و غلظت خروجی محاسبه شد (13). محلول ورودی با استفاده از آرسنات سدیم (Na2HAsO4.7H2O) در مخزنی از جنس پلی اتیلن به حجم 200 لیتر در غلظت 2/0، 5/0، 1، 5/1 و 2 میلی گرم در لیتر آرسنیک تهیه شد. روش اندازه گیری آرسنیک در نمونه های برداشتی از ورودی و خروجی، روش نقره دی اتیل دی تیو کاربامات می باشد (استاندارد متد AsB-3500). در تمام مراحل، میزان جذب در طول موج 520 نانومتر توسط اسپکتروفتومترپرکین- المر دبل بیم UV-VIS مدل S 550 ساخت آمریکا، خوانده شد و راندمان حذف آرسنیک در شرایط مختلف بدست آمد (14). در مرحله ی آخر، نمودارهای مربوط به کارآیی و فلاکس جریان نسبت به هر یک از شرایط فوق رسم گردید.

یافته ها

با توجه به آزمایشات انجام شده و نتایج بدست آمده، شرایط بهینه سیستم در محدوده ی فشار psi 190 (01/0=α)، غلظت 2/0 میلی گرم در لیتر (05/0=α)، دما در محدوده ی 25 تا 30 درجه ی سانتیگراد، (05/0=α) و pH در محدوده 6 تا 8 بود. در نمودار 1، تاثیر تغییرات فشار بر کارایی غشا در حذف آرسنیک و همچنین فلاکس عبوری از غشا، با توجه به شرایط عملیاتی، آورده شده است. همانطوری که از نمودار مشخص شده است، با افزایش فشار، فلاکس جریان نیز افزایش می یابد. همچنین در فشار حدود 190 تا 210 پوند بر اینچ مربع، ماکزیمم راندمان حذف وجود دارد.

بحث

آرسنیک از سمومی است که از دو راه طبیعی و صنعتی وارد محیط زیست می گردد. در حال حاضر با توجه به استانداردها و رهنمودهای WHO و EPA و پایین آمدن مقادیر استاندارد توصیه شده به میزان 10 میکرو گرم در لیتر، سازمان های تامین کننده ی آب آشامیدنی مجبور به پیروی از رهنمودها و استانداردهای تعیین شده خواهند بود (8و 5، 7). لذا با تکنولوژی های موجود دستیابی به این استانداردهای جدید تا حد زیادی مشکل خواهد بود. یکی از روش های نوین تصفیه آب که امروزه در اکثر نقاط دنیا رو به گسترش بوده و قادر است حدود استاندارد های جدید تعیین شده را تامین نماید، استفاده از فرآیندهای غشائی می باشد که در این پژوهش مورد آزمایش و بررسی قرا گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده ی آن است که فرآیندهای غشائی به خصوص اسمز معکوس، در حذف آرسنیک از آب آشامیدنی به طور قابل ملاحظه ای موثر است و راندمان حذف آن، در حدود 95 تا 99 درصد می باشد. مطالعات مختلفی روی این نوع غشا و انواع دیگر غشاهای صاف سازی انجام شده است. برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی از غشای اولترافیلتر نیز استفاده شده است، که این نوع غشا، تحت شرایط آزمایشگاهی، تنها قادر به حذف حدود 10 درصد آرسنیک بوده است که برای افزایش کارایی آن، از کیتوسان و ترکیبات اسیدهیومیک برای چیلاته شدن این فلز و در نتیجه بالا رفتن وزن مولکولی آن استفاده شده است، به این ترتیب، راندمان اولترافیلتر تا حدود 65 درصد افزایش یافته است (4). کارایی حذف آرسنات با استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون که به آن سورفکتانت های CPC (hexadeclypyridinium chloride)، CTAB (hexadecyltrimethylammonium bromide) و ODA (octadecylamine acetate) اضافه شده است، نیز بررسی شده است، که نتایج نشان دهنده ی درصد حذفی به ترتیب برابر 96، 94 و 80 درصد بوده است (15). روش های الکترواولترافیلتراسیون نیز به کار برده شده است که کارایی حذف برای آرسنات، بسیار بالا بوده و آرسنیت نیز بعد از تنظیم pH، حذف شده است (16). از سایر فرآیندهای با پایه ی غشائی نیز برای این منظور استفاده شده است (17). به عنوان مثال از سیستم نانوفیلتراسیون با فشار پایین استفاده شده است که درصد حذف آرسنیک توسط آن 94 درصد به دست آمده است (18). برای آب آشامیدنی شهرها و صنایع و همچنین آبهای سطحی و زیرزمینی هم از نانوفیلتراسیون استفاده شده، که راندمان قابل قبولی جهت حذف آرسنیک داشته است (19).

عملکرد فرآیند نانوفیلتراسیون با صافی های ماسه ای تند نیز برای حذف آرسنیک به کار رفته است که نتایج نشان دهنده ی آن است که در غلظت زیر 50 میکرو گرم آرسنیک، بدون توجه به کدورت، این فرآیند قادر به کاهش آن تا حد رسیدن به رهنمود WHO است. از طرف دیگر، نانوفیلتر می تواند تا 95 درصد آرسنات و 75 درصد آرسنیت را حذف کند، در حالیکه صافی ماسه ای تند قادر به حذف آرسنیت نمی باشد (8). از انواع دیگر نانوفیلتراسیون با قطر منافذ مختلف نیز استفاده شده است و در آن تغییرات pH، غلظت آرسنیک ورودی و حضور الکترولیت بررسی شده است. نتیجه بدست آمده نشان دهنده ی راندمان حذف بالای 80 درصد است (20). به منظور حذف آرسنیک، از غشاهای رسی (مونتموریلونیتو کائولینیت) استفاده شده، در آن توانایی این نوع غشا، برای حذف آرسنیک در غلظت های مختلف و قدرت یونی کنترل شده با کلرید سدیم مورد ارزیابی قرار گرفته، راندمان به دست آمده، بیش از 90 درصد بوده است (21). غشای مورد استفاده دیگر جهت این منظور، مدول غشائی ZW-1000 همراه با پیش تصفیه ی اکسیداسیون با پرمنگنات و انعقاد بوده است که برای تصفیه آب چاه با میزان آرسنیک 200 تا 300 میکروگرم در لیتر استفاده شده است. با کمک این روش، میزان حذف به حد استانداردهای موجود رسیده است. با کمک این روش، میزان حذف به حد استانداردهای موجود رسیده است (22). از روش های دیگر حذف آرسنیک، استفاده از روش انعقاد اصلاح شده با یون های آهن و کلسیت درشت دانه، و متعاقب آن حذف لخته توسط غشای میکروفیلتراسیون بود. با این روش سرعت ته نشینی افزایش یافته، و راندمان حذف تا بیش از 99 درصد افزایش می یابد (24 و 23). با توجه به نتایج به دست آمده در نمودار 1، با افزایش فشار نمونه ی ورودی به غشا، میزان فلاکس جریان عبوری از سطح غشا، و همچنین درصد حذف آرسنیک افزایش می یابد (01/0 = α، 878/0 = r). دلیل افزایش فلاکس با افزایش فشار، غلبه ی فشار اعمال شده بر فشار اسمزی محلول ورودی می باشد. همچنین دلیل افزایش میزان حذف با افزایش فشار، کاهش قطر منافذ سطح غشا به واسطه ی تجمع آرسنیک نسبت به زمان است.

لازم به ذکر است که TDS آب ورودی هر چه بالاتر باشد، نیروی مولکولی بالایی را خواهد داشت و پیش از آنکه مولکولهای آن شروع به جدا شدن از آب نموده و از مقطع غشا عبور کنند، این نیروهای مولکولی باید توسط فشار محلول ورودی شکسته شوند. هر 100 میلی گرم در لیتر از TDS نیازمند psi 1 فشار برای غلبه بر فشار اسمزی می باشد (25). با توجه به نمودار2و3، افزایش غلظت تاثیر چندانی در افزایش فلاکس جریان و درصد حذف ندارد (05/0= α،307/0 =r). از طرف دیگر، غلظت ورودی به طور معمول باعث کاهش فلاکس نفوذی در فرآیند صاف سازی غشا می گردد و در برخی موارد رفتار تغییرات فلاکس با غلظت همانند پیش بینی های اغلب مدل های پلاریزاسیون غلظتی به صورت لگاریتمی می باشد. به عبارت دیگر، بین فلاکس و لگاریتم غلظت ورودی رابطه ی خطی مشاهده می شود. چنین رابطه ای عمدتاً در شرایطی حاصل می گردد که سرعت جریان ورودی از روی سطح غشا نسبتاً کم باشد. در سرعت های زیاد افزایش غلظت، تاثیر زیادی بر میزان فلاکس نفوذی و راندمان حذف نداشته و ثابت باقی می ماند (13). همانطوری که در نمودار 4 مشاهده می شود، pH تاثیر چندانی در راندمان حذف ندارد. تغییرات مختصر ملاحظه شده، مربوط به تغییر شکل آنیون های آرسنیک موجود در محلول و بار آنهاست. در محدوده ی pH 4 تا 10، یون های 5 ظرفیتی آرسنات به اشکال H2AsO4- و HAsO42- می باشند. به طوری که تا pH 7/6 به شکل H2AsO4- و بعد از آن به صورت HAsO42- می باشد (26). از طرفی با توجه به اینکه غشای RO مورد استفاده دارای شارژ منفی می باشد، لذا طبیعی است که در محدوده ی pH پایین تر از 77/6، نسبت به pH های بالاتر به مقدار کمتری حذف گردد. در ضمن باید به این مسئله توجه داشت که میزان بار سطحی غشا، تابع جنس غشا و نیز pH و قدرت یونی محلول مجاور با غشا است. بیشترین میزان فلاکس نفوذی و نیز بیشترین میزان قدرت نگهدارندگی غشا را زمانی می توان انتظار داشت که بار الکتریکی سطح غشا با بار الکتریکی مولکول های حل شده همنام باشد (13). در رابطه با تاثیر دما، با توجه به نمودار 5، با افزایش دمای محلول ورودی به غشا در ابتدا میزان فلاکس عبوری افزایش می یابد. البته تغییرات فلاکس جریان تا محدوده ای ادامه می یابد، سپس منحنی به صورت خط افقی در می آید. به عبارتی جنس غشا، عامل محدود کننده ی تاثیر دما روی افزایش فلاکس می باشد. از طرف دیگر، افزایش دما به طور معمول باعث کاهش ویسکوزیته ی سیال و افزایش نفوذپذیری می گردد و این امر به افزایش فلاکس نفوذی کمک می کند (25 و 13)

نتیجه گیری

با توجه به مطالعه ی حاضر می توان نتیجه گیری نمود که از بین غشاهای مختلف، اسمز معکوس بهترین راندمان را برای حذف آرسنیک دارا می باشد و راندمان حذف آرسنیک در شرایط بهینه ی عملکرد سیستم بافشار psi 190، دمای 25 درجه سانتیگراد و pH 9/6 تا بیش از 99 درصد می باشد.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تصفیه اسمز معکوسRO در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: حذف آرسنیک , اسمز معکوس , فن آوری اسمز معکوس , آرسنیک در آب آشامیدنی , روش های نوین تصفیه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

انواع روش های تصفیه آب

• تصفیه آب به روش سیستم های تبادل یونی

فرایند تبادل یونی یکی از اشکال پدیده جذب سطحی است، که در آن فاز سیال در تماس با فاز جامد جاذب قرار می‌گیرد. طی این تماس برخی از اجزای موجود در فاز سیال جذب فاز جامد شده و از سیال جدا می‌گردند. فرایند تبادل یونی فرایندی برگشت پذیر است که طی آن یون های خارجی موجود در آب جذب گروه های عاملی قرار گرفته بر روی شبکه پلیمری (فاز جامد) می‌گردند و بدین ترتیب آب عاری از هرگونه ناخالصی یونی حاصل می‌گردد.

پس از اشباع شدن گروه های عاملی، سیستم تحت عملیات بازیابی و شستشوی شیمیایی قرار گرفته و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سیستم های تبادل یونی به دو منظور سختی گیری و همچنین تولید آب با خلوص بالاتر استفاده می شود که به طور جداگانه در ذیل اشاره می گردد.

الف) سیستم های تبادل یونی به عنوان سختی گیر آب مورد نیاز صنعت به لحاظ استاندارد با آب مورد نیاز شرب بسیار متفاوت می‌‌باشد.

نکته‌‌ای که در آب مورد نیاز اکثر صنایع حائز اهمیت می‌‌باشد، حذف املاحی است که می توانند در صورت فراهم آمدن شرایط رسوب نمایند.

یکی از بیشترین مصارف آب در صنعت تولید بخار می‌‌باشد که در صورت وجود عوامل رسوب کننده در آب می‌‌توانند باعث کاهش عمر این تاسیسات گردند.

این عوامل رسوب کننده بیشتر با عنوان سختی آب شناخته می‌‌شوند. در تعریف علمی کلیه کاتیون های با ظرفیت الکتریکی بیشتر از یک را سختی گویند. لذا در اکثر صنایع فقط حذف سختی آب مد نظر می‌‌باشد که هزینه آن نسبت به حذف کل یون های آب بسیار پایین تر می باشد.

در این میان سیستم های تبادل کننده یونی خاصی برای این منظور تولید شده اند که به رزین های پایه سدیمی معروفند.

در واقع این رزین ها، سختی آب مانند یون های کلسیم، منیزیم و... را جذب کرده و به جای آن سدیم آزاد می نمایند.

توجه شود که در این روش جمع کل آنیون ها و کاتیون های آب ثابت می ماند و فقط نوع یون ها عوض می شوند. محدودیت این روش این است که برای TDS های بالای 1000جوابگو نمی باشند و باید از روش های دیگری استفاده شود. احیاء این سختی گیرها به وسیله محلول آب و نمک می باشد.

ب)سیستم های تبادل یونی برای تولید آب با درجه خلوص بالا از دیگر رزین های استفاده شده در صنعت تصفیه آب رزین های سیکل اسیدی و بازی هستند که در گذشته در محدوده بسیار وسیع تری استفاده می شدند.

در واقع این روش می تواند نیاز صنایع به آب فوق خالص را مرتفع سازد این رزین ها به دو نوع قوی و ضعیف تقسیم می شوند و می توانند در آرایش های مختلفی قرار گرفته و آب فوق خالص تولید نمایند.

امروزه از این روش در خروجی آب تصفیه شده توسط RO به منظور تولید آب با EC<0.2 استفاده می شود.

• دامنه کاربرد تکنولوژی تبادل یونی عبارت است از:

o تولید آب بدون یون (Demineralization)

حذف سختی آب

o حذف کاتیون های خارجی از آب

o حذف قلیائیت

o بازیابی مجدد آب در صنایع فلزی

o حذف نیترات و سولفات

o بازیابی و یا جداسازی مواد دارویی

o بازیابی فلزات با ارزش در صنایع فلزی

• تصفیه آب به روش سیستم نانو فیلتراسیون :

در همه روش های پیشرفته تصفیه آب مهمترین هدف تصفیه، حذف املاح محلول در آب می باشد ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که برای کاربردهای مختلف، آب با درجه خلوص متفاوتی مورد نیاز می باشد برای مثال در صنعت داروسازی و یا تولید سوخت هسته ای آب مورد نیاز، آب فوق خالص (Ultra Pure) می باشد لذا طبیعی است برای تولید آب با درجه خلوص بیشتر باید هزینه بیشتری صرف شود، ولی برای برخی دیگر از کاربردها آب با خلوص بسیار زیاد مورد نیاز نمی باشد.

برای مثال آب استفاده شده در برج های خنک کننده (Cooling Tower ) باید صرفاً از لحاظ حذف سختی مورد تصفیه قرار گیرد.

در چنین کاربردهایی می توان از سیستم‌ هایی با درصد حذف پایین تر و به تبعِ آن هزینه کمتر استفاده نمود.

یکی از این روش های تصفیه مرسوم در دنیا، روش نانو فیلتراسیون می باشد.

یکی از کاربردهای فناوری نانو استفاده از نانوفیلترهاست که گام مؤثری در حفظ محیط زیست و صرفه جویی در انرژی نهاده است. نانوفیلترها براساس منافذشان طبقه بندی شده اند.

نانوفیلتراسیون نسبت به اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون مزایای ویژه‌ای دارد، از جمله آن ‌که در اولترا فیلتراسیون مقدار آلاینده های مصرفی نسبت به حد مجاز بالاتر بوده و در اسمز معکوس میزان خلوص آب حاصله بیشتر از حد معمول است که پیامد آن افزایش قیمت این روش است.

از دیگر مزایای استفاده از نانوفیلتراسیون در تصفیه آب و پساب عبارتند از: حذف نمک‌های چند ظرفیتی (از قبیل آهن، منگنز، اورانیم و برخی آفت کشها)، امکان تولید میزان آب تصفیه شده در مقیاس وسیع، از بین بردن انواع باکتری، ویروس و میکروارگانیزم ها، حذف آلاینده های آلی، حفظ مواد معدنی مورد نیاز سلامت انسان، از بین بردن اثرات مخرب زیست محیطی، حذف کدورت، سختی و شوری آب، پایین بودن هزینه تصفیه و در مجموع همانگونه که اشاره شد عدم نیاز به افزودن مواد شیمیایی زیان آور برای محیط زیست و انسان.

• تصفیه آب به روش EDI :

همچنان که در مطالب قبلی نیز قید شد یکی از مهمترین نیازهای صنایع مادر : مانند صنعت هسته ‌‌ای، صنعت داروسازی، صنعت قطعات نیمه رسانا و .... داشتن آبی با خلوص بسیار زیاد می‌‌باشد.

برای تولید چنین آب ‌‌هایی ابتدا آب خام بسته به غلظت املاح موجود در آن توسط یکی از روش‌‌ های پیشرفته مانند اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون، EDR و یا تقطیر مورد تصفیه قرار می‌‌گیرد.

خروجی چنین تصفیه‌‌ هایی آبی با خلوص بالای µs/cm 25 می‌‌باشد و هنوز با استاندارد آب فوق خالص فاصله دارد.

لذا آب خروجی در یکی از سیستم‌‌های تبادل یونی یاEDI مورد تصفیه مجدد قرار می ‌‌گیرد تا آب با خلوص بسیار بالا را تولید نماید.

معایب سیستم ‌‌های رزینی مصرف زیاد مواد شیمیایی جهت احیاء و همچنین اشغال فضای زیاد با توجه به حجم آب تولیدی می‌‌باشد.

سیستم EDI ترکیبی از فرآیند تبادل یونی و فیلتراسیون غشایی می‌‌باشد که خروجی آن آبی بدون املاح و با هدایت الکتریکی کمتر از µs/cm 2/0 است.

در سیستم EDI نیز املاح از طریق فرآیند تبادل یونی از آب جدا می شوند. با این تفاوت که ممبرین‌‌ها به طور پیوسته با جریان برق احیاء می‌‌شوند که این امر نیاز به استفاده از مواد شیمیایی جهت احیاء ممبرین ‌‌ها را از بین می برد.

هر واحد EDI متشکل از تعدادی سلول است که بین دو الکترود قرار گرفته اند.

• تصفیه آب به روش (EDR (Electro dialysis Reverse:

کلمه Dialysis در لغت به معنی جدا کردن مواد از یک محلول می باشد و روش EDR در واقع بیانگر جدا کردن املاح از آب با استفاده از انرژی برق می‌‌باشد.

در این روش با استفاده از جریان برق DC و همچنین غشاهای آنیونی و کاتیونی، عملیات جداسازی املاح از آب صورت می ‌‌پذیرد.

کلمه Reverse در انتهای این روش بدین معنی می باشد که در اثر عبور آب از ممبرین ‌‌های سیستم، یکسری از املاح بر روی ممبرِین‌‌ هارسوب می‌ نمایند.

در روش های سنتی که به ED معروف بود از تزریق اسید و آنتی اسکالانت و اسید سولفوریک برای جلوگیری از رسوب استفاده می ‌‌شد ولی در این روش به ازای حدوداً هر 15 دقیقه کار سیستم، پلاریته سیستم یا همان جای قطب‌‌های مثبت و منفی تعویض می‌‌گردد و املاح رسوب کرده بر روی سیستم از آن جدا می‌‌شوند.

نکته‌‌ ای که در مورد روش EDR قابل توجه می باشد این است که در هر مرحله از تصفیه تنها 50% از املاح می ‌‌تواند دفع گردد لذا برای رسیدن به خلوص بالاتر باید آب در چندین مرحله تصفیه شود.

روش EDR بیشتر برای تولید آب شرب در دنیا استفاده می شود.

از آنجایی که TDS مناسب آب شرب بین 100 تا 500 می‌‌باشد وTDSخروجی این روش بالاتر از100 می‌باشد، این روش بهترین روش تولید آب شرب در حجم‌‌ های بالا می باشد.

حداقل حجم آب تولیدی به روش EDR حدود 15 متر مکعب در شبانه روز می باشد.

o معایب روش EDR

حداکثر TDS ورودی به سیستم 12000 PPM می باشد .

ماکسیمم درصد حذف املاح در هر مرحله 50% می باشد در حالی که در روشRO، 99% می باشد.

این روش فقط توانایی حذف عناصری را دارد که از لحاظ الکتریکی خنثی نیستند.

مثلاً اگر شکر در آب حل شود یون های سازنده آن از لحاظ الکتریکی خنثی می باشند، لذا اگر آب شیرین بارها و بارها از این سیستم عبور نماید به هیچ وجه املاح آن حذف نمی ‌‌گردد.

همچنین این روش توانایی حذف میکرو ارگانیزم های موجود در آب مانند باکتری ها، قارچ ها، جلبک ها و ویروس ها را به علت اینکه از لحاظ الکتریکی خنثی می باشند را ندارد.

o مزایای روش EDR

یکی از مهمترین مزیت ‌‌های روش EDR ریکاوری بالای سیستم می باشد که تا حد 94% می ‌‌تواند افزایش یابد این بدین معنی است که این سیستم می‌‌تواند 94% آب ورودی را تصفیه نماید و فقط 6% آن را به صورت پساب دفع نماید.

مزیت دوم سیستم، عمر ممبرین‌‌ های استفاده شده می‌‌باشد که حدود 10 سال می‌‌باشد .

فشار کاری این سیستم کم می‌‌ باشد، لذا هزینه های نگهداری اتصالات و پایپینگ آن بسیار پایین می ‌‌باشد و برای جلوگیری از خوردگی می‌‌توان از اتصالات UPVC در کل سیستم استفاده نمود.

هزینه نگهداری این دستگاه نسبت به RO بسیار پایین‌‌ تر می ‌‌باشد.

تزریق مواد شیمیایی برای جلوگیری از رسوب که مواد گران قیمتی هم می باشند نیاز نمی باشد.

• تصفیه آب به روش سیستم اسمز معکوس ( RO )

اسمز معکوس چیست :

اسمز معکوس، تکنولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها، خوراک پزی، تکنولوژی زیستی، داروها، تولید برق، نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری، تصفیه می نماید.

از اولین آزمایشاتی که در سال 1950 انجام شد طی آن هر ساعت چند قطره آب تولید می شد، امروزه نتیجه صنعت اسمز معکوس در تولید مشترک جهانی به بیشتر از 7/1 میلیون گالن در هر روز رسیده است.

با افزایش روز افزون تقاضاها برای آب خالص (تصفیه شده) ، رشد صنعت اسمز معکوس در قرن اینده با افزایش روبه رو خواهد شد.

پیشینه تاریخی اسمز معکوس :

تحقیق در مورد اسمز معکوس در سال 1950 در دانشگاه فلوریدا، جائیکه رید و بوتون که توانستند خاصیت نمک زدایی ممبرین استات سلولز را شرح دهند، آغاز شد.

لوب و سوریرجان، گسترش تکنولوژی اسمز معکوس را با ایجاد نخستین ممبرین استات سلولز نا متقارن ادامه دادند.

تحقیق در مورد این پیشرفت خوب و امیدوار کننده منجر به ایجاد پیکربندی بهتر و جدیدتر اجزای اسمز معکوس شد، به طوریکه امروزه این صنعت اکثرا اجزای مارپیچ فنری و در برخی موارد اجزای فیبر توخالی را تولید می کنند. دراوایل سال 1980 تحقیق و بررسی در لابراتوارهای دولتی آمریکا، منجر به تولید نخستین ممبرین پلی آمیر مرکب شد. این ممبرین ها عمدتاً نسبت به ممبرین های سلولزیک، از جریان تراوش و نمک زدایی بالاتری برخوردارند.

امروزه با معرفی ESPA3 توسط هیدراناتیک ها، این صنعت با ترتیب کاهش بزرگی در مسیر نمک، به افزایش 20 دفعه ای در جریان هر فشار بر روی ممبرین های سلولزیک اصلی رسیده است.

o نیمه تراوا چیست :

نیمه تراوا به ممبرینی اشاره می کند که به طور انتخابی به اقسام خاصی اجازه عبور می دهد در حالیکه الباقی گونه ها باقی می مانند.

در واقع بیشتر گونه ها از ممبرین خواهند گذشت اما با سرعت متفاوت و قابل توجه.

در اسمز معکوس، محلول (آب) با سرعت بیشتری نسبت به ذرات نامحلول (نمکها) از ممبرین ها عبور می کنند، با توجه به اینکه آب خالص تولید می شود، پیامد نهایی این است که تفکیک حلال حل شده روی می دهد. در برخی موارد عدم آبیاری باعث غلیظ شدن نمک می شود.

o اسمز چیست :

اسمز یک روش و شیوه نرمال(طبیعی) شامل عبور یک محلول غیلظ از میان مانع ممبرین نیمه تراوا می باشد. یک مخزن آب خالص را با ممبرین نیمه تراوا که به دو قسمت تقسیم شده، تصور کنید. آب خالص در مقایسه با دو قسمت یک ممبرین نیمه تراوا ایده آل در فشار و دما برابر از میان ممبرین ها عبور نمی کند، زیرا اختلاف سطح شیمیایی دو قسمت برابر است.

اگر نمک قابل حل به یک قسمت اضافه شود، اختلاف سطح شیمیایی این محلول نمک کاهش پیدا می کند. استمراراً قسمت آب خالص از میان ممبرین به سمت قسمت محلول نمک حرکت می کند تا تعادل اختلاف سطح شیمیایی احیاء گردد.

در شرایط علمی، دو قسمت مخزن از لحاظ اختلاف سطح شیمیایی شان تفاوت دارند و محلول، از طرف اسمز، اختلاف سطح شیمیایی اش را در کل سیستم همسان می سازد. تعادل زمانی برقرار می شود که ناهمسانی و تفاوت فشار هیدرواستاتیک ناشی از تغییرات گنجایش حجم در قسمت، با فشار اسمزی برابر می شود. فشار اسمزی، یک تناسب خاصیت محلول به غلظت نمک و استقلال ممبرین است.

o اسمز معکوس چیست :

در مخزن، آب به سمت قسمت نمک دار ممبرین حرکت می کند تا تعادل برقرار شود. به کارگیری فشار خارجی برای همسان سازی قسمت محلول نمک با فشار اسمزی همچنین باعث برقراری تعادل خواهد شد.

فشار مضاعف باعث افزایش اختلاف سطح شیمیایی آب موجود در محلول نمک می شود و سبب عبور حلال به سمت قسمت آب خالص می گردد. زیرا در آن حالت دارای اختلاف سطح شیمیایی پائین تری می باشد.

این پدیده اسمز معکوس نامیده می شود.

نیروی محرک شیوه اسمز معکوس، فشار کاربردی است. مقدار انرژی مورد نیاز برای تفکیک اسمزی مستقیماًً به میزان شوری حلال مربوط می شود. بنابراین، انرژی بیشتری برای تولید مقدار یکسان آب از حلال با غلظت بالای نمک لازم است.

o اسمز معکوس چگونه کار می کند:

برای درک اسمز معکوس بهتر است با اسمز نرمال شروع کنیم. بر طبق دیکشنری وبستر هریام، اسمز به معنای حرکت و جنبش حلال از ممبرین نیمه تراوا (مثل سلول زنده) به داخل محلول بسیار غلیظ شده ای است که تمایل به همسان سازی غلظت حل شده روی دو طرف ممبرین دارند. این یک تعریف صحیح محسوب می شود.

در سمت چپ، بشر پر از آب قرار دارد و مخزنی که در آب نیمه غوطه ور است. همانطور که انتظار دارید سطح آب در مخزن به اندازه سطح آب در بشر است.

در آنجا، انتهای مخزن به ممبرین نیمه تراوا چسبیده است و مخزن با محلول نمکی نیمه پر است و در آن غوطه ور است. در ابتدا سطح محلول نمک و آب برابر است اما با گذشت زمان، وقایع غیر منتظره ای روی می دهد.

آب داخل مخزن افزایش می یابد. این افزایش را به فشار اسمزی نسبت می دهند.

ممبرین نیمه تراوا ممبرینی است که برخی از اتم ها یا مولکول ها را عبور می دهد، اما مانع عبور بقیه می گردد.

ممبرین است اما تقریبا برای هر چیزی که ما معمولاً از آن عبور می دهیم، ناتراوا می باشد.

مثال ممبرین نا تراوا، آستر روده های شما یا دیوار سلول است gore-tex از یک ممبرین نیمه تراوا معمول دیگر است.

ساختار gore-tex شامل لایه نسبتاً نازک پلاستیکی است که در داخل آن میلیون ها روزنه کوچک ایجاد کرده اند. روزنه ها برای عبور بخار آب از آن به اندازه کافی بزرگ هستند اما برای جلوگیری از عبور آب مایع به اندازه کافی کوچکند.

ممبرین به غیر از مولکول های نمک به مولکول های آب اجازه عبور میدهد.

یک روش برای درک فشار اسمزی این است که مولکول های آب را بر روی دو طرف ممبرِین‌‌ ها تصور کنید.

این تصور در تضاد با Brownian motion است.

بر روی قسمت نمکی، بعضی از روزنه ها با اتم های نمک مسدود شده اند اما در قسمت آب خالص چنین چیزی وجود ندارد.

بنابراین آب بیشتری از قسمت آب خالص عبور می کند، چون روزنه های بیشتری برای عبور آب خالص در قسمت آب خالص وجود دارد.

آب موجود در قسمت نمکی افزایش می یابد تا یکی از این دو حالت روی دهد:

1. غلظت نمک در دو طرف ممبرین مساوی شود، البته در این مورد این حالت روی نمی دهد، چون آب خالص در یک قسمت و آب شور در طرف دیگر وجود دارد.

2. همانطور که ارتفاع ستون آب شور افزایش می یابد فشار آب نیز افزایش پیدا می کند تا اینکه فشار اسمزی برابر شود. در این نقطه اسمز متوقف خواهد شد.

به هر حال، اسمز دلیل این مسئله است که نوشیدن آب شور (مثل آب اقیانوس) شما را خواهد کشت. زمانی که آب شور وارد معده تان می شود، فشار اسمزی، آب را به بیرون بدنتان هدایت می کند، تا نمک در داخل معده شما رقیق شود، بنابراین شما آب بدنتان را از دست می دهید (آب بدنتان خشک می شود) و می میرید.

در اسمز معکوس، هدف این است که از ممبرین به گونه ای استفاده شود که شبیه فیلتری برای تولید آب قابل نوشیدنی آب شور (یا آب آلوده دیگر) عمل نماید.

آب شور روی یک طرف ممبرین گذاشته می شود و فشار برای متوقف کردن اعمال می شود.

سپس وارونه می شود، یعنی جریان اسمزی روی می دهد، در مجموع این کار فشار زیادی می گیرد و نسبتاً کند پیش می رود اما به هر حال این کار انجام می شود.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: روش های تصفیه آب , سیستم تبادل یونی , EDI , اسمز معکوس , آب بدون یون ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

تصفیه و ضد عفونی آب و فاضلاب

مقدمه

امروزه حفظ منابع آب ، یعنی حیاتی ترین ماده ای که بشر به آن نیاز دارد بطور فزاینده ای مورد توجه مجامع مختلف بین المللی قرار گرفته است . رشد روزافزون جمعیت و در نتیجه بهره برداری بیش از حد از منابع محدود آب از یک طرف و آلوده شدن آنها بسبب فعالیتهای گوناگون زیستی ، کشاورزی و صنعتی بشر از طرف دیگر همگی دست به دست همدیگر داده و زنگ خطر بحران آب را در سالهای آینده به صدا در آورده است.

بنابراین حفظ کیفیت فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی منابع آب سرلوحه فعالیت بسیاری از سازمانهایی است که به نحوی با این منابع سرو کار دارند.

این مهم از دو جنبه کلی قابل توجه است:

١ -افزایش کیفیت آبی که باید به مصارف گوناگون برسد که تحت تاثیر سه عامل عمده بوده است

-افزایش آلاینده ها در منبع طبیعی آب.

-آزمایشهای کیفی آب و فاضلاب با دقت بالا.

-افزایش سطح استاندارد آب آشامیدنی.

تحولاتی که در چند سال اخیر موجب پیشرفت تکنولوژی تصفیه آب و افزایش کیفیت آب

آشامیدنی شده است بشرح ذیل می باشد:

-    حذف مرحله کلر زنی در ابتدای تصفیه خانه  استفاده از کلر فقط در آخرین مرحله تصفیه

برای بهره برداری از کلر باقی مانده در شبکه.

-    استفاده از ازون و پرتودهی فرابنفش در مراحل مختلف تصفیه.

-    استفاده بیشتر از سیستم ازن ، بویژه استفاده از اکسیژن برای تغذیه دستگاه و بهره گیری

از برق با فرکانس متوسط ،باعث شده تا غلظت ازون بالا رفته و در نتیجه طراحی دستگاههای تولید ازن کوچکتر شود که نهایتا منجر به کاهش سرمایه گذاری اولیه برای تصفیه بروش ازن می گردد.

٢ -افزایش کیفیت فاضلاب تصفیه شده گوناگون شهری ، روستایی ، کشاورزی و صنعتی.

پر واضح است که اهمیت این جنبه زیاد بوده و اگر تمام توجه به آن معطوف می شد هیچگاه بشر با بحران کم آبی روبرو نمی شد.

١ -فاضلاب چیست ؟

همه جوامع ، هم به صورت جامد و هم به صورت مایع ، فضولات تولید می کنند . بخش مایع این فضولات ، یا فاضلاب ، اساسا همان آب مصرفی جامعه است که در نتیجه کاربردهای مختلف آلوده شده است . از نظر منابع تولید ، فاضلاب را می توان ترکیبی از مایع یا فضولاتی دانست که توسط آب از مناطق مسکونی ،اداری و تاسیسات تجاری و صنعتی حمل شده و بر حسب مورد ، با آبهای زیرزمینی ، آبهای سطحی و سیلابها آمیخته است.

اگر فاضلاب تصفیه نشده انباشته شود ، تجزیه مواد آلی آن ممکن است منجر به تولید مقدار زیادی گازهای بدبو شود . علاوه بر آن ، فاضلاب تصفیه نشده معمولا حاوی میکروارگانیسمهای بیماریزای فراوانی است که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند و یا در برخی فضولات صنعتی موجودند . فاضلاب ، شامل برخی مواد مغذی نیز هست که می تواند سبب تحریک رشد گیاهان آبزی شود ، و ممکن است ترکیبات سمی نیز داشته باشد ،بنا به این دلایل انتقال سریع و بدون دردسر فاضلاب از منابع تولید ، وسپس تصفیه و دفع آن ، نه فقط مطلوب ، بلکه در جوامع صنعتی ضروری است و جنبه اقتصادی و تولید درآمد نیز دارد.

تصفیه آب و فاضلاب شاخه ای از مهندسی محیط زیست است که اصول بنیادی علوم و مهندسی را در مسائل کنترل آلودگی آب به خدمت می گیرد . هدف نهایی مدیریت فاضلاب حفاظت محیط زیست است به نحوی که با اصول بهداشت عمومی و مسائل اقتصادی ،

اجتماعی و سیاسی هماهنگ باشد.

٢ -تصفیه فاضلاب

ضلاب جمع آوری شده چه از مراکز جمعیتی یا کارخانجات نهایتا باید به منابع آب یا خاک باز گردانده شود . در هر مورد باید به این سوال پیچیده پاسخ داد که : برای حفظ محیط زیست ، کدام یک از آلاینده های فاضلاب ، و تا چه حد باید حذف شوند؟ پاسخ به این سوال مستلزم بررسی شرایط و نیازهای محلی ، همراه با کاربرد دانش علمی ، قضاوتهای مهندسی متکی به تجربه و رعایت شرایط و مقررات کشوری می شود.

گرچه جمع آوری آبهای سطحی و زهکشی از زمانهای قدیم شروع شده است ، ولی پیدایش نظریه میکروبی توسط کخ و پاستور در نیمه دوم قرن نوزدهم آغازگر عصر جدیدی در زمینه بهداشت عمومی شد . قبل از آن زمان رابطه آلودگی و بیماری فقط به صورت مبهم شناخته شده و از علم نوپای باکتری شناسی نیز برای تصفیه فاضلاب استفاده نشده بود.

روشهای تصفیه که در آنها کاربرد نیروهای فیزیکی عامل مهمتری است با عنوان عملیات واحد تصفیه شناخته شده اند . روشهای تصفیه که در آن حذف آلاینده ها از طریق واکنشهای شیمیایی و زیست شناسی صورت می گیرد با عنوان فراینده های واحد تصفیه معروف اند در حال حاضر ، عملیات و فرآیندهای واحد تصفیه در هم ادغام شده و آنچه را که امروزه مراحل اولیه ، و نهایی تصفیه نامیده می شود تشکیل داده اند . در تصفیه اولیه از عملیات فیزیکی تصفیه همچون آشغالگیری و ته نشینی برای جدا کردن مواد شناور و قابل ته نشینی موجود در فاضلاب بهره گرفته می شود . در تصفیه ثانویه از فرآیندهای شیمیایی و زیست شناختی استفاده  می شود تا قسمت اعظم مواد آلی از فاضلاب جدا شود . در تصفیه نهایی از واحدهای اضافی عملیات و فرآوری استفاده می شود . تا سایر آلاینده ها مانند نیتروژن و فسفر ، که مقدار آنها در تصفیه ثانویه کاهش چشمگیری پیدا نکرده است ، حذف شوند .

روشهای تصفیه زمینی ، که امروزه بیشتر به " سیستمهای طبیعی " معروف شده اند ، مجموعه ای از مکانیسم های تصفیه فیزیکی ، شیمیایی و زیست شناسی را به خدمت گرفته و آب را با کیفیتی مشابه آبی که از تصفیه نهایی فاضلاب حاصل شود تولید می کنند.

در طول ٢٠ تا ٣٠ سال گذشته تعداد مراکز صنعتی که فضولات خود را به شبکه های فاضلاب شهری تخلیه می کنند افزایش چشمگیری یافته است . با عنایت به اثرات سمی ناشی از حضور این فضولات ،حتی با غلظت بسیار کم ، در بسیاری از جوامع آمیختن فاضلاب خانگی با فاضلابهای صنعتی ، که به طور کامل یا ناقص تصفیه اولیه شده اند ، مورد ارزیابی مجدد قرارگرفته است . پیش بینی می شود که در آینده این کارخانجات ملزم شوند که این فضولات را ، در محل تولید ، تا سطح بالاتری تصفیه کنند تا بی ضرربودن آنها ،قبل از تخلیه به شبکه های شهری ، تضمین شود . در حال حاضر بر روی اغلب عملیات و فر آیندهای واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب تحقیقات وسیع و پیوسته ای ، از دیدگاه کاربرد و اجرا ، صورت می گیرد . در نتیجه ، تغییرات فراوان در فرآیندها صورت گرفته و فرآیندها و عملیات جدیدی ابداع و به کار گرفته شده است : به منظور ارتقا شرایط زیست محیطی آبهای سطحی و رودخانه ها رو شهای تصفیه معمول باید بهبود یابد و سیستمهای تصفیه و تکنولوژی نوین دیگری به خدمت گرفته شوند . اگر قرار باشد پیشرفت مهمی در تحلیل و کاربرد فرآیندهای موجود و جدید حاصل شود باید روشهای پیشرفته تری برای شناسایی مشخصه های مورد نظر بکار گرفته شود . گر چه اغلب مواد آلی حاضر در فاضلابهای انسانی را می شود تصفیه کرد ، ولی فاضلاب صنعتی با بهره گیری از فرآیندهای معمول حاضر ، قابل تصفیه نیستند و یا فقط کمی تصفیه می شوند ، به علاوه در بسیاری از موارد ، از آثار دراز مدت زیست محیطی حضور اینگونه مواد اطلاعاتی در دسترس نیست و یا اطلاعات موجود ناچیز است . در بعضی از موارد ممکن است برای حفظ اینگونه آلاینده ها ، قبل از تخلیه به داخل شبکه جمع آوری ، کنترل بیشتر در منبع تولید ضرورت

پیدا کند .

٣ -روشهای گندزدایی منابع آ ب:

یکی از آلودگیهای بسیار عمده و خطرناک منابع آب ، آلودگی بیولوژیکی است . آب می تواند به انواع میکروارگانیسم ها اعم از انواع باکتریها ،انگلها ، قارچها و ویروسها آلوده شود . آلودگی عمده و شایع آب ، آلودگیهای باکتریایی شامل کلی فرمها ( باکتریهای روده ای ) و انگلی می باشد که به طرق مختلف این باکتریها را از بین می برند.__

روشهای گوناگونی برای گندزدایی منابع آب وجود دارد که بطو کلی به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می شوند . از روشهای رایج شیمیایی ، کلر زنی و استفاده از گاز ازون ، و از روشهای رایج فیزیکی ، حرارت ، فیلتراسیون و پرتو دهی را می توان نام برد.

شرایط یک ضد عفونی کننده ایده آل در جدول شماره ١ ارائه شده است . همانگونه که دیده می شود ، ضد عفونی کننده ایده آل باید طیف گسترده ای از مشخصه های مختلف داشته باشد . گرچه ممکن است چنین ترکیبی وجود نداشته باشد ، در ارزیابی مواد ضد عفونی کننده توصیه شده یا پیشنهاد شده باید شرایط پیشنهادی در جدول ٢ رادر نظر داشت . این نکته نیز مهم است که حمل و کاربرد ماده ضد عفونی کننده بی خطر باشد و بتوان غلظت آن را در آبهای تصفیه شده اندازه گیری کرد . ضدعفونی را اغلب با استفاده از عوامل شیمیایی ،عوامل فیزیکی ، ابزارهای مکانیکی و تابش انجام می دهند.

٣- گندزدایی به روش کلر 

کلر زنی اگر چه بسیار رایج است اما نیاز به تجهیزات متعدد و جاگیر و از همه مهمتر نقل و انتقال و کاربرد گاز خطرناک کلر دارد ایمنی کامل در طراحی سیستمهای ذخیره و نگهداری کلر بایستی رعایت گردد بدلیل آنکه گاز کلر بسیار سمی و خورنده است . در کاربرد کلر به عنوان ضد عفونی کننده رعایت موارد زیر الزامی است .

 - کلریناسیون روزمره بایستی نزدیک نقطه کاربرد صورت گیرد .

- ذخیره کلر و تجهیزات کلریناتور بایستی در اتاقهای جداگانه صورت گیرد.

- تهویه بایستی کف اتاق تعبیه گردد بدلیل اینکه گاز کلر سنگینتر از هوا می باشد .

- ذخیره کلر باید جدا از تغذیه کننده های کلر صورت گیرد .

- اتاق کلر یناتور باید از نظر حرارت کنترل گردد. حداقل دمای ٢١ درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود .

- از تابش خورشید بطور مستقیم روی سیلندرهای گاز کلر جلوگیری به عمل آید . وهرگز حرارت به طور مستقیم در تماس با سیلندرها نباشد .

کلر گازی است سمی و چنانچه در کاربرد آن رعایت نکات ایمنی نشود ممکن است باعث انفجار و مسمومیت گردد . به علاوه مانند تمام روشهای شیمیایی ماده ای به آب افزوده شده و طعم آن را تغییر می دهد و هزاران ترکیب خطرناک و بعضا سرطان زا پدید می آورد . امروزه مشخص شده که کلر با مواد آلی درون آب ترکیب و واکنش نشان داده و با تشکیل تری هالو متانهای چیزی حدود ٨٥٠ ترکیب کارسینوژن ایجاد می کند که سرطان زا هستند.

اثرات زیست محیطی ناشی از گاز کلر در منابع آبی بدین صورت است که مقدار بیشتر از ٥ میلی گرم در لیتر باعث مرگ و میر آبزیان مخصوصا ماهی می گردد .

بنابراین استفاده از پرتودهی فرابنفش و گاز ازون بطور روز افزون مورد توجه قرار گرفته وجایگزین کلر می شوند .

٣- گندزدایی به روش ازن :

- ازون چیست ؟

ازون گازی است تقریبا بی رنگ با بوی ترش با قدرت اکسیداسیون بالا. مولکول ازون پایدار نبوده و در نتیجه نمی توان آن را انبار یا حمل نمود . این امر باعث می گردد که تولید ازن همواره در محل انجام گیرد . لذا مرحله حمل و انبار مواد شیمیایی در این روش حذف می شود.

بطور کلی دلایل استفاده از گاز ازون به شرح زیر است :

- اکسیداسیون جزیی یا کلی مواد محلول در آب .

- ته نشینی مواد محلول .

- لخته سازی مواد آلی .

- ناپایدار ساختن اجسام کلوئیدی .

- ضد عفونی و از بین بردن باکتریها ، انگلها و قارچها و...

بر خلاف کلر و مواد شیمیایی دیگر ، اکسیداسیون بوسیله ازون ، هیچگونه مواد سمی یا مضر در آب بجای نمیگذارد و نیاز به پالایش مجدد آب ندارد . تجربه نشان داده است که ازن سریعا اجزای محلول در محیط را اکسید می نماید و حاصل این اکسیداسیون تنها اکسید اجزا و اکسیژن می باشد لذا برای استفاده در مواردی که عناصر باقی مانده دیگر ممکن است مشکلات جنبی دیگر بوجود آورند مناسب می باشد . مولکول ازون پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته می شود و تبدیل به مولکول پایدار اکسیژن می گردد .

- منابع تولید ازن

موجود در نور U.V. Vacuum گاز ازون بطور طبیعی در زمان رعد و برق یا بوسیله اشعه ویا تخلیه U.V خورشید بوجود می آید . اما بطور مصنوعی تولید ازون به دو طریق لامپهای الکتریکی صورت می گیرد. تولید ازون در حجم بالا عموما با تخلیه الکتریکی برروی دو قطب شناخته شده است . تولید کننده Silent Electrical Discharge (SED) انجام می پذیرد که بنام های ازون با استفاده از این روش با بهره برداری از الکترودهایی با ولتاژ بالا که به فاصله معین از هم قرار گرفته اند کار می کنند . در دستگاههای جدید تولید ازون ، اکسیژن در بین این فاصله جریان می یابد و با استفاده از تخلیه الکتریکی ازون تولید می شود .

٣- گندزدایی به روش پرتو دهی : -

در میان روشهای فیزیکی ، پرتو دهی از دیر باز مورد توجه بوده است . پرتوهای مورد استفاده در این روش به دو دسته پرتو یونیزان ( شامل پرتو ایکس ، گاما ، بتا و آلفا ) و پرتو فرابنفش تقسیم میشوند . پرتو یونیزان به دلایل گوناگون از جمله عدم دسترسی عموم به منابع تولید آنها ( عمدتا ایزوتوپهای رادیو اکتیو ) ، خطر کاربرد آنها توسط عموم مردم در نتیجه نیاز به تخصصهای بالا و همچنین قدرت کم نفوذ برخی از آنها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند . اما کابرد پرتو فرابنفش چیزی نزدیک به حدود یک قرن است که مورد توجه قرارگرفته است گندزدایی بوسیله این پرتو را میتوان استفاده از یک روش طبیعی پنداشت چرا که در طبیعت و در نور خورشید نیز گندزدایی بطور طبیعی انجام می شود.

پرتو فرابنفش :

سازوکارعمل پرتو فرابنفش به این ترتیب است که به دلیل نزدیک بودن انرژی این پرتو به انرژی الکترون های پیوندی ترکیبات آلی، این پرتو روی این ترکیبات اثرگذاشته و باعث گسستن برخی پیوندها و ایجاد پیوندهای جدید می شود. پیوندهای دوگانه یا سه گانه بین اتمهای کربن و یا پیوندهای بین کربن و دیگر اتمها مستعدترین پیوندهای اسیب پذیر توسط پرتوفرابنفش می باشند.

جذب پرتو فرابنفش توسط ترکیبات آلی و تشکیل طیفهای جذبی که برای هر ماده مخصوص به همان ماده است به همین منوال بوده و اساس یکی از روشهای تجزیه دستگاهی است.

٣ - تولید پرتو فرابنفش :

پرتو فرابنفش به طور طبیعی درنور خورشید وجود دارد. در واقع در طبیعت انجام عمل ضدعفونی و کنترل رشد میکروارگانیسم ها به همین طریق انجام میشود. دلیل موثر بودن نور آفتاب در پاکیزگی بهتر لباس های شسته شده و همچنین زرد شدن و تغییر رنگ کاغذ و برخی از پارچه هایی که مدام در نور آفتاب قرار دارند وجود همین پرتو در نور خورشید است. تولید مصنوعی این پرتو با تخلیه الکتریکی در بخار جیوه در لامپهای مربوطه انجام می شود.

مشخصه فیزیکی تخلیه الکتریکی در بخار جیوه تولید چند طیف مشخص و ناپیوسته است که ٢٥٣ نانومتر) آن در ناحیه پرتو فرابنفش قرار / دو طیف ١٨٥ و ٢٥٤ نانومتر (به طور دقیق تر ٧ می گیرد و بقیه در ناحیه مرئی. طول موج ٢٥٤ نانومتر بیشترین شدت را نسبت به دیگر طول موج ها داشته و واجد خاصیت میکروب کشی است.

لامپهای مولد پرتو فرابنفش سه دسته اند :

١ - لامپهای کم فشار.

٢ - لامپهای بافشارمتوسط.

٣ - لامپهای پرفشار.

لامپهای کم فشارخود شامل دو دسته کاتد گرم وکاتد سرد می باشند.حدود ٩٥ % طول موج تولید شده در ناحیه ٧ نانومتر قرار دارد. کارآیی این لامپها شدیدا وابسته به ولتاژ ورودی دمای محل استفاده و عمر لامپ و تعداد دفعات خاموش و روشن آنها است که با کنترل هر یک از این عوامل در یک طراحی صحیح می توان اثرات هر عامل را به حداقل رسانید.

کارآیی لامپهای با فشار متوسط مستقل از ٣ فاکتور یاد شده است اما بازدهی آنها نسبت به انرژی مصرفی آنها کم می باشد. در عوض نفوذ پذیری پرتو ساتع شده از آنها به خاطر شدت بالای آن بیشتر از لامپهای کم فشار است.__

٣- ساز و کار اثر پرتو فرابنفش :

میکروارگانیسم ها سبب غیرفعال RNA یا DNA پرتو فرابنفش با اثر بر روی رشته وراثتی شدن میکروارگانیسم ها می شود. رشته های وراثتی در تمام موجودات اعم از تک سلولی و پرسلولی از واحدهایی به نام نوکلئوتید شامل یک باز آلی، یک ملکول قند ٥ کربنی و یک دنباله فسفریل تشکیل شده اند. قندها و دنباله فسفریله آنها وظیفه پیوند دادن واحدهای نوکلئوئید را به عهده دارند و بازهای آلی در نگهداری دو رشته وراثتی در کنار یکدیگر با استفاده از پیوندهای هیدروژنی نقش دارند بازهای آلی به کار رفته در نوکلوئیدها در دو دسته بازهای پورین شامل آدنین و گوانین و بازهای پیریمیدین شامل

سیتوزین، تیمین، و اوراسیل قرار می گیرند. تمامی این بازها پرتو فرابنفش را در ناحیه ٢٦٠ نانومتر جذب می کنند که بسیار نزدیک به پرتو خارج شده از لامپهای مولد این پرتو میباشد.

جذب پرتو فرابنفش توسط بازهای پیریمیدین بیش از بازهای پورین است. در نتیجه جذب انرژی پرتو فرابنفش هرجا که در طول رشته وراثتی بازهای پیریمیدین در مجاورت هم باشند به یکدیگر جوش می خورند بنابراین دو رشته وراثتی در این مکان ها به هم متصل شده و جدا نمی شوند و به این ترتیب میکروارگانیسم مربوطه قادر به تکثیر نخواهدبود. دیمرهای سیکلوبوتان تیمین - تیمین وتیمین - اوراسیل در مورد در (TDHT) اشکال فعال و غیر اسپورباکتریها و ترکیب ٥ - تیمینیل - ٥ و ٦ - دی هیدروتیمین مورد اشکال اسپورباکتریها و یا غیراسپور اما در حالت انجماد آنها شناسایی شده است.

حساسیت میکروارگانیسم های گوناگون به این پرتو به دلیل وجود ساز و کارهای گوناگون ٦ وات در ثانیه برمترمربع متغییراست. در - ترمیمی در آنها با بکدیگر متفاورت بوده و از ٦٠٠٠ برای سنجش میزان تاثیر پرتو به کار می رود که معادل I×T واقع در مورد پرتو فرابنفش فاکتور شدت پرتو می باشد. I در مورد روشهای شیمیایی می باشد و درآن C×T فاکتور به طور کلی ساز و کارهای ترمیمی در دودسته قرار می گیرند:

١ . واکنشهای ترمیم در نور که معمولا به طول موج زیر ٥١٠ نانومتر نیاز دارند.

٢ . واکنشهای ترمیم در تاریکی که شامل یک سری عملیات ترمیمی و اصلاحی روی ژنوم میکروارگانیسم ها می شوند.

عموما توسط ساز و کارهای ترمیمی در نور از بین می UT و TT جالب توجه است که دیمرهای توسط ساز و کارهای ترمیم در تاریکی و آنهم به سختی از بین می رود. TDHT روند اما ترکیب اگرچه نقطه ضعف روش پرتودهی فرابنفش تنها همین مسئله مقاومت برخی از گونه های میکروارگانیسم ها است، اما با افزایش زمان پرتودهی، شدت آن و یا هر دو (بر اساس فاکتور عملا هیچ میکروارگانیسمی نمی تواند جان سالم به در ببرد. (I×T

٣- عوامل موءثر بر کار آیی پرتو فرابنفش:

آنچه در مورد کاربرد این پرتو مهم است فاکتورهایی است که می توانند عبور این پرتو را از محیط آبی تحت تاثیر قرار دهند. ٤ فاکتور عمده عبارتند از:

١ . کدورت آب .

٢ . غلظت ترکیبات آلی موجود در آب .

٣ . میزان آهن موجود در آب .

٤ . غلظت یونهای نیترات و نیتریت .

هریک از این فاکتورها به شدت از میزان عبور این پرتو می کاهند. از طرفی تمیز بودن لامپهای مولد پرتو نیز مهم می باشد. امروزه با نصب بازوهای متحرک روی دستگاه ضدعفونی با پرتو فرابنفش به خوبی با این مشکل مقابله می شود و لامپها یا پوشش کوارتز آنها به طور خودکار یا دستی بدون نیازبه پیاده کردن دستگاه پاک می شوند.

٣- کاربرد پرتو فرابنفش جهت ضد عفونی منابع آب و فاضلاب:

کاربرد پرتو فرابنفش به عنوان یک روش ضدعفونی کننده فیزیکی در تصفیه منابع آب و فاضلاب به طور مستقل و یا به عنوان مکمل سایر روشها از دیرباز مورد توجه بوده است. جدیدا به کمک این پرتو در کنار استفاده از هیدروژن پروکساید برای از بین بردن ترکیبات آلی کلردار نیز استفاده می کنند

کاربرد این پرتو در زمینه های زیر می باشد:

١ . ضدعفونی آب آشامیدنی در پایان مراحل تصفیه به عنوان روش اصلی ضدعفونی و پیش از توزیع به شبکه مصرف. در این خصوص تنها دوز کمی از کلر، کلردی اکساید یا کلرامین جهت توزیع آب به شبکه مورد نیاز است.

٢ . ضدعفونی آبهای سطحی و چاه، به ویژه در مزارع و روستاها به شرطی که کدورت و غلظت ترکیبات آلی و میزان آهن و یونهای نیتریت و نیترات آن در حد استاندارد معمول باشد.

٣ . ضدعفونی آبی که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی، الکترونیک و غیره به کارمی رود.

٤ . گندزدایی پسابهای گوناگون در آخرین مرحله تصفیه فاضلاب. طرح شماتیک کاربرد پرتو فرابنفش برای چنین منظوری در شکل ٤ نشان داده شده است.

- ضدعفونی آب استخرهای شنا به منظور کم کردن میزان کلر به کار برده شده در حد کلر باقی مانده.

فواید کاربرد پرتو فرابنفش در هر یک از موارد اشاره شده به شرح زیر می باشند:

١ . انجام موثر عمل ضدعفونی.

٢ . سرعت عمل، سرعت ضدعفونی شدن با پرتو فرابنفش از هر روش شیمیایی و فیزیکی دیگر کوتاه تر بوده و در حد ثانیه است.

٣ . اقتصادی بودن روش.

٤ . عدم کاربرد مواد شیمیایی.

٥ . امن بودن.

٦ - راحتی نصب دستگاه ها نگهداری آسان و بدون نیاز به پرسنل متخصص.

٧ . اشغال فضای کم.

٨ . خودکار بودن کار دستگاه.

٩ . سازگاری با محیط زیست.

مقایسه موارد فوق با روشهای دیگر به ویژه کلرزنی قابل درک است.

٣ - از بین بردن ترکیبات آلی کلردار:

جدیدا مشخص شده است که چنانچه پرتو فرابنفش در مقادیری بیش از آنچه برای عمل 2 برابر) به همراه هیدروژن پروکساید به کار رود، غلظت - ضدعفونی کردن لازم است ( ١٠ ترکیبات آلی کلر دار مانند تری کلرو اتیلن، تتراکلرواتیلن، دی کلرواتیلن، کلروفرم و غیره را در آب طبق معادلات زیر در نهایت به دی اکسید کربن و اسید کلریدریک تجزیه کرده و به زیر مقادیر

مجاز و استاندارد می رساند:

C2HCL3 + 3H2O2 UV > 2CO2 + 3HCL + 2H2O .١

C2HCL3 + O3 + H2O or > 2CO2 + 3HCL •

٣ نمودار مربوط به کاهش موثر غلظت سه نوع از ترکیبات آلی کلردار به وسیله پرتو ، درشکل ٥ فرابنفش نشان داده شده است.

فواید کاربرد پرتو فرابنفش علاوه بر مواردی که برای کاربرد آن به عنوان عامل ضدعفونی کننده بیان شد شامل موارد زیرمی باشد:

١ . اطمینان به ازبین رفتن ترکیبات کلردار.

٢ . عدم نیازبه تغییرات اساسی در سیستم اصلی.

٣ . تخریب شیمیایی به موازات عمل ضدغفونی.

کاربرد این روش جدید در ژاپن به طور عملی در شهر کوماموتو در استان کیوشو به اثبات رسیده است.

:References مراجع

١ - مهندسی فاضلاب، جلد اول، شرکت مهندسی متکاف وادی (تجدید نظر توسط جورج

چوبانوگلوس، فرانکلین ال. بورتن) ترجمه احمد ابریشم چی، عباس افشار، بهشید جمشید -

.١٣٧٤

٥٩٧– ٨ ، ٤١١ - صفحات ١٥

2 - Disinfection , sterilization, and preservation, Block, Seymour stanton, 4 th ed,

1991, pp 33-34, 553-565

3 - Principles and practice of disinfection, Preservation and sterilization; A.D.Russell,

W.B. Hugo, G.A.J.Ayliffe, 1982 pp 534 - 547

4 - Osram HNS/UVC Lamps. Technical Information , MKAB/UV, Edition Aug . 1991,

pp3 and 6.

5- Water Purification System. UV Fresher, from NEC catalogue No . 061- 2003NN-

9507 ,


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های ضد عفونی کننده آب و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب , ضد عفونی آب و فاضلاب , تصفیه فاضلاب , گندزدایی به روش کلر , ضدعفونی آب ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

ضدعفونی کردن آب با کلر

دید کلی

سترون کردن هم روی آبهای زیر زمینی و هم روی آبهای سطحی انجام می‌شود. بدیهی است که سترون کردن برای آبهای زیرزمینی اجباری نیست. ولی ممکن است از لحاظ رعایت احتیاط و در صورتی که بررسی‌های هیدروژئولوژیکی امکان آلوده بودن آبها را تایید کند، در مورد آبهای زیر زمینی نیز انجام شود.

به هر حال ، سترون کردن با آلودگی‌های گذرا مقابله می‌کند. از طرف دیگر ، اگر آب فاصله زیادی را در مجرای روباز طی کند، خطر آلودگیهای اتفاقی نیز باید در نظر گرفته شود. در این مورد ، اگر آب را در مبداء حرکت آن سترون کنیم، در واقع ، ضمانتی اضافی برای خوراکی بودن کیفیت آب است که پتانسیل مقاومت آن را در برابر میکروب‌ها نیز افزایش می‌دهد.

سترون‌کردن آبهای سطحی الزامی است. سترون کردن در واقع دنباله عملیات انعقاد ، ته‌نشین کردن و تصفیه آب هاست، اما از لحاظ انهدام میکروبهای بیماریزا به اندازه کافی موثر نیستند. در این مقاله ، سترون کردن با کلر را بررسی می‌کنیم.

کلر در آب

وجود کلر به مقدار کم در آب بسیار مفید است. روی دیاستازهایی که برای زندگی میکروبی لازمند، اثر و آنها را تخریب می‌کند. به‌علاوه ، قدرت اکسایش کلر در برابر مواد آلی بسیار زیاد است. کلر به شکل گاز یا به شکل هیپوکلریت ( آب ژاول ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار کلر لازم را می‌توان با نقطه بحرانی تعیین کرد. اگر آب مورد تصفیه ، نظیر آبهای خام سطحی ، دارای مواد آلی و بطور معمول ، آمینه ، باشد، ظهور این نقطه قابل توجه بسیار مشخص است. کلر در ترکیب با این مواد ، مواد معین کمکی و کلرامین تولید می‌کند.

 تغییرات مقادیر کلر فعال موجود در آب

اگر منحنی تغییرات مقادیر کلر فعال موجود در آب یعنی کلر باقیمانده ، بر حسب کلری که به آن افزوده می‌شود، رسم شود، خواهیم دید که اگر مقدار کلر افزوده شده کم باشد، کلر باقیمانده وجود نخواهد داشت و تمام کلر ترکیب می‌شود.

کلر به حالت ترکیب و عفونت آب کم است. بالاتر از M ، یعنی با افزایش مقدار کلر ، کلر فعال کاهش می‌یابد و منحنی ، از یک نقطه حداقل m که با انهدام ترکیبات آلی و کلرامین مطابقت دارد، می‌گذرد. این نقطه ، نقطه بحرانی است. در اینجا ، عفونت حداکثر است. اگر باز هم مقدار کلر زیاد شود، کلر اضافه شده ، به‌صورت کلر فعال آزاد درمی‌آید و کلر فعال ترکیب شده ثابت می‌ماند. برای این نوع آب ، زمان تماس لازم با توجه به اندازه‌گیری در نقطه بحرانی به یک تا دو ساعت می‌رسد.

اگر در آبی ، مواد آلی وجود نداشته باشد، نقطه بحرانی نخواهد داشت. اگر PH این چنین آبی از 7٫5 کمتر باشد، اندازه طوری تعیین می‌شود که پس از 20 دقیقه تماس ، باقیمانده در حدود 0٫2 mg/l باشد. در تمام موارد ، باید از آمیختن مناسب سترون کننده با آب مطمئن شد.

سترون کردن بوسیله گاز کلر

گاز کلر در بطری‌های فلزی به ابعاد متفاوت قرار دارد که محتوی 2 تا 50kg کلرند. برای ایستگاههای مهم ، مخزنهای 500 تا 1000 کیلوگرمی کلر استفاده می‌شود. در قسمت پایین این ظرفها ، کلر به حالت مایع و در قسمت بالا به حالت گاز است. فشار گاز کلر با فشار میعان آن در دمای محیط برابر است. برای تاسیسات متداول که دبی کار خیلی بزرگ نیست، فاز گازی بطری بکار برده می‌شود.

بتدریج که از مقدار گاز کاسته می‌شود، کلر مایع ، تبخیر و جانشین آن کم می‌شود، طوری که فشار ثابت می‌ماند. مقدار فشار در 15ْC برابر 6 بار است و با افزایش دما ، فشار نیز افزایش می‌یابد (4 بار در 2ْC؛ 12 بار در 40ْC). پس دبی گاز بستگی به دما دارد، اما به سطح تبخیر بستگی دارد، یعنی به سطح مقطع بطری.

بدیهی است که برای یک بطری کوچک از دبی 100g در ساعت (تا 10kg) و برای یک بطری بزرگ از 400g در ساعت (15 تا 50kg) نمی‌توان بالاتر رفت. به‌منظور ایجاد سطح تبخیر بیشتر ، مخزنهای سیلندری افقی قرار داده می‌شوند.

اصول سترون‌کردن با گاز کلر به این صورت است که گاز کلر پس از کاهش قبلی فشار با آب مخلوط می‌شود و سپس شیره کلردار حاصل طبق مقادیر تعیین شده بوسیله شیمی‌دان ، در آب مورد تصفیه وارد می‌شود.

سترون کردن بوسیله سدیم هیپوکلریت

این روش ، ساده‌ترین روش سترون‌کردن است که یا به‌تنهایی در تاسیسات کوچک و یا به صورت کمکی با روش سترون کردن با گاز کلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده سترون‌کننده ، سدیم هیپوکلریت یعنی آب ژاول است که غلظت آب ، زیاد و در حدود 48ْ است. یک در جز کلرومتری برابر است با 3,17 گرم کلر آزاد در هر کیلوگرم هیپوکلریت و یک کیلوگرم هیپوکلریت در 48ْ دارای 3,17×168=152 گرم کلر است. آب ژاول یا در عزابه تحویل می‌شود و یا در مخزنهایی که با کار بنایی احداث می‌شود. در حالت دوم در اثر گذشت زمان از عیار آن کاسته می‌شود..

محلول آب ژاول سترون کننده با آب ژاول 48ْ تهیه و مقدار کلر فعال لازم برای سترون‌کردن در آب تیتره می‌شود. این محلول شیره کلردار ، بطور بسیار منظم وارد آب می‌شود. برای این موضوع است که دستگاههای مختلف بوجود آمده است. حجم این دستگاهها کوچک و نگهداری آنها آسان است. این دستگاهها از یک تشتک بزرگ تشکیل شده‌اند که در سطح مجهز به یک چرخ آبکشی هستند و این چرخ به یک لوله تاشو و یک زبانه خروجی متصل است.

سرعت پایین رفتن چرخ آبکشی و سرعت تخلیه تشتک بزرگ با استفاده از یک آرایش مکانیکی تنظیم می‌شود. همچنین می‌توان یک پمپ اندازه‌گیر و یا ترجیها” یک پمپ پیستونی را که دقیقتر از یک پمپ غشایی است، بکار گرفت.

طریقه تنظیم میزان کلر آب

طبق استاندارد  ( ویژگیهای میکروبیولوژیکی آب ) ایران میزان کلر آزاد باقی مانده در انتهای شبکه آبرسانی در شرایط عادی 0٫8 – 0٫5 میلی گرم در لیتر ( PPM ) می باشد. و این زمانی است که , زمان تماس کلر با آب حداقل 30 دقیقه ، PH  آب مابین 9 – 6٫5 ، تیرگی آب (کدورت ) حداکثر 5 NTU باشد .

لذا میزان تزریق کلر توسط کلرزن را باید طوری تنظیم نمائیم که کلر باقی مانده آزاد مابین 0٫8 – 0٫5 باشد. و این در صورتی است که شبکه آبرسانی ما شرایط فوق را دارا باشد.(زمان تماس،PH،کدورت)

جهت افزایش و یا کاهش میزان کلر تزریقی به شبکه آب می توان با چرخاندن پیچ دبی پمپ تزریق (فقط در زمان روشن بودن پمپ ) از صفر تا 100 درصد میزان تزریق را افزایش داد و یا برعکس.ودر صورت عدم جوابگو بودن پیچ دبی می توان با کم و یا زیاد ریختن پودر کلر، به داخل مخزن دستگاه ، میزان تزریق کلر را تنظیم نمود.

وارد کردن مایع سترون‌کننده

قبل از ذخیره کردن آب در مخزن ، مایع سترون‌کننده وارد می‌شود. اگر مسیر به اندازه کافی طولانی باشد، مایع سترون کننده دقت کافی برای ظاهر کردن اثر ضد باکتری خود دارد. همچنین اگر مسیر حرکت ، طولانی باشد، از مخلوط شدن کامل آن با آب نیز استفاده می‌شود. در صورت انتقال آب بوسیله یک مجرای روباز ، مایع با استفاده از نیروی ثقل در تمام عرض سطح آب کاملا پخش می‌شود.

در مورد لوله تحت فشار ثقلی ، وارد کردن مایع بوسیله انشعابی که به قسمت خروجی مایع متصل است، انجام می‌شود. در صورت نیاز و کافی نبودن فشارها ، می‌توان از یک پمپ اندازه‌گیر استفاده کرد. اگر انتقال آب بوسیله رانش انجام شود، در این صورت مایع در ایستگاه پمپاژ وارد می‌شود. در صورت امکان ، ساده‌ترین روش این است که مایع به طرف سرپوش مکنده در نزدیکی لوله مشبک برسد.

همچنین می‌توان با ایجاد سوراخی در مکنده پمپ این عمل را انجام داد. با این حال ، برای جلوگیری از ورود هوا که موجب توقف پمپ می‌شود، بهتر است که باک یا لاواک دارای سطح ثابت که با ورود شیره کلردار در ارتباط است، پیش‌بینی شود. در یک روش دیگر ، مایع بوسیله یک پمپ مناسب با قسمت رانش کلی ایستگاه ارتباط دارد. اینجا هم یک باک دارای سطح ثابت لازم است.

در مورد ایستگاه تصفیه ، کلر یا مستقیم وارد مخزن آب تصفیه شده می‌شود و یا در لوله ای که این مخزن را به پمپ‌های کارخانه متصل می‌کند، تزریق می‌شود.

با اعمال روشهای خودکار ، می‌توان توقف یا راه‌اندازی عملیات سترون‌کردن را هماهنگ کرد. همچنین می‌توان بطور خودکار ، عمل کلرزنی را متناسب با دبی آبی که منتقل می‌شود به اجرا درآورد

 


 

کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تزریق کلر, ضدعفونی با لامپ uv و سیستم های گند زدایی با ازن در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: سدیم هیپوکلریت , ضدعفونی کردن آب , ضدعفونی کردن آب با کلر , تنظیم میزان کلر , تصفیه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب به روش سیستم تبادل یونی

فرایند تبادل یونی یکی از اشکال پدیده جذب سطحی است، که در آن فاز سیال در تماس با فاز جامد جاذب قرار می‌گیرد. طی این تماس برخی از اجزای موجود در فاز سیال جذب فاز جامد شده و از سیال جدا می‌گردند. فرایند تبادل یونی فرایندی برگشت پذیر است که طی آن یون های خارجی موجود در آب جذب گروه های عاملی قرار گرفته بر روی شبکه پلیمری (فاز جامد) می‌گردند و بدین ترتیب  هرگونه ناخالصی یونی آب برطرف می شود.

پس از اشباع شدن گروه های عاملی، سیستم تحت عملیات بازیابی و شستشوی شیمیایی قرار گرفته و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سیستم های تبادل یونی به دو منظور سختی گیری و همچنین تولید آب با خلوص بالاتر استفاده می شود که به طور جداگانه در ذیل اشاره می گردد.

الف) سیستم های تبادل یونی به عنوان سختی گیر آب مورد نیاز صنعت به لحاظ استاندارد با آب مورد نیاز شرب بسیار متفاوت می‌‌باشد.

نکته‌‌ای که در آب مورد نیاز اکثر صنایع حائز اهمیت می‌‌باشد، حذف املاحی است که می توانند در صورت فراهم آمدن شرایط رسوب نمایند.

یکی از بیشترین مصارف آب در صنعت تولید بخار می‌‌باشد که در صورت وجود عوامل رسوب کننده در آب می‌‌توانند باعث کاهش عمر اینتاسیسات گردند.

این عوامل رسوب کننده بیشتر با عنوان سختی شناخته می‌‌شوند. در تعریف علمی کلیه کاتیون های با ظرفیت الکتریکی بیشتر از یک را سختی گویند. لذا در اکثر صنایع فقط حذف سختی آب مد نظر می‌‌باشد که هزینه آن نسبت به حذف کل یون های آب بسیار پایین تر می باشد.

در این میان سیستم های تبادل کننده یونی خاصی برای این منظور تولید شده اند که به رزین های پایه سدیمی معروفند.

در واقع این رزین ها، سختی آب مانند یون های کلسیم، منیزیم و… را جذب کرده و به جای آن سدیم آزاد می نمایند.

توجه شود که در این روش جمع کل آنیون ها و کاتیون های آب ثابت می ماند و فقط نوع یون ها عوض می شوند. محدودیت این روش این است که برای TDS های بالای 1000جوابگو نمی باشند و باید از روش های دیگری استفاده شود. احیاء این سختی گیرها به وسیله محلول آب و نمک می باشد.

ب)سیستم های تبادل یونی برای تولید آب با درجه خلوص بالا از دیگر رزین های استفاده شده در صنعت تصفیه آب رزین های اسیدی و رزین های بازی هستند که در گذشته در محدوده بسیار وسیع تری استفاده می شدند.

در واقع این روش می تواند نیاز صنایع به آب فوق خالص را مرتفع سازد این رزین ها به دو نوع قوی و ضعیف تقسیم می شوند و می توانند در آرایش های مختلفی قرار گرفته و آب فوق خالص تولید نمایند.

امروزه از این روش در خروجی آب تصفیه شده توسط RO به منظور تولید آب با EC<0.2 استفاده می شود.

-  دامنه کاربرد تکنولوژی تبادل یونی عبارت است از:

- تولید آب بدون یون (Demineralization)

-  حذف سختی آب

- حذف کاتیون های خارجی از آب

-  حذف قلیائیت

- بازیابی مجدد آب در صنایع فلزی

-  حذف نیترات و سولفات

- بازیابی و یا جداسازی مواد دارویی

-  بازیابی فلزات با ارزش در صنایع فلزی


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینیسختی گیر ها و فیلتر های کربنی,و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: سیستم تبادل یونی , فرایند تبادل یونی , تصفیه آ , تولید آب با خلوص بالاتر , رزین های پایه سدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تهیه آب شیرین از آب دریا

بخش عمده ‏ای از سطح سیاره زمین را ِ فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به 97 درصد این آب ‏ها شور و غیر قابل نوشیدن هستند و از 3 درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب ‏ها و بر فراز قله کوه ‏ها وجود دارد.   

به همین دلیل است که نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان از کمبود یا نبود آب آشامیدنی مطلوب رنج می‏برد و پیش‏بینی می‏شود در دهه ‏های آینده بخش بیشتری از جمعیت جهان دچار کم آبی و پیامدهای منفی ناشی از آن شوند.

شیرین کردن آب

یکی از گزینه‏ های مطرح برای مقابله با بحران کم ‏آبی، شیرین کردن آب دریاها و نمک زدایی آب است که البته راه حلی گران و پرهزینه است و به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد در نتیجه، با توجه به تلاش کشورها برای کاستن از مصرف انرژی و بحث گرمایش زمین، ادامه دادن به طرح‏ های شیرین‏ سازی آب دریاها با استفاده از روش ‏های سنتی و رایج، توجیه چندانی ندارد.

با این وجود، ابتکار جدید دو مهندس کانادایی در زمینه شیرین کردن آب دریا که از نظر مصرف انرژی، بسیار مقرون به صرفه و از نظر هزینه‏ ها نیز کاملا اقتصادی و ارزان است، بارقه‏ ای از امید را در دل طرفداران ایده استفاده از آب شیرین شده دریاها در دهه ‏های آینده به وجود آورده است.

 «بن آسپارو» و «جاشوا زوشی»، از پژوهشگران دانشگاه سیمون فراسو در ونگوو، ایده جدیدی را برای شیرین کردن آب دریاها مطرح کرده‏اند که براساس آن، به جای انرژی الکتریکی، از گرمای خورشید برای جدا کردن نمک از آب دریا و در نهایت شیرین کردن آب شور استفاده می‏شود.

آسپارو و زوشی که شرکتی به نام «سالت ورک تکنولوژی» را تاسیس کرده‏اند. در نخستین گام به منظور آزمایش این روش جدید، بخشی از ساحل دریا در ونکوور را به پروژه خود اختصاص دادند و آن را به سه بخش جداگانه تقسیم کردند و در هر کدام از آنها، از روش خاصی برای شیرین کردن آب شور دریاها بهره بردند.

 در روش اول، آنها اقدام به گرما دادن به آب دریا و بخارکردن بخشی از آن کردند و پس از آن، بخار تولید شده را تحت فشار قرار دادند (که البته در این بخش، به مقدار زیادی انرژی برق نیاز است.)

در روش دوم، فرایند اسمزی به صورت ِ اجرا می‏شود؛ به این ترتیب که با استفاده از پمپ‏های فشار قوی، آب شور به سمت یک پرده مخصوص که دارای سوراخ ‏های بسیار ریزی است، پاشیده می‏شود و در نتیجه نمک موجود در آب دریا از آب شیرین جدا می‏شود.

این روش نیز نیازمند مصرف مقادیر قابل توجهی انرژی برق است. به عنوان مثال، برای شیرین کردن هزار لیتر آب دریا و تبدیل آن به  آب قابل آشامیدن، 7/3 کیلووات ساعت برق مورد نیاز است.

 در روش سوم، که ‏روش ابتکاری و جدید آسپارو و زوشی محسوب می‏شود، مقدار بیشتری آب شیرین با استفاده از مقدار کمتری انرژی تولید می‏شود. در این روش، ابتدا آب دریا به درون یک استخر کم‏عمق و با کف سیاه‏ رنگ ریخته می‏شود. سیاه بودن کف استخر موجب می‏شود تا حجم بیشتری گرما از خورشید جذب و به آب موجود در استخر منتقل شود؛ و میزان غلظت نمک موجود در آب دریا از 5/3 درصد اولیه (حالت طبیعی) به بیش از 20 درصد افزایش می‏یابد، بدون اینکه هیچ‏گونه برق یا هر انرژی دیگری غیر از انرژی رایگان خورشیدی برای تبخیر آب شور استفاده شود. در مرحله بعد، این آب به سمت محوطه ویژه ‏ای که حاوی آب تصفیه نشده دریا است. هدایت و از آنجا  به سمت واحد نمک‏زدایی منتقل می‏شود.

آنچه که آسپارو و زوشی طراحی کرده‏اند، یک نوع مدار الکتریکی طبیعی است که در آن، به جای اینکه جریان الکتریکی به وسیله الکترون‏ها حمل شود، از اتم‏های بارداری به نام یون برای جابه جایی جریان الکتریکی استفاده شده است که در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی بین آب ‏هایی با درجه غلظت متفاوت نمک به وجود آمده‏اند.

در توضیح این پدیده، می‏توان گفت که نمک از دو یون تشکیل شده است: یکی یون دارای بار مثبت به نام «سدیم» و دیگری یون دارای بار منفی یعنی «کلرید».

این دو یون، در دو جهت مخالف هم در مدار حرکت می‏کنند؛ و در زمان مخلوط شدن چهار جریان آب وارد شده از چهار استخر مختلف (که دارای درجات متفاوتی از غلظت نمک هستند)، به اوج فعالیت و فعل و انفعال شیمیایی خود می‏رسند.

این چهار جریان در محلی به نام «پل‏های یونی» که از جنس پلی آستیون است، با هم تلاقی می‏کنند. پلی آستیون دارای خاصیت جداسازی یون‏های مثبت و منفی است؛ به این صورت که فقط یکی از دو یون سدیم یا کلرید می‏تواند از آن عبور کند در این زمان، یک واکنش کاملاً طبیعی دیگر نیز بین جریان‏های مختلف آب ورودی به این محوطه روی می‏دهد و آن، انتقال نمک از آب‏ های پرنمک‏تر به سمت آب ‏های کم نمک ‏تر است.   

این واکنش طبیعی، به واسطه تفکیک شدن یون‏ های سدیم و کلرید در منطقه پل‏ های یونی تقویت شده و در نهایت، آب شیرین و بدون نمکی در بخشی از مدار به دست می‏آید که می‏توان آن را به سمت بخش بسته ‏بندی یا لوله ‏های مخصوص انتقال یا تصفیه آب (بخش میکروب ‏زدایی) هدایت کرد.   

 به عبارت روشن ‏تر، آسپارو و زوشی توانسته ‏اند با کمک گرفتن (و به عبارت بهتر الهام گرفتن) از طبیعت، سیستمی را طراحی کنند که در آن، پس از افزودن بر غلظت نمک موجود در بخشی از آب شور ورودی سیستم، آن را در مجاورت آب ‏های شوری با غلظت پایین ‏تر قرار می‏دهند و از خاصیت انتقال طبیعی نمک از آب‏ های شورتر به سمت آب‏ های کم ‏نمک ‏تر، به بهترین نحو بهره می‏گیرند و این کار را با صرف کمترین انرژی الکتریکی انجام می ‏دهند.

نکته جالب ‏تر اینکه آسپارو و زوشی طرح جامعی  را در دست بررسی دارند که براساس آن، می ‏توان این سیستم تصفیه آب شور را در دو مقیاس تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار داد.

آنچه که در بالا ذکر شد، وصف سیستم صنعتی تصفیه طبیعی آب ‏شور بود. در سیستم خانگی تمامی مراحل کار در یک دستگاه به اندازه یک یخچال متوسط انجام می‏شود و تنها بخشی از کار که نیازمند مصرف انرژی است، همان پمپاژ آب به درون سیستم است؛ چرا که بقیه  کارها را خود طبیعت یعنی آب دریا و خورشید انجام می‏دهند.



کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های اسمز معکوسRO,و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تهیه آب شیرین از آب دریا , نمک زدایی آب , فرایند اسمزی , تصفیه آب شور ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

چربی گیر CPI

چربیگیر از نوع ثقلی با صفحات لاملا

چربی گیر ثقلی

Gravity Separators -CPI

Corrugated Plate Interceptors

جدا کننده‌های ثقلی( چربی گیر ثقلی ) معمولاً برای زدودن و حذف روغن، گریس و نفت بصورت آزاد و غیر امولسیون در فرایند تصفیه پساب بکار می‌روند. از نظر تئوری فرآیند جداسازی در چربی گیر های ثقلی بوسیله قانون استوکس در غیاب جریان توربولانسی و جریانهای گردشی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین در عمل راندمان جدا کننده ثقلی بستگی به طراحی دقیق هیدرولیک جدا کننده و زمان ماند پساب دارد.

جدا کننده‌های ثقلی (چربی گیر ثقلی )عمدتاً به دو دسته API [1] و CPI [2]تقسیم بندی می‌شوند.

چربی گیر CPI

جدا کننده‌های(چربی گیر ) CPI که گاهی بنام TPI [1] نیز خوانده می‌شوند بطور گسترده‌ای جایگزین جدا کننده‌های( چربی گیر ) API و مخازن ته نشینی اولیه شده‌اند.

این واحدها فقط نیاز به 15 تا 20 درصد از فضای مورد نیاز یک چربی گیر API داشته و بطور چشمگیری هزینه ساخت و نگهداری را کاهش می‌دهند.

واحدهای چربی گیری CPI از مجموعه‌ای از صفحات موجدار تشکیل می‌شوند که با زاویه 45 تا 60 درجه در داخل مخزن قرار گرفته‌اند.

ملاحظه شده است که اگر صفحات با زاویه 60 درجه قرار بگیرند، ذرات جامد به سهولت از روی صفحات به سمت پایین لیز خورده و در کف مخزن جمع‌آوری می‌شوند.

از مهمترین مزایای یک چربی گیر CPI نسبت به چربی گیر API می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- بالا بردن راندمان جداسازی مواد روغنی و لجن از پساب.

- ایجاد جریان آرام (Laminar) بین صفحات.

- کاهش قابل توجه فاصله و مسافتی که ذرات روغن باید طی کنند تا به سطح برسند. (حداکثر یک اینچ)

- تحت تأثیر قرار نگرفتن توزیع جریان در داخل جدا کننده بوسیله وزش باد.

- تخلیه آسان لجن و مواد ته نشینی شده در جدا کننده

- کاهش چشمگیر هزینه ساخت جدا کننده بخصوص در مواردی که نیاز به مواد مقاوم در برابر اسید باشد.

- این واحدها به آسانی قابل محافظت بوده و هیچگونه قطعه متحرک واقع در زیرآب و قابل تعمیر نیاز ندارند.

واحدهای(چربی گیر) CPI بطور گسترده‌ای در بسیاری از صنایع برای جداسازی آب و روغن بکار می‌روند اما در پالایشگاهها با استقبال کمتری روبرو شده‌اند. دلیل این امر آنست که این واحدها قادر به پذیرش و تحمل شوکهای حاصل از افزایش ناگهانی بار آلی و جریانهای با حجم زیاد بخوبی جدا کننده‌هایچربی گیر API نیستند. جدا کننده‌های CPI( چربی گیر های ) نسبت به جریان پساب عبوری و بار روغن دارای محدودیتهایی می‌باشند که باعث کاهش راندمان عملکرد واحدها می‌شوند. مقدار جریان گذرنده از واحدهای چربی گیر CPI با مساحت صفحات و حجم واحد متناسب می‌باشد. مخازن چربی گیر CPI معمولاً شامل 12 تا 48 صفحه موجدار بوده که بصورت موازی در داخل محفظه نصب می‌شوند. فاصله صفحات از یکدیگر بین 75/0 تا 5/1 اینچ می‌باشد. جنس صفحات بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی پساب ممکن است فلزی و یا پلاستیکی باشند و معمولاً با توجه به PH پساب از مواد پوشش دهنده مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه واحد های تصفیه فاضلاب در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: چربی گیر, چربی گیر CPI , جدا کننده‌های ثقلی , حذف روغن , چربی گیر ثقلی ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

ازن و تصفیه فاضلاب

Using Ozone In Waste Water Treatment

در15 تا 20 سال اخیر با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر برای منابع آب و همچنین نیاز به تصفیه و بازیابی آب های موجود ؛ مسئله پساب ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است .

گندزدایی بعنوان مهمترین مرحله از مکانیسم غیر فعال سازی یا انهدام میکروب های بیماری زا ( پاتوژن ها ) محسوب می شود که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری های ناشی از آلودگی آب ها در محیط زیست و ساکنین حریم رودخانه ها به کار می رود . نکته مهم این است که فاضلاب بایستی قبل از گندزدایی تصفیه شود تا اینکه عمل گندزدایی بطور مؤثر انجام پذیر باشد .

اگر چه هنوز ماده گندزدای کامل کشف نشده است ، اما برخی ویژگی ها به منظور شناسایی مناسب ترین گندزدا وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- توانایی نفوذ و نابودسازی عوامل عفونی تحت شرایط نرمال .

- برای افراد و نیز محیط مضر نباشد .

- سالم و ایمن باشد و نیز جا به جا کردن، حمل و نقل و انبار کردن آن راحت باشد .

- ماده گندزدا بایستی پس از گند زدایی باقی مانده سمی - (مانند مواد سرطان زا ) - نداشته باشد.

- از لحاظ هزینه های عملی و نگهداری مقرون به صرفه باشد .

مکانیسم گندزدایی ازن :

- اکسیداسیون یا انهدام مستقیم دیواره سلولی به طوری که اجزای سازنده سلول به بیرون تراوش کند .

- واکنش سلول با رادیکال های آزاد شده از تجزیه ازن .

- آسیب رساندن به هسته یا اسید نوکلئوتیک (RNA , DNA )

- شکستن پیوند های کربن – نیتروژن انجام واکنش (Depolymerization )

قابل توجه است که :

ـ ازن یک ماده ضد عفونی کننده آب و پساب مؤثر، جالب و به مراتب بهتر از کلر، دی اکسید کلر، کلروآمین ها و رادیکال های هیدروکسیل می ‌باشد.

ـ مقاومت نسبی میکروارگانیسم ها در مقابل ازن به طور تقریبی بدین ترتیب است : باکتری ها، ویروس ها، تخم ها و کیست های انگلی .

ـ ترکیبات موجود در فاضلاب در اثر ازناسیون اکسید می شوند. اکسیداسیون یون ها و گونه های: ,H2S/S2 , ClO2 , CN- , NO2 , Mn2+ , Fe2+ وAsIII ، سریع است. ولی سرعت اکسیداسیون Br-, NH4 + / NH3, HOCl/OCl- ، کلرو آمین ها، برموآمین ها، H2O2 کم تا متوسط است و سرعت اکسیداسیون یون Cl- تقریباً صفر است. یعنی این یون تمایل چندانی به اکسیداسیون در اثر ازن ندارد.

ـ تمامی فاضلاب ها حاوی ذرات معلق و کیست های انگلی هستند که سبب بیماری زایی می شوند. اندازه این ذرات معلق در حدود µm 12~ 3 است.

- مشاهده شده است که بعد از ازناسیون، میزان مصرف منعقد کننده ها کاهش یافته و سرعت عمل فیلتراسیون بالا می رود.

ـ میکرو آلوده کننده‌های آلی در پساب در کنار مواد آلی طبیعی (NOM ) یافت می شوند، اما غلظت آنها خیلی کمتر (در حدود µg/L 0.1 تا µg/L 100 ) می باشد، که توسط ازن و رادیکال های ْOH به طور نسبی از بین می روند.

ـ تقریباً انواع فاضلاب اعم از صنعتی و خانگی را می توان توسط ازناسیون تصفیه نمود. شرایط عملیاتی مورد استفاده در ازناسیون، به نوع صنعت و نوع فاضلاب بستگی دارد .

ـ براساس این جمع بندی، پیدا شدن انواع جدید میکروارگانیسم در پساب مانند تخم و کیست های انگلی، آشکار شدن انواع بیشتری از مواد آلوده کننده در آن را به دنبال دارد. همچنین افزایش سطح کیفی مورد نیاز برای فاضلاب و پساب، طراحان را بر آن داشته است تا فرآیند ازناسیون را مورد توجه قرار دهند.

نتیجه گیری :

موارد استفاده از ازن در زمینه تصفیه آب های آشامیدنی و فاضلاب های مختلف صنعتی و شهری رو به گسترش است. ازناسیون توانسته است در موارد زیادی مانند ضدعفونی کردن و اکسیداسیون ترکیبات آلی جایگزین فرآیندهای تصفیه متعارف شود. این فرآیند جدید در موارد مختلف دیگری همانند حذف ذرات معلق نیز کارایی روش های قدیمی تصفیه را افزایش داده است.

فرآیندهای صورت گرفته توسط بخش R&D بصورت متمرکز بر روی فاضلاب کارخانجات صنایع غذایی و پساب حاصل از شستشوی خطوط مربوطه بوده است که در این راستا نتایج حاکی از کاهش بارمیکروبی و زدایش بو از پساب حاصله به دست آمده است علاوه بر این این مجموعه اقدامات موثری در جهت جایگزین نمودن روش های قدیمی با این تکنولوژی نوین نموده است و به نتایج مطلوبی رسیده است.

برج خنک کننده و ازن

Using Ozone In Cooling Tower

آب برج های خنک کننده و چیلرها نیاز به تصفیه و درمان وسیعی دارد. در طی تصفیه این آب، بایستی سه فاکتور مهم به طور هم زمان کنترل گردد:

- خوردگی لوله ها و واحدهای تبادل گرمایی(heat exchanger ).

- رسوب های جدار داخلی لوله ها و ضریب تبادل حرارتی.

- رشد مواد میکروبیولوژیکی (باکتری، جلبک و خزه ها).

• pH پایین می تواند ضریب تبادل حرارتی را زیاد کند اما در pH های پایین میزان خوردگی مواد افزایش می یابد.

تکنیک های تصفیه مرسوم، استفاده از مواد شیمیایی مثل کلر و هیپوکلریت می باشد که خوردگی بیولوژیکی را کاهش می دهد اما به علت داشتن پایداری و قدرت اکسندگی زیاد در آب باعث خوردگی شیمیایی می شوند.

صورت های اصلی رسوب در برج های خنک کننده، یون های کلسیم و منیزیم می باشند که این رسوبات باعث ایجاد لایه ای ضخیم روی سطوح heat exchanger می شود.

کاهش انتقال حرارت باعث عمل تبخیر آب و افزایش غلظت نمک ها در آب برج های خنک کننده می شود؛ در این حالت به اشباع رسیدن نمک ها تسریع می شود و رسوب گذاری افزایش می یابد.

• در آب برج های خنک کننده از تجمع میکروارگانیسم ها، biofilm ایجاد می گردد. این biofilm از تشکیل کریستال اولیه یون ها و همچنین توانایی رسوب ها برای به هم پیوستن و سنگین شدن جلوگیری می کند؛ در نتیجه غلظت مواد آلی و معدنی در آب زیاد می شود و خوردگی را تسریع می کند.

ازن به عنوان یک ضد عفونی کننده باعث گسستن bio film می شود. این کار رسوب گذاری را افزایش می دهد و حتی آب با ظرفیت بالای مواد جامد محلول می تواند بارها و بارها سیرکوله شود که میزان تخلیه آب برج های خنک کننده را کاهش می دهد. زمانی سیستم با چنین خصوصیاتی کار می کند، که ازن با غلظت کمی در آب برج خنک کننده وجود داشته باشد و از تشکیل مجدد میکروارگانیسم ها جلوگیری کند.

خوردگی:

میزان خوردگی با کنترل کیفیت آب کاهش می یابد. کنترل کیفیت با تنظیم حH و متناسب بودن غلظت جامدهای محلول فراهم می شود. آزمایشات متفاوت نشان می دهند درحضور غلظت کمی از ازن با از بین بردن میکروارگانیسم ها و تشکیل یک فیلم نازک محافظ بر روی سطح فلزات، خوردگی تا50% کاهش می یابد.

به صورت تجربی حدود gr/m3 1/0 ازن برای سیرکوله کردن آب در برج های خنک کننده مورد نیاز است.

مقدار ازن باقی مانده ای که با مواد آلی واکنش نمی دهد به اکسیژن تجزیه می شود؛ بنابراین ازن هیچ پسمانده ای باقی نمی گذارد.

با استفاده از ازن، آب حدود 5 بار بیشتر می تواند مورد استفاده قرار گیرد یعنی برای هر 1000 لیتر آب، بیشتر از 200 لیتر فاضلاب نخواهیم داشت. با تکرار این کار آب می تواند 20 بار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد یعنی برای هر 1000 لیتر آب، بیشتر از 50 لیتر فاضلاب نخواهیم داشت؛ فقط تبخیر و جریان های نشتی می تواند نیاز به آب تازه را ایجاب کند.

تصفیه آب برج های خنک کننده با استفاده از ازن دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کاهش میکروب ها و باکتری ها در زیر سطح cfu/ml 1000.

- حذف کامل باکتری ها در هوای مجاور برج های خنک کننده هوای ناشی از Drift Air

- حذف کامل باکتری رسوب های مربوط به ذرات معلق در لوله Condenser .

- افزایش تعداد سیرکولاسیون.

- حذف کامل مواد شیمیایی مصرفی.

- افزایش ضریب انتقال حرارت در لوله های کاندنسر در نتیجه کاهش تشکیل رسوب.

- کاهش مصرف انرژی توسط کمپرسورها بین 5 تا 18درصد.

- کاهش فوق العاده میزان زیر آب (Blow Down ).


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های ضدعفونی آب توسط ازن و UV در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ازن و تصفیه فاضلاب , ازن , اوزن , گندزدایی با ازن , تصفیه فاضلاب ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

برج خنک کننده و ازن

Using Ozone In Cooling Tower

آب برج های خنک کننده و چیلرها نیاز به تصفیه و درمان وسیعی دارددر طی تصفیه این آب، بایستی سه فاکتور مهم به طور هم زمان کنترل گردد:

خوردگی لوله ها و واحدهای تبادل گرمایی(heat exchanger ).

رسوب های جدار داخلی لوله ها و ضریب تبادل حرارتی.

رشد مواد میکروبیولوژیکی (باکتری، جلبک و خزه ها).

• pH پایین می تواند ضریب تبادل حرارتی را زیاد کند اما در pH های پایین میزان خوردگی مواد افزایش می یابد.

تکنیک های تصفیه مرسوم، استفاده از مواد شیمیایی مثل کلر و هیپوکلریت می باشد که خوردگی بیولوژیکی را کاهش می دهد اما به علت داشتن پایداری و قدرت اکسندگی زیاد در آب باعث خوردگی شیمیایی می شوند.

صورت های اصلی رسوب در برج های خنک کننده، یون های کلسیم و منیزیم می باشند که این رسوبات باعث ایجاد لایه ای ضخیم روی سطوح heat exchanger می شود.

کاهش انتقال حرارت باعث عمل تبخیر آب و افزایش غلظت نمک ها در آب برج های خنک کننده می شود؛ در این حالت به اشباع رسیدن نمک ها تسریع می شود و رسوب گذاری افزایش می یابد.

• در آب برج های خنک کننده از تجمع میکروارگانیسم ها، biofilm ایجاد می گردد. این biofilm از تشکیل کریستال اولیه یون ها و همچنین توانایی رسوب ها برای به هم پیوستن و سنگین شدن جلوگیری می کند؛ در نتیجه غلظت مواد آلی و معدنی در آب زیاد می شود و خوردگی را تسریع می کند.

ازن به عنوان یک ضد عفونی کننده باعث گسستن bio film می شود. این کار رسوب گذاری را افزایش می دهد و حتی آب با ظرفیت بالای مواد جامد محلول می تواند بارها و بارها سیرکوله شود که میزان تخلیه آب برج های خنک کننده را کاهش می دهد. زمانی سیستم با چنین خصوصیاتی کار می کند، که ازن با غلظت کمی در آب برج خنک کننده وجود داشته باشد و از تشکیل مجدد میکروارگانیسم ها جلوگیری کند.

خوردگی:

میزان خوردگی با کنترل کیفیت آب کاهش می یابد. کنترل کیفیت با تنظیم حو متناسب بودن غلظت جامدهای محلول فراهم می شود. آزمایشات متفاوت نشان می دهند درحضور غلظت کمی از ازن با از بین بردن میکروارگانیسم ها و تشکیل یک فیلم نازک محافظ بر روی سطح فلزات، خوردگی تا50% کاهش می یابد.

به صورت تجربی حدود gr/m3 1/0 ازن برای سیرکوله کردن آب در برج های خنک کننده مورد نیاز است.

مقدار ازن باقی مانده ای که با مواد آلی واکنش نمی دهد به اکسیژن تجزیه می شود؛ بنابراین ازن هیچ پسمانده ای باقی نمی گذارد.

با استفاده از ازن، آب حدود 5 بار بیشتر می تواند مورد استفاده قرار گیرد یعنی برای هر 1000 لیتر آب، بیشتر از 200 لیتر فاضلاب نخواهیم داشت. با تکرار این کار آب می تواند 20 بار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد یعنی برای هر 1000 لیتر آب، بیشتر از 50 لیتر فاضلاب نخواهیم داشت؛ فقط تبخیر و جریان های نشتی می تواند نیاز به آب تازه را ایجاب کند.

تصفیه آب برج های خنک کننده با استفاده از ازن دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش میکروب ها و باکتری ها در زیر سطح cfu/ml 1000.

حذف کامل باکتری ها در هوای مجاور برج های خنک کننده هوای ناشی از Drift Air

حذف کامل باکتری رسوب های مربوط به ذرات معلق در لوله Condenser .

افزایش تعداد سیرکولاسیون.

حذف کامل مواد شیمیایی مصرفی.

افزایش ضریب انتقال حرارت در لوله های کاندنسر در نتیجه کاهش تشکیل رسوب.

کاهش مصرف انرژی توسط کمپرسورها بین 5 تا 18درصد.

کاهش فوق العاده میزان زیر آب (Blow Down ).

 

کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های ضدعفونی آب توسط ازن و UV در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ازن و تصفیه فاضلاب , ازن , اوزن , گندزدایی با ازن , تصفیه فاضلاب ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

BOD چیست؟

BOD )Biological Oxygen Demand) نرخ مصرف اکسیژن در داخل آب توسط ارگانیزمهاست است . اگر BOD کم باشد آب پاک و فاقد ارگانیسم است یا آنکه ارگانیزمهای داخل آب مرده و نیازی به مصرف اکسیژن ندارند . BOD مقدار اکسیژن لازم برای ثبات بیولوژیکی در آب است . اندازه تاًسیسات تصفیه بیولوژیکی خصوصاً میزان هوادهی فاضلاب در حوضچه های هوا دهی را می توان با اندازه BOD محاسبه نمود .

اگر BOD آبی ppm 1 باشد تقریباً آب خالص است . آب با BOD تا ppm 5 نسبتاً خالص فرض می شود و وقتی که BOD به بیشتر از ppm 5 برسد خلوص آب مورد تردید قرار می گیرد . اما اگر مقدار BOD از ppm 20 تجاوز کند سلامت عمومی مورد خطر واقع می شود .

آزمایشات BOD تخمین واقع بینانه ای از کیفیت اکسیژنی که وارد به آب شده است را فراهم می سازد .

BOD چگونه تعیین می شود ؟

دو بطری از یک آب نهر پر می شوند . میزان DO یکی اندازه گیری می شود ، سپس درب بطری دیگر را بسته و داخل همان جریان آب به مدت 5 روز قرار می گیرد ( برای حفظ شرایط محیطی مثل درجه حرارت ، زمان و نور ) بعد از 5 روز DO ظرف دوم اندازه گیری شده و اختلاف DO ظرف اول و دوم مشخص کننده BOD5 است .

درجه حرارت ، نور و زمان عوامل موثر در BOD هستند . لازم به ذکر است آزمایش حتماً بایستی در درجه حرارت 20درجه سانتی گراد و در محیط به مدت 5 روز باشد .

COD چیست؟

(COD (Chemical Oxygen Demand یا همان ((اکسیژن خواهی شیمیایی))، یکی از مهمترین شاخصهای سنجش آلودگی فاضلاب است. آلودگی فاضلاب ناشی از مواد خارجی است که وارد آب شده و بصورت معلق یا محلول باعث آلودگی آن و تولید فاضلاب شده اند. بدیهی است هرچه مقدار این مواد در فاضلاب بیشتر باشد، بارآلودگی آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین اندازه گیری مقدار مواد خارجی فاضلاب کلید اصلی در تعیین مقدار آلودگی و آلایندگی فاضلاب است.

از طرفی تنوع و تعداد این مواد به قدری زیاد است که عملا امکان اندازه گیری هریک از این مواد بصورت جداگانه وجود ندارد. از این رو لازم است که مقدار مواد را به طریقی غیرمستقیم اندازه گیری نمود. یکی از مناسبترین راه ها تعیین میزان اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون است. چنانچه می دانیم برای اکسیداسیون هر ماده ای به مقداری اکسیژن نیاز است و از این رو هرچه قدر مقدار مواد اکسیدشونده بیشتر باشد، مقدار اکسیژن بیشتری برای انجام اکسیداسیون لازم خواهد بود.

بنابراین برای تعیین مقدار مواد خارجی فاضلاب به جای اندازه گیری مستقیم آنها، مقدار اکسیژن مورد نیاز آنها برای اکسید شدن را محاسبه می نمایند. در واقع COD مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون کل مواد می باشد. پس بدیهی است که هرچه مقدار COD یک فاضلاب بیشتر باشد مقدار مواد خارجی موجود در آن که باعث آلودگی آن می شود نیز بیشتر خواهد بود. 

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران مفتخر به ارائه دستگاه های TDSمتر و EC متر آنلاین و BOD,COD,DO متر آنلاین و پورتابل و نیز خدمات آزمایشگاهی آب و پسابجهت فرایند های تصفیه آب و پساب می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه بیولوژیکی , BOD , کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران , EC متر آنلاین , خدمات آزمایشگاهی آب و پساب ,
:: بازدید از این مطلب : 2325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

هدایت الکتریکی EC

هدایت الکتریکی آب نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آب می‌باشد. واحد هدایت الکتریکی که آن را با EC نیز نمایش می دهند ohm-1 یا mho می باشد و واحد هدایت الکتریکی ویژه آب µ mho/cm (میکرو موس بر سانتیمتر) که در سیستم SI با µSiemens/cm (میکرو زیمنس بر سانتیمتر) نمایش داده می شود. معمولاً وقتی از وازه “هدایت الکتریکی آب” استفاده می شود منظور همان “هدایت الکتریکی ویژه آب” می باشد. با توجه به این که هدایت الکتریکی رابطه مستقیمی با TDS و نمک های محلول در آب دارد، لذا اندازه گیری آن به منظور کنترل کیفیت آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

اندازه گیری هدایت الکتریکی

یکی از راه های ساده تعیین غلظت املاح محلول درآب، اندازه گیری هدایت الکتریکی است. آب مقطر یا آب خالص تقریباً هادی جریان الکتریسیته نیست ولی اگر در آب نمک های ‌محلول ‌وجود ‌داشت ‌باشد آب را هادی جریان ‌الکتریسیته می کند، ‌هر چه مقدار املاح حل شده در آب بیشتر باشد قابلیت هدایت الکتریکی نیز افزایش می یابد؛ به عبادت دیگر مقاومت الکتریکی آن کاهش می یابد. با توجه به ‌نقش درجه ‌حرارت در میزان هدایت الکتریکی آب، اندازه گیری ها نسبت به درجه حرارت استاندارد که همان 25 درجه ‌سانتیگراد ‌است بایستی اصلاح گردد. ‌هدایت ‌الکتریکی به ازاء افزایش هر درجه سانتی¬گراد تقریباً 2 درصد افزایش می ‌یابد که می توان آن را بصورت زیر نشان داد:

‏واحدهای اندازه گیری هدایت الکتریکی در سیستم متریک عبارتند از:

‏-موس بر سانتیمتر که بصورت EC ‏نشان داده می شود.

‏-میلی موس بر سانتیمتر که بصورت 3-10 EC x ‏نشان داده می شود.

-میکرو موس بر سانتیمتر که بصورت 6-10 EC x ‏نشان داده می شود.

µmhos/cm

mhos/cm = 1000 mmhos/cm = 1000000 µmhos/cm

‏در سیستم بین المللی (SI) واحد زیمنس بر متر (S/m) مورد استفاده قرار می گیرد ‏که تبدیل آن را می توان به صورت زیر نوشت:

Siemense/meter(S/m)=10 mmohs/cm

dS/m=mmhos/cm

هدایت الکتریکی آب باران بین 2 تا 100 میکر وموس بر سانتیمتر تغییر می کند و ‏در آب های سطحی و زیرزمینی از حدود 90 میلی موس بر سانتیمتر شروع شده و به چندین هزار میکروموس می رسد. هدایت الکتریکی آب دریاهای آزاد حدود 90000 ‏ میکروموس است که در دریاچه های شور چندین برابر دریاهای آزاد است.

رابطه  EC با TDS

در آب تقریباً خالص رابطه بین هدایت الکتریکی و غلطت کل املاح به صورت زیر است:

EC = 2 TDS

وقتی غلظت ناخالصی ها در آب زیاد شود ، یون ها بر روی حرکت یکدیگر اثر منفی گذاشته و دیگر هدایت الکتریکی محلول با غلظت یون ها رابطه خطی نخواهد داشت. در واقع رابطه بین TDS و EC برای هر نمونه آب فرق دارد و بستگی به غلظت و نوع ناخالصی های موجود در آب دارد.برای بسیاری از آب های شهری و طبیعی EC (μmho/cm) 1/55 = (mg/l)TDS می باشد.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران مفتخر به ارائه دستگاه های TDSمتر و EC متر آنلاین و پورتابل و نیز خدمات آزمایشگاهی آب و پسابجهت فرایند های تصفیه آب و پساب می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: هدایت الکتریکی EC , هدایت الکتریکی آب , EC , TDS , کنترل کیفیت آب ,
:: بازدید از این مطلب : 726
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

ازون چیست ؟

اُزون (به انگلیسی: Ozone)‏؛ یکی از آلوتروپهای اکسیژن است به فرمول O3 که گازی با اکسیدکنندگی بسیار بالاست. ازن معمولاً ناپایدار بوده و در بسیاری از واکنش‌ها مانند کلر عمل می‌کند و با مکانیزم ترکیب شدن با پروتئین و بی‌اثر کردن آنزیم کاهنده که برای تنفس یاخته مهم است، به عنوان میکروب کش عمل می‌کند. ازن یکی از مهم‌ترین گازهای زمین است. طبق تحقیقات پژوهشگران تا 20 سال آینده قسمتی از لایه ازن که سوراخ شده‌است، درست می‌گردد.

تعریف کلی

اوزون واژه‌ای یونانی است به معنی «بو» و به ویژه «بو تند» اطلاق می‌شود. اوزن مولکولی با سه اتم اکسیژن است مولکول اکسیژن دارای دو اتم اکسیژن است اما تفاوت در یک اتم اکسیژن در این دو مولکول تفاوتهای اساسی را در این دو مولکول بوجود آورده‌است. موضوع: بعد از لایه ی اوزن- آیا بعد از لایه ی اوزن ، لایه ی دیگری وجود دارد؟ در بالای اوزن ذراتی وجود دارند که ما آنها را ,,شبه عناصر,, نام گذاری کرده ایم. این ذرات ماسوای ذرات و غبارهای فضایی می باشد. در حالت طبیعی زمین ذرات بسیار ریزی را از خود تولید می کند که این ذرات سبکتر از گاز اوزن می باشد. این ذرات ارتباط نزدیکی با امواج خورشیدی دارند. چون دلیل خارج شدن این ذرات از جو زمین ، توسط امواج خورشیدی صورت می گیرد. خورشید نوعی موج ویژه دارد که پس از برخورد با زمین تا قسمت بیرونی لایه ی اوزن منعکس می گردد و دقیقا در مرز انعکاس این امواج ، ذرات مذکور در لایه ای حدود سه تا چهار کیلومتر تشکیل می شوند. این ذرات بصورت محافظی، از اوزن نگهداری می کنند. این ذرات مقداری هم تحت تاثیر امواج هسته ای (انرژی اتمی) واقع می شوند و در جاذبه ی قطبهای زمین نیز نقش زیادی دارند.بصورت خلاصه؛ نیروگاههای هسته ای که در زمین و بویژه در نیم کره ی شمالی قرار دارند، به مرور امواجی را تولید کرده اند که در قطب شمال، تجمع یافته اند. این امواج تجمع یافته باعث جذب این ذرات در قطب شمال شده است و در واکنش این دو (امواج حاصل از نیروگاههای اتمی و ذرات بالای اوزن) از میزان نیروی جاذبه زمین در قطب شمال مقداری کاسته شده است.( تقریبا ده سال پیش در بالاترین حد خود بود) این تغییرات سبب شده بود تا ارتفاع جو در قطب شمال افزایش یابد و در قطب جنوب ارتفاع جو کاهش یابد و لایه ی اوزن بصورت شکافی از قطب جنوب ، بروز کند.هم اکنون نیز این تغییر ارتفاع وجود دارد. حتی با توجه به ترمیم اندکی که در لایه ی اوزن مشاهده می شود. نزدیک به پنجاه در صد آسیبهای لایه ی اوزن را نیروگاههای هسته ای ایجاد می کنند. با توج به اینکه این نیروگاهها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، در فرایند گرم شدن زمین تا دو دهه ی دیگر نیز بیشترین میزان خسارات را وارد خواهند کرد. در غیر اینصورت تا چهار سال آینده میزان گرمای زمین تدریجا بهبود خواهد یافت.(منبع:گروه تحقیقات ،،علم وییو،، ایران)

چرخه ازون

در استراتوسفر (Stratospher) مولکول‌های تازه اوزن پیوسته با واکنش‌های شیمیایی و دریافت انرژی لازم از پرتوهای خورشید، به مولکول و اتم اکسیژن تجزیه می‌شوند. این اتم‌های اکسیژن که بسیار فعالند، طی مدت زمان کوتاهی کمتر از کسر ثانیه، از هم جدا و به مولکولهای اکسیژن متصل می‌شوند و تشکیل مولکولهای سه اتمی اکسیژن، یعنی ازون، می‌دهند. غیر از این چرخه طبیعی، طی واکنش‌هایی با ازت و هیدروژن و کلر تولید شده در سطح و رها شده به اتمسفر، از بین می‌رود.

ساختمان و فرمول گسترده ازون

فرمول ازون به صورت رزونانسی نمایش داده می‌شود.

اهمیت ازون در زندگی بشر

اگر فضانوردی، در ارتفاع زیاد، به این سیاره خانه ما نگاه کند، نوار نازک آبی رنگی که دور زمین را فراگرفته، نظرش را جلب خواهد کرد. این پوشش شفاف، حیات را در جو زمین تأمین می‌نماید. حیات، بصورتی که ما می‌شناسیم، تنها با پوشش حفاظتی ازون میسر می‌شود. بدون وجود اوزن ادامهٔ زندگی امکان ناپذیر است. پرتوهای خورشیدی، یکنواخت نیست. این پرتوها، شامل پرتوی به نام پرتو فرابنفش است.

چنانچه تمامی این پرتوها به سطح زمین می‌رسید، وجود زندگی در روی زمین امکان ناپذیر است. زیرا این پرتوها حامل مقدار زیادی انرژی مرگ‌زا برای موجودات زنده‌است. خوشبختانه تنها بخش ناچیزی از پرتو فرابنفش خورشید به سطح زمین می‌رسد. قسمت بیشتر این پرتو، انرژی خود را در ارتفاع 20 تا 30 کیلومتری سطح زمین و در جو آن از دست می‌دهد. در این عمق از جو فراگیرنده زمین، مقادیر معتنابهی ازون موجود است و این ازون، پرتو فرابنفش را جذب می‌کند.

رایحه تازگی پس از آذرخش

پس از آذرخش، تنفس شما با آسودگی بیشتری صورت می‌گیرد. هوا پاکیزه و پر از تازگی است. علت این است که رعد و برق، سبب تولید گاز اوزن در جو می‌شود و همین گاز است که هوا را تازه‌تر می‌نماید.

نقش ازون در ضد عفونی آب

آبی که می‌آشامیم، کلریزه‌است. این آب زیان‌آور است و مزه آن نیز ناخوشایندتر از مزه آب چشمه‌است. آب ضد عفونی شده با ازون، عاری از هر گونه باکتری زیان‌آور است و مزه آن نیز خوشایندتر است.

انسان و نابودی لایه اوزن

فعالیت انسانها بر روی زمین در سپر حفاظتی اوزن، اثر می‌گذارد. از نیمه قرن بیستم، فعالیت انسان روی زمین موجب بروز ضایعاتی در لایه ازن شده و به نظر می‌رسد که حیات روی کره زمین در معرض مخاطره قرار گرفته‌است. در واقع انسان ناخواسته هوا را با مواد شیمیایی آلوده می‌کند و سپر حفاظتی خود را از بین می‌برد. در اواسط دهه 1970، دانشمندان به امکان تاثیر پرواز هواپیماهای تندرو و یا فوق سرعت صوت و مواد شیمیایی موجود در قوطی‌های عطر پاش روی لایه اوزن پی بردند.

هواپیماهای فراصوت، در ارتفاعات بسیار زیاد که هوا رقیق‌تر و مقاومت آن در برابر بدنه هواپیما کمتر است، پرواز می‌کنند و ازت فعال موجود در دود خروجی از موتور هواپیما اثر ضایع کننده بر روی لایه اوزن دارد. گازهای کلرو فلوئورو کربن (CFC) نیز که در خنک کننده‌ها و دستگاه‌های تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرد، روی اوزن استراتوسفری خطرناک می‌باشد. هر اتم کلر آزاد شده از این گازها، حدود یک صد هزار مولکول اوزن را نابود می‌کند و با مصرف این گازها طی یک دهه مقادیر زیادی ازون از بین رفته و تراکم این گاز در استراتوسفر کاهش یافته‌است. انسان می تواند لایه اوزن را هم اکنون و امروز از بین ببرد. گوگل . البته این را در گوگل خوانده بودم. چه کار کرده اید؟ و چه کار کرده اند؟ نمی دانم. باید بروم و ببینم. اگر تحریکی صورت گرفته باشد؛ تا قسمتهای مرکزی و شمالی اروپا در موازات زمین فصلها را از دست خواهد داد. این تغییرات در موازات خط استوا و در دو نیمکره بوجود خواهد آمد و این حد اقل خسارات است. امید وارم تحریکی صورت نگرفته باشد. ادامه.....

زیان‌های گاز اوزون

اوزون از واکنش با مواد شیمیایی آلوده کننده‌ای که در سطح زمین، تولید و متصاعد شده‌اند، دوباره وارد تروپسفر (Troposphere) می‌شود و به سطح زمین می‌رسد. در این حالت، ازون نقش مخرب و آلوده کننده دارد. چون همراه با مواد شیمیایی دیگر بافتهای حیاتی، جانوری و گیاهی را به شدت آسیب می‌زند. ازون، در ارتفاع کم از سطح زمین، همراه دود و بخار موجود در هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی جهان، موجب تشدید آلودگی می‌گردد. ازون در نقاط پایین اتمسفر یعنی تروپسفر، مانند گازهای گلخانه‌ای عمل می‌کند و افزایش تراکم آن در این ناحیه در بالا بردن گرمای عمومی کره زمین موثر است (گرم شدن زمین).


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های ضدعفونی آب توسط ازن و ضدعفونب آب با UV در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ازون چیست , ازن , ازون , تصفیه آب , ضدعفونی آب توسط ازن ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

سختی آب

سختی آب کیفیتی است که بر اثر وجود بیش از اندازه نمک های محلول کلسیم و منیزیم و تا اندازه ای آهن، منگنز، آلومینیوم و روی در آن پدید می آید و سبب می شود که مصرف آب به طور کلی و به ویژه در صنعت دشواری هایی به وجود آورد.

درجه سختی آب :

درجه سختی آب کیفیتی است که میزان سختی آب را مشخص می سازد. درجه سختی آب به طور کلی بر حسب میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب بیان می شود. یعنی 1 درجه سختی آب برابر 1 میلی گرم کربنات کلسیم است. اما در کشورهای مختلف، مقدار یک درجه سختی آب با هم تفاوت دارد. برای نمونه:

- یک درجه سختی آب در فرانسه، برابر 10 میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب در نظر گرفته می شود.

- یک درجه سختی آب در انگلستان، برابر 14.3 میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب در نظر گرفته می شود.

- یک درجه سختی آب در آلمان برابر 10 میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب می باشد.

- یک درجه سختی آب در آمریکا، برابر 17.2 میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر (یا یک گرم کربنات کلسیم در یک گالن، 3.785 لیتر) آب برآورد می شود.

امروزه، یک واحد همگانی برای درجه سختی آب وضع شده است که برابر 1 میلی اکی والان کربنات کلسیم (یا 50 میلی گرم کربنات کلسیم) در هر لیتر آب است.

در برخی از کشورها، از جمله آمریکا و آلمان، امروزه درجه سختی آب را بر جسب ppm بیان می کنند.

مفهوم سختی کربناتی و غیر کربناتی :

سختی کربناتی، بخشی از سختی آب است که به وجود کربنات ها و بی کربنات های کلسیم، منیزیم، آهن و ... در آن مربوط است.

سختی غیر کربناتی، بخشی از سختی آب است که از نمک های انحلال پذیر دیگر غیر از کربنات ها و بی کربنات ها یعنی سولفات ها، کلرید ها، نیترات های کلسیم، منیزیم، آهن ... موجود در آب ناشی می شود.

مفهوم سختی موقت، سختی دائم و سختی کل آب :

سختی موقت آب، بخشی از سختی آب است که از وجود بی کربنات های کلسیم، منیزیم، آهن در آن ناشی می شود و تنها با عمل جوشاندن می توان آن را برطرف کرد.

سختی دائم آب به وجود نمک هایی غیر از بی کربنات فلزهای موجود در آب مربوط است و با عمل جوشاندن آب از بین نمی رود، بلکه برای از بین بردن آن باید از مواد شیمیایی مناسب استفاده کرد.

مجموع سختی موقت و سختی دائم را، سختی کل آب می گویند. آبی که سختی کل آن از یک میلی اکی والان کربنات کلسیم کم تر باشد، آب نرم (آب شیرین) محسوب می شود.

برای حذف سختی آب از سیستم های سختی گیر استفاده می شود.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: سختی آب , درجه سختی آب , سختی گیر , سیستم های تبادل یونی رزینی , تصفیه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب برج خنک کن

یکی از مهمترین مشکلات در سیستم های آب خنک کن رشد سریع میکرو ارگانیسم های موجود در آب میباشد . فضای تاریک ، کثیف و نسبتاً گرم مدارهای انتقال آب همواره محل مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم ها به شمار میرود. این مهم باعث ایجاد اختلال در فرآیند تبادل حرارتی خواهد شد. ازاین رو کنترل رشد میکرو ارگانیسم های برج خنک کن و کنترل سطح آلودگی میکروبی یکی از مهمترین دغدغه های نگهداری سیستم آب خنک کن به شمار میرود.

متداول ترین روش برای جلوگیری از افزایش میکروارگانیسم ها تزریق بیوسید (biocide) میباشد . اکثر بیوسید ها سمی میباشندرو تولید پساب های خطرناک و سمی میکنند.

به کارگیری بیوسیدها هزینه راهبری بالایی داشته و در عین حال مشکلاتی نظیر تامین مواد و عدم دستیابی به راندمان مطلوب در گندزدایی را در پی خواهد داشت .

امروزه برای گندزدایی آب در مدارهای بسته آب خنک کن از ازن به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی استفاده میشود . استفاده از ازن نه تنها باعث کاهش رشد میکروارگانیسم ها میشود بلکه مزایای دیگری نظیر عدم ایجاد پساب های خطرناک، توقف رشد جلبکها ، جلوگیری از ایجاد قشرهای زیستی و biofouling ، کاهش سطح COD در آب و عدم ایجاد هیدروکربنهای هالوژنی را نیز داراست.

از طرف دیگر استفاده از ازن بر خلاف سایر بیوسیدها روی سایر مواد شیمیایی (نظیر مواد ضد خوردگی) تاثیر نمیگذارد و عملکرد آنرا دچار اختلال نمیکند.

ژنراتورهای مولد ازن با استفاده از اکسیژن موجود در هوا ازن تولید میکنند و به این ترتیب نیازی به خرید و تامین مواد اولیه نمیباشد.

استفاده از ازن از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه میباشد و در مدت کوتاهی هزینه های سرمایه گذاری اولیه را مستهلک خواهد کرد.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب برج خنک کن , تصفیه آب , تصفیه آب صنعتی , مواد شیمیایی تصفیه آب , سیستم های ضد عفونی کننده آب ,
:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

سیستم های پیشرفته گندزدایی آب در استخرهای شنا

کیفیت آب در استخرهای شنا از نظر سلامت آب و مشخصات ظاهری آن یکی از مهمترین عوامل در ایجاد نشاط و شادابی در شناگرو تبدیل فضای استخر به مکانی مفرح و شادی بخش برای استفاده کنندگان میباشد . از این رو ، روش ها و سیستم های پالایش و گند زدایی آب در استخرهای شنا جهت دسترسی به کیفیت مطلوب آب در درجه اول اهمیت قرار میگیرد . همچنین طراحی درست سیستم چرخش آب و فیلتراسیون درست و انتخاب پمپ ها از سایر عوامل موثر به شمار می رود.

استفاده از ازن، یکی از بهترین روشها جهت افزایش سطح کیفی آب در استخرهای شنا به شمار می رود.

ازن شکل سه اتمی ملکول اکسیژن است (O3) . این ملکول بسیار ناپایدار میباشد و پس از مدت بسیار کوتاهی تبدیل به اکسیژن می شود . این مهم به آن معنا است که مقدار اضافه ای از ازن که پس از تزریق و حذف میکروارگانیسم ها باقی میماند تبدیل به اکسیژن شده و در نتیجه باعث افزایش میزان اکسیژن محلول در آب می شود.

از طرف دیگر ازن باعث شفافیت مضاعف آب استخر و حذف بو در آب استخر خواهد شد. در نتیجه شناگر در فضایی مفرح و نشاط آور به شنا خواهد پرداخت.

مزایای استفاده از ازن در استخرهای شنا :

- ایجاد شفافیت مضاعف در آب

- حذف بوی بد آب در استخر

- عدم ایجاد عوارض برای چشم و پوست شناگر

- کاهش ترکیبات ارگانیک آب

- عدم ایجاد خوردگی در تاسیسات استخر و سازه های فلزی اطراف آن


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: گندزدایی آب استخرهای شنا , ازن , ضدعفونی کردت آب با ازن , سیستم های ضد عفونی کننده آب ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

سیستم های ضدعفونی آب با کلر

سترون کردن آب و پساب با کلر یکی از روش های موثر در کاهش بار آلودگی میکروبی آب می باشد.

سیستم های ضدعفونی آب با کلر ارائه شده کلینیک تصفیه آب ایران شامل:

1- سیستم های تزریق کلر آماده

در این نوع سیستم ها کلر جامد آماده در مخزن کلر با آب مخلوط شده و آماده تزریق توسط پمپ تزریق کلر می شود.

 

2- سیستم های تولید کلر در محل (الکترو کلریناتور)

در این نوع سیستم ها کلر از آب ورودی توسط فرایند الکترولیز تولید شده و جهت ضدعفونی به آن تزریق می شود.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تزریق کلرضدعفونی با لامپ uv و سیستم های گند زدایی با ازن در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: ضدعفونی آب با کلر , تزریق کلر آماده , الکترو کلریناتور , تولید کلر در محل , سترون کردن آب و پساب با کلر ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

نقش و اهمیت کاربرد ممبران ها در صنعت تصفیه آب

چکیده:

ممبرانها نقشی کلیدی را در تکنولوژی شیمیایی ایفا می نمایند. ویژگی مهم ممبران ها، توانایی آنها در کنترل نرخ نفوذ گونه های شیمیایی یا اجزا ء گازی یا مایع درون مخلوط هنگام عبور از ممبران می باشد. به منظور افزایش و بهبود عملکرد ممبرانها در فرآیندهایی چون تصفیه و جداسازی، شناخت کامل و دقیق انواع ممبرانها و همچنین طبق هبندیهای موجود لازم و ضروری می باشد؛ لذا در این تحقیق به بررسی انواع ممبرانها از لحاظ ساختار فیزیکی، اندازه حفره، جنس و مدول پرداخته

شده است. در ادامه نیز شیری نسازی آب به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای ممبرانها در صنعت تصفیه آب در کنار سایر کاربردها بررسی شده اس ت. در آخر نیز دورنما و چش ماندازی از آینده ممبرانها ترسیم گردیده است.

لغات کلیدی: ممبران، تیتانیا، تصفیه آب.

مقدمه

افزایش بی رویه جمعیت از مهمترین مشکلات فزاینده در قرن بیست و یکم می باشد، آمارها حاکی از آنست که جمعیت تا سال2150 با دو برابر افزایش، از مرز 5/11میلیارد نفر خواهد گذشت. چنین انفجار جمع یتی، بروز مسائلی از قبیل سوء تغذیه، قحطی، آلودگی، بیماریهای واگیردار، خشکسالی و بحرا ن ها را اجتناب ناپذیر خواهد نمود . در این میان آب نقش کلیدی را در نجات انسان بازی می کند ؛ لذا آبیاری، نمک زدایی یا شیرین کردن آب و فیلتراسیون آن مهمترین فن آوریهای هزاره سوم محسوب می گردند. سرامیک ها نیز با عنایت به فراوانی اکسیدها در طبیعت، در زمره مواد کلیدی و استراتژیک در این زمینه محسوب می شوند.

امروزه بسیاری از سیستم های تصفیه آب و تکنیکهای تصفیه، به طور وسیعی گسترش یافته اند تا قادر به تولید آب سالم باشند؛ اما این تکنیکهای مختلف تصفیه آب چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند و کارایی هرکدام چیست؟

فرایند تصفیه و شیرین سازی آب

به منظور شناخت و بررسی رو ش های تصفیه آب، ابتدا لازم است آلودگی های موجود در آن را بشناسیم . به دلیل متنوع بودن انواع این آلودگ ی ها در اینجا فقط به ذکر مهمترین آنها پرداخته و از توضیح آنها صرف نظر می نمائیم. این آلودگی ها عبارتند از : مواد بیماریزای میکروبی ، آلودگیهای آلی فرار ، آلودگیهای آلی مصنوعی، تری هالومتان ها، رادیواکتیو ، سولفور، کلریدها، سرب و مس ، آنتیموان، فلوراید، نیترات، آرسنیک، پنبة نسوز ، عوامل سختی، گل آلودگی، رنگ.

روشهای متداول تصفیه آب

هر فرایند و روشی که باعث تغییر ترکیب شیمیایی و رفتار طبیعی منبع آبی گردد تحت عنوان تصفیه آب تعریف می گردد.روشهای تصفیه می توانند به صورت زیر تقسیم شوند : تصفیه فیزیکی و شیمیایی و

زیستی(بیولوژیکی).در اینجا تنها انواع هر دسته را نام برده می شود . انواع روش های تصفیه فیزیکی عبارتند از: غربال کردن، فیلتراسیون ماسه ای ، فیلتراسیون کارتریجی، فیلتراسی ون توسط آلومینای فعال شده ، فیلتراسیون توسط کربن فعال شده و فیلتراسیون توسط ممبران ها. انواع روش های تصفیه شیمیایی عبارتند از : انعقاد و فیلتراسیون ، تعویض یونی ، کاهش سختی (نرم سازی )توسط آهک، گندزدایی، تقطیر، دمش هوا، تنظیمPH

انواع روش های تصفیه زیستی آب عبارتند از: تصفیه هوازی و تصفیه بی هوازی که جهت تصفیه پساب استفاده می گردد.

انواع ممبرانها

ممبران ها از چند لحاظ تقسیم بندی می گردند . انواع این تقسیم بندیها بر مبنای ترکیب شیمیایی و ساختار فیزیکی، اندازه حفره ممبران، جنس و مدول ممبران می باشد که در ادامه به بررسی تک تک آنها می پردازیم.

انواع ممبران ها از لحاظ ترکیب شیمیایی و ساختار فیزیکی

ممبران ها به طور کلی به دو دسته ایزوتروپ و غیرایزوتروپ تقسیم می شوند . ممبرانهای ایزوتروپ از لحاظ ترکیب شیمیایی و فیزیکی در طول سطح مقطع خود یکسان می باشند ؛ در حالیکه ممبر انهای غیرایزوتروپ در طول سطح مقطع خود یکن واخت نبوده و شامل لایه هایی هستند که از لحاظ ساختار و یا ترکیب شیمیایی با یکدیگر متفاوت می باشند.

انواع ممبران ها از لحاظ اندازه حفره

اسمز معکوس

تکنیک اسمز معکوس در مقابل اسمز مستقیم به کار می رود . در اسمز مستقیم، هنگامی که دو محلول با غلظتهای مختلف توسط یک ممبران نیمه تراوا از یکدیگر جدا گردند به گونه ای که امکان عبور حلال از ممبران وجود داشته باشد در حالیکه اجزاء حل شده قادر به عبور از آن نباشد یک انتقال خود به خود (نفوذ)حلال رخ خواهد داد . حلال که معمولا آب می باشد از سمت با غلظت کمتر به سمت با غلظت بیشتر حرکت خواهد کرد.

فرایند اسمزی می تواند معکوس گردد . اعمال فشار به یک محلول غلیظ تر باعث نفوذ حلال، از ممبران نیمه تراوا و قرارگیری آن در محلولهای با غلظت کمتر خواهد شد اصطلاح اسمز معکوس به شکل جداسازی یونهای حل شده و مولکولهای کوچک که باعث آلوده شدن آب می گردند، اختصاص دارد در اسمز معکوس فشاری بیشتر از فشار اسمزی به محلول ورودی و غلیظ تر اعمال می گردد تا شاهد جریان حلال از قسمت غلیظ تر به قسمت رقیق تر باشیم.اندازه اندک حفره ها در این نوع ممبرانها، مسدود شدن آنها را نسبت به انواع دیگر محتمل تر می سازد. اگر چه پیشرفتهای اخیر در تکنولوژی ممبران، منجر به گسترش ممبرانهایی شده است که در فشارهای کمتری کار می کنند. به کارگیری ممبرانهای با فشار کمتر، به معنی ذخیرة انرژی الکتریکی و کاهش هزینه می باشد.

اسمز معکوس در صنعت به منظور تهیه آب قابل شرب از آبهای شور و نمکی به کار می رود و به طور روز افزونی در تصفیه فاضلاب ها به کارگرفته می شود. به طورکلی سیستم اسمز معکوس با سایر فرایند های جداسازی که برای حذف تمامی آلودگیهای آب به کارمی روند(مانند تقطیر)رقابت می نماید.

توانایی حذف آلودگی توسط ممبران اسمز معکوس بسیار وسیع بوده و شامل موارد زیرمی باشد:

• حذف مینرال ها و فلزات حل شده

• حذف یونهای منفرد حل شده و عوامل مسبب سختی

• حذف ویروس ها، باکتری ها و پیروژن تا سقف99٪

• حذف نمک ها، مواد قندی، پروتئین ها، فلزات سنگین و فلزات رادیواکتیو

• حذف پنبه نسوز، انواع مزه ها، رنگ، ترکیبات شیمیای ایجاد کننده بو، ذرات، جامدات حل شده و گل و لای

نانوفیلتراسیون

نانوفیلتراسیون نیز یک فرایند جداسازی به کمک ممبران می باشد که از ممبرا ن های نازک و متخلخل با اندازه حفره در محدوده یکهزارم تا پنجهزارم میکرون بهره می جوید . فشار اعمالی بر جریان محلول در این تکنیک، در محدوده3/0 تا

4 MPaمی باشد . به دلیل بزرگتر شدن اندازه حفره ها در ممبرانهای نانوفیلتراسیون، این ممبرانها توانایی کار کردن در فشارهای پایین تری نسبت به ممبرانه ای اسمز معکوس داشته که این به معنی هزینة کمتر عملیات و نگهداری این ممبرانها می باشد.

محدوده ابعاد حفره های تکنیک مذکور، به گونه ای عمل می نماید که یونهای تک ظرفیتی می توانند از ممبران عبور نمایند، در حالیکه یونهای چند ظرفیتی که دارای ابعاد بزرگتری نسبت به نوع تک ظرفیتی هستند، اجازه عبور نخواهند داشت . ناشی از پدیده مذکور، این ممبرانها را به عنوان ممبران حذف کننده مینرالها یا نرم کننده آب نیز می نامند . قابلیت این ممبرانها در حذف نمکهای آلی بی همتا ست . حذف ترکیبات آلی حل شده و تفکیک نمودن مواد آلی با وزن مولکول ی کم و زیاد از دیگر تواناییهای این ممبرانها می باشد.

اولترافیلتراسیون

ممبران اولترافیلتراسیون، به طور قابل ملاحظه ای متخلخل تر از دو نوع دیگر است . محدوده اندازه حفره این ممبرانها بین0/005 تا0/1 میکرون می باشد . وجود تخلخلهای با اندازه بزرگتر در این ممبرانها، فلاکس بیشتر جریان و در عین حال فشار ورودی کمتری را سبب می گردد(2/0 تا4/1Mpa)

ناشی از اندازه بزرگتر حفر ه های ممبران ، این تکنیک قادر به حذف یونها نبوده و اغلب گونه های قابل حل مانند نمکهای معدنی از درون ممبران عبور خواهند نمود. در این روش، کلوئیدها، جامدهای معلق، میکروارگانیسم ها، مولکولهای آلی با وزن مولکولی بالا و پروتئینها از درون ممبران عبور نخواهند کرد و در درون جریان برگشتی باقی خواهند ماند . یکی از کاربردهای مهم این ممبرانها حذف کلوئیدها و سایر ذرات موجود در محلول ورودی به منظور جلوگیری از انسداد ممبران اسمز معکوس می باشد که در ادامه مسیر نصب شده است.

انواع ممبران ها از لحاظ جنس

-ممبرانهای پلیمری(آلی)

این ممبرا نها بر مبنای ساختار فیزیکی خود به سه دسته هموژن (متقارن)، غیرهموژن(نامتقارن ) و کامپوزیتی تقسیم می شوند. برخی از معایب اصلی ممبرانهای پلیمری عبارتند از : محدوده باریک دمای مجاز ، مقاومت مجاز، است حکام مکانیکی کم، رخداد تجزیه زیستی، کمی pH اندک در برابر حمله شیمیایی، محدوده باریک عمر مفید.

ممبرانهای غیرآلی

ممبرانهای غیر آلی از موادی مانند سرامی ک ها، فلز ات، گرافیت یا ترکیب آنها ساخته م ی شوند ولی در این تحقیق منظور از ممبرا ن های غیرآلی، انواع سرامیکی می باشد و تمرکز تنها بر روی همین دسته خواهد بود.

هدف از ساخت ممبران های سرامیکی کاهش و یا حذف برخی محدودیت های انواع پلیمری می باشد . این ممبران ها در شرایط سخت به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند ؛ ج اییکه ممبرا ن های پلیمری عملکرد مطلوبی نداشته و یا قادر به انجام فرایند نخواهند بود . اکسید های فلزی (آلومینا، زیرکونیا، تیتانیا، ..)

متداولترین مواد سرامیکی مصرفی برای ساخت این ممبران ها هستند و از پایه های معمول می توان از آلومینا و کاربید سیلیسیوم و ... نام برد . این پایه ها نه تنها حداکثر نفوذپذیری ممبران را تامین می سازند بلکه پایداری مکانیکی ممبران ر ا نیز به مقدار زیادی افزایش می دهن ممبران های سرامیکی، استحکام مکانیکی بالا و همچنین مقاومت به سایش بالاتری را از خود نشان می دهند و همچنین در اثر فشرده شدن ساختار تحت فشارهای اعمالی و گذشت زمان تجزیه نخواهند شد ؛ به همین دلیل دوام و ایمنی ممبرا ن های سرامیکی، از انواع پلیمری بیشتر می باشد . این ممبرا ن ها از لحاظ حرارتی پایدارند و توانایی کار دردماهای بالا را دارا هستند ؛ به طور یکه بسیاری از ممبرا ن های سرامیکی در دمای ºC 1000نیز قابل مصرف هستند. مقاومت ممبران های سرامیکی در مقابل عوامل شیمیایی و بالاتر از تشعشع به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از انواع پلیمری می باشد و این ممبران ها در مقابل عوامل زیستی خنثی م ی باشند؛ به همین دل یل این ممبرا ن ها در بسیاری از کارب ردهای شیمیایی ، دارویی و فرایند تصفیه آبها و پسابها به عنوان انتخاب اول مطرح می باشند . ناشی از تفاوتهای مذکور، آسیب دیدگی کمتر ممبران و در نتیجه اطمینان بیشتر از محصول تولیدی و همچنین هزینه کمتر عملیات ، از اثرات به کارگیری ممبرانهای

سرامیکی خواهد بود . از معایب عمده و اساسی این ممبرانها، نیز می توان به وزن زیاد آنها و هزینه ساخت بالاتر آنها در مقایسه با ممبرا ن های پلیمری اشاره نمود؛ اگرچه مورد آخر توسط طول عمر بالای ممبران جبران می گردد . امروزه ممبرا ن های سرامیکی به طور روز ا فزونی در کاربردهای جداسازی به خدمت گرفته می شوند. تکنولوژی ساخت این ممبران ها با معرفی مواد سرامیکی نانوساختار، دچار تحول و پیشرفت بزرگی شده است . تکنیک های زیادی برای تولید مواد نانوساختار و ساخت لایه های سطحی انتخابی وجود دارد که همگی بر فرایند سل - ژل است وار بوده و بیشترین مواد مصرفی در تولید لایه های نانوساختار موادی چون2TiO و CeO2 ،ZrO2 ،Al2O3 می باشند.

انواع ممبران ها از لحاظ مدول

ممبران های لوله ای(Tubular Membrane)

طراحی این ممبران ها بسیار ساده می باشد به گونه ای که ممبران مورد نظر یا در درون یک لوله متخلخل قرار می گیرد و یا بر روی سطح داخلی لوله پوشش داده می شود و محلول به درون لوله پمپ می گردد. لوله مصرفی باید فشارهای مورد نیاز در حین کار را تحمل نماید . مایع تغذیه از یک طرف لوله وارد شده و همزمان با جریان رو به جلوی آن در درون لوله، بخشی از آن به صورت عرضی نفوذ خواهد نمود . قسمت نفوذ کرده که همان محصول مورد نظر می باشد در پوسته بیرونی لوله جمع آوری می گردد. شکل زیرنشان دهنده یک تصویر شماتیک از ممبران های لوله ای شکل می باشد.

از مزایای اصلی ممبرانهای لوله ای شکل ، امکان حرکت سریع مایع ورودی بر روی سط ح ممبران می باشد به گونه ای که این حرکت می تواند سرعتی بالغ بر (m/s )10 داشته باشدکه باعث کاهش احتمال انسداد سطح ممبران خواهد شد . از کاربردهای اساسی این ممبرانها تصفیه محلولهای با درصد بالای ذرات جامد معلق می باشد زیرا این ممبران ها برای ذرات جامد معلق از تلورانس بالایی برخوردار هستند.

ممبران های مارپیچی:(Spirally Wound Membrane)

در این ممبرا ن ها یک ورقه مسطح که می تواند چندین لایه داشته باشد به دور یک هسته مرکزی پیچیده می شود. این ممبران ها در درون لوله هایی نصب می شوند به گونه ای که محلول ورودی از یک انتها وارد شده، به صورت عرضی در درون ممبران نفوذ کرده و در ادامه به سمت لوله مرکزی هدایت و جمع آوری خواهد شد. شکل زیر بیانگر تصویر شماتیک ممبران مارپیچی می باشد.

از مزایای این ممبران ها، سطح مخصوص بالای ممبران در عین حجم کم آن می باشد . در این ممبران ها مسیرهای باریک جریان (موجود در لایه بافته شده ) نسبت به جریانهای گل آلود حساس بوده و امکان انسداد آنها وجود دارد به همین دلیل همواره در به کارگیری این ممبرا ن ها از فرآیندهای پیش تصفیه به منظور حذف ذرات جامد معلق استفاده می شود . کاربردهایی چون شیرین سازی آب دریا و آب شور از مواردی هستند که در آنها از ممبران های اسمز معکوس به شکل مارپیچی استفاده می گردد.

ممبران های الیاف توخالی(Hollow Fiber Membrane)

در این ممبرا ن ها از الیافی توخالی و همانند م وی سر استفاده می گردد به طوریکه قطر خارجی آنها کمتر از 200میکرون می باشد . الیاف مذکور دارای یک پوسته نازک و متراکم(ممبران) بوده که از نفوذ آلودگیها جلوگیری کرده و تنها به محصول اجازه عبور می دهند . در زیر این پوسته فعال، یک لایه ضخیم و متراکم (پایه)به کار می رود که نقش آن حمایت 6 لایه فعال می باشد . این الیاف به یکدیگر بسته می شوند و به صورت یک دستهU شکل یا مستقیم در می آیند . جریان ورودی به درون الیاف وارد می شود و به دنبال آن بخش نفوذ کرده )محصول(، در بیرون الیاف و بخش تغلیظ شده )باطله(، در انتهای دیگر الیاف جمع آوری می گردد.

ممبران های فیبر توخالی دانستیه فشردگی بسیار بالایی دارند و نیاز به فضای اندکی برای کار خواهند داشت شیرین سازی آب دریا، تهیه آب قابل شرب و همچنین تصفیه فاضلابها از جمله مواردی هستند که در آن از ممبران های به شکل الیاف توخالی به طور گسترده ای استفاده می گردد.

ممبران های تخت(Flat Membrane)

این نوع مدول، ساده ترین شکل ممبران بوده و اولین ممبران نیمه نفوذپذیری که تولید شد از لحاظ هندسی،تخت بود. شکل زیر یک نمای کلی از ممبران های تخت را نشان می دهد.

این ممبرانها، از دو صفحه در انتها، ممبران صفحه ای شکل و صاف و صفحات جدا کننده که با ترتیب خاصی قرار گرفته اند ؛ تشکیل می گردند .لازم به ذکر است که صفحات جداکننده ، نقش هدایت جریان تغذیه را بر روی سطح ممبران به عهده دارند.

ساخت، نصب و عملکرد این ممبر ان ها ساده می باشد ولی معایب عمده ای چون نسبت سطح به حجم اندک و بنابراین نیاز به فضای زیاد هنگام کار، مشکلات دمونتاژ کردن ممبران به هنگام تمیز کردن آن و بنابراین پر زحمت و زمان بر بودن فرآیند تمیز نمودن آن را نمی توان نادیده گرفت.

شیرین سازی(نمک زدایی) Desalination

یکی از کاربردهای مهم ممبرا ن ها در بخش تصفیه آب، شیرین سازی آبهای شور می باشد . به طور میانگین ، آب دریا تقریبا حاوی35000(mg/l ) نمک می باشد . برای مصرف یک آب استاندارد، میزان نمک آن باید کمتر از mg/l 250

باشد . برای تهیه یک آب استاندارد از آب حاوی mg/l35000 نمک، نیاز به ممبرانی با خاصیت دفع نمک تا3/99٪ می باشد تا با یک بار عبور آب، آنرا به میزان استاندارد، نمک زدایی نماید.

در حال حاضر تکنولوژیهای مختلفی برای شیرین سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد . در این میان،

متداولترین این تکنولوژیها عبارتند ازMulti-Effect Distillation، Multi–Stage flash. و اسمزمعکوس

در هر دو تکنیک MSF و MED انتقال حرارت بین بخار و آب شور صورت می گیرد در حالی که RO

تکنیکی است بر پایه ممبران که تفاوت عمده آن با دو روش قبلی در حذف مرحله تبخیر می باشد. تکنیک اسمز معکوس نسبت به دو تکنیک دیگر مزایای بزرگی را داراست که به ذکر برخی از آنها می پردازیم. یکی از عوامل بسیار مهم در فرایند شیرین سازی آب ، مصرف انرژی فرایند می باشد . مصرف

کمتر انرژی منجر به کاهش هزینه محصول می گردد . تنها مصرف انرژی در روش RO انر ژی الکتریکی لازم برای راه اندازی پمپها می باشد؛ در حالیکه روشهای ، MED و MSF علاوه بر صرف انرژی برای عملکرد پمپها، به حرارت دهی برای تبخیر آب نیز نیازمند هستند.

هزینه انرژی مصرف شده و هزینه نگهداری و تعمیرات سیستم، دو فاکتور اصلی در تعیین هزینه سیستم می باشند. در این میان، هزینه شیرین سازی آب، در روش RO نسبت به روشهای MSF و MED به طور قابل توجهی کمتر می باشد.

در رابطه با مسائل زیست محیطی، هیچ یک از این سه فرایند ، فرایندهای ایده آلی نیستند . در این فرایندها از افزودنیهای شیمیایی استفاده می گردد و آب شور برگشتی از هر سه فرایندMSF و MED ،RO حاوی میزان نمک بالا و عوامل شیمیایی خواهد بود . ولی هنگامی که بحث دمای آب شور برگشتی و اثرات مخرب آن بر روی اکوسیستم آب مطرح می شود فرایندRO کمترین اثر منفی را بر روی محیط اطراف خواهد گذاشت این حقیقت در کنار حداقل میزا ن خروجی اتمسفری ناشی از مصرف کمتر انرژی باعث گردیده است که به عنوان یک انتخاب دوستار طبیعت مطرح گردد.

- 10 رسوب و کنترل رسوب در ممبران

مشکل رسوب و انسداد ممبران، مشکلی بسیار جدی بوده و خطری است که تمامی فرایندهای ممبرانی را تهدید می نماید . رسوبات می توانند باعث انسداد حفرات ممبران گردند و در نتیجه باعث کاهش میزان محصول و افزایش هدایت آب گردند . فرایندهای صحیح نگهداری و پیش تصفیه و همچنین روشهای مناسب تمیز کردن ممبران، مواردی هستند که باعث کاهش انسداد و بهبود عملکرد سیستم شده و طول عمر سیستم را بالا خواهند برد.به طور کلی چهار نوع انسداد مطرح است؛ انسداد ناشی از جامدهای حل شده، جامد های معلق، مواد آلی غیر زیستی و ترکیبات بیولوژیکی (موجودات زنده). روشهای متعدد و کارآمدی به منظور کنترل هر یک از این رسوبات وجود دارد و به کارگیری این روشها باعث به حداقل رساندن میزان رسوب شده و بهبود عملکرد سیستم و افزایش طول عمر سیستم را سبب خواهد شد.

کاربرد ممبرانهای سرامیکی در زمینه های مختلف صنعتی

با توجه به تواناییهای بسیار زیاد ممبران های سرامیکی، برتریهای آنها نسبت به انواع پلیمری و مزایای متعدد آنها که در گذشته همگی ذکر گردید، این ممبرا ن ها در صنایع زیادی به کار می روند . از کاربردهای ممبران های سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• صنایع شیمیایی : جداسازی و تمیز نمودن محصول، جداسازی کاتالیست ها، بازیافت رنگ ها و رنگدانه ها، نمک زدایی محصولات، تمیز کردن و استفاده مجدد از حلالهای آلی

• صنایع فلزی و مهندسی سطح : تصفیه امولسیون های آب -روغن، بازیافت فلزات سنگین، تصفیه پسابهای شیشه و الیاف شیشه ای

• صنعت مواد غذایی و نوشیدنی : شفاف سازی آبمیوه ها، تغلیظ آبمیوه ها، استرلیزه نمودن شیر و پنیر، جداسازی و تفکیک اجزاء شیر، نمک زد ایی آب پنیر، آبگیری محصولات، تصفیه آب آشامیدنی

صنعت بازیافت و محیط زیست : بازیافت مواد دارویی و ضد آفت، حذف میکروارگانیسمها، حذف فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو

دورنما و چشم انداز آینده ممبرا نها

با موفقت ممبرا ن ها در عرصه تصفیه آب، تکنولوژی ممبرا ن ها همچن ان رو به پی شرفت می باشد . کماکان مشکلاتی مانند مسدود شدن ممبران، نیاز به توجه و بررسی دارد . تحقیقات در این زمینه (انسداد ممبرانها)بر روی اصلاح سازی سطح ممبران و افزایش فرایندهای پیش تصفیه آب ، قبل از ورود آن به ممبران متمرکز شده است . علاوه بر تصفیه پسابها و شیرین سازی ، کاربردهای جدید ممبرانها به منظور تصفیه آب نیز در حال پیگیری می باشد . به طور کلی، حوزه کاربرد ممبرانها ب ه طور وسیعی گسترش یافته است . اقتصادی بودن، دوستار طبیع ت بودن، متنوع و مستعد بودن و کاربرد آسان آنه ا باعث گردیده است که ممبرانها به عنوان اولین انتخاب در کاربردهای تصفیه آب مطرح باشند.

منبع: فصلنامه سرامیک ایران


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: صنعت تصفیه آب , سیستم های تصفیه آب , تصفیه آب صنعتی , فیلتراسیون , اسمز معکوس ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

 

www.ind.clinicab.ir

کاربرد اسمز معکوس

اسمز معکوس می‌تواند هم برای خالص‌سازی آب و هم برای تغلیظ و بازیافت جامدات حل‌شده در آب خوراک (که آب‌زدایی نامیده می‌شود) مورد استفاده قرار گیرد. عمومی‌ترین کاربرد RO تعویض یونی، شامل نرم کردن آب با استفاده از سدیم، جهت تخلیص آب مصرفی مورد نیاز برای بویلرهای با فشار کم تا متوسط، می‌باشد . کیفیت آب تولیدی از RO به‌گونه‌ای است که می‌تواند در چنین فشارهایی به‌طور مستقیم برای تامین آب جبرانی بویلر مورد استفاده قرار گیرد. برای بویلرهای با فشار بالاتر و مولدهای بخار، سیستم RO را می‌توان به‌‌صورت یک پیش‌تصفیه جهت سیستم تعویض یونی دارای دو بستر (دو ستون مبادله‌کننده) یا یک بستر مختلط (میکس‌بد)، به سیستم تعویض یونی متصل نمود . استفاده از RO قبل از سیستم تبادل یونی می‌تواند به‌ مقدار قابل ملاحظه‌ای زمان تناوب احیای رزینی را کاهش دهد، همچنین مقدار اسید، باز و پساب ناشی از عملیات احیا را که باید مورد استفاده قرار گرفته و ذخیره گردد را شدیداً کم می‌کند. در برخی شرایط، یک واحد RO ثانویه می‌تواند جایگزین سیستم تبادل یونی گردد تا آب خالص بیشتری از یک واحد RO تولید شود.

"گستره‌ی فیلتراسیون" جهت مقایسه‌ی ظرفیت‌های دفع در روش اسمز معکوس با دیگر فن‌آوری‌های مبتنی بر ممبرین و نیز با روش‌های حاصل از فیلتراسیون متعارف

سیال خروجی از RO می‌تواند به‌طور مستقیم مورد استفاده قرار گیرد یا در برخی مواقع توسط سیستم تبادل یونی میکس‌بد نرم شود و یا این‌که برای خالص‌سازی بیشتر آب تولیدی، به‌طور پیوسته تحت عمل یونیزاسیون الکتریکی قرار گیرد.

دیگر کاربردهای عمومی RO عبارتند از:

1- نمک‌زدایی از آب دریا و آب لب‌شور برای تولید آب آشامیدنی. این کار در مناطق ساحلی و خاورمیانه که تهیه‌ی آب تازه مشکل می‌باشد، عمومیت زیادی دارد.

2- تولید آب فوق‌خالص برای صنایع میکروالکترونیک.

3- تولید آب با خلوص بالا جهت صنایع داروسازی.

4- تولید آب فرآیندی برای صنایع نوشابه‌سازی و نوشیدنی ها.

5- فرآیند محصولات لبنی.

6- تغلیظ مواد شیرین‌کننده‌ی غلات

7- تصفیه‌ی پساب برای بازیافت مواد مصرفی در فرآیند، مانند فلزات در صنایع فلزکاری و رنگ‌های استفاده شده در فرآیند پارچه‌بافی.

8- بازیافت آب از فاضلاب شهری و صنعتی.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: کاربرد اسمز معکوس , اسمز معکوس , اسمز معکوسRO , یونیزاسیون الکتریکی ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

فن آوری نانو و کاربردهای آن در صنعت تصفیه آب

چکیده

استفاده از فن آوریهای نوین به خصوص فن آوری نانو در راستای کاهش اثرات سوء آلودگیهای زیست محیطی، به عنوان یکی از راهکارهای مدیریتی مطرح می باشد. یکی از مواردی که این فنآوری کاربرد خود را نمایان می سازد در ارتباط با منابع آب می باشد که در نظر گرفتن چالشهای پیش رو ضرورت استفاده از آن را پر رنگتر نموده است.فقدان دسترسی به آب تمیز و بهداشتی در کشورهای در حال توسعه ، اولویت توسعه فن آوری نانو را مطرح می کند. هواداران فنآوری نانو اظهار می دارند که مواد با پایه فن آوری نانو می توانند به فن آوریهای تصفیه آب ارزان قیمت تر، بادوام تر و مؤثرتری منجر شوند که نیازهای کشورهای در حال توسعه را برآورده م یسازند. تعدادی از روشها و دستگاههای تصفیه آب که با موادی در مقیاس نانو کار می کنند ، اکنون بصورت تجاری در دسترس هستند و بقیه در حال توسعه می باشند. این فرآوردها با پایه فن آورینانو شامل فیلترهای آب، غشاهای فیلتراسیون(تصفیه)، کاتالیزورها و ذرات نانو برای اصلاح آبهای سطحی می باشند.

مقدمه

آب یکی از ضروریترین عناصر حیات بر روی زمین است و اگر چه بیش از 70 درصد از سطح کرة زمین با آب پوشیده شده است اما کمتر از 3 درصد از آن آب شیرین می باشد. از این مقدار 79 درصد به قله های یخی تعلق دارد، 20 درصد آن آبهای زیر زمینی است که به راحتی قابل دسترسی نمی باشد و فقط 1 درصد آن شامل دریاچه ها و رودخانه ها و چاه ها می باشد که به راحتی به دست می آید. در مجموع در هر زمان تنها یک ده هزارم ازکل آبهای کره زمین به سادگی در دسترس انسان قرار دارد. در دسترس بودن آب سالم و پاک یکی از مهمترین مسائل پیش روی بشر می باشد و به تدریج که مقدار مصرف آب بیشتر می شود مواد آلاینده نیز به روشهای گوناگون باعث آلوده کردن منابع آبی می گردند و این مسأله در آینده بحرانی تر خواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی و ترغیب، برای ادارهی بهتر امور مربوط به آب و حراست بهتر از این منبع حیاتی، سال 2003 را سال بین المللی آب شیرین اعلام نمود. پذیرش حق برخورداری از آب به عنوان یک حق برای بشر ممکن است مهمترین گام در بر طرف کردن دشواری، تأمین این بنیادیترین عنصر زندگی مردم باشد.

 اهمیت کاربرد فن آوری نانو در صنعت آب

فن آوری نانو طی مدت کوتاهی که از ظهور آن می گذرد کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون یافته است. در نتیجه صنعت آب، به عنوان یکی از پایه های حیات، از این مساله جدا نمی باشد و در بخشهای گوناگون آن، شامل ساخت سدها، حفاظت خطوط لوله انتقال آب، تصفیه آب و پساب، شیرین سازی آب و غیره، فنآوری نانو کاربرد یافته است.

امروزه در جهان بسیاری از مردم به دلایل بلاهای طبیعی، جنگ و زیر ساختهای ضعیف خالص سازی آب، به آب بهداشتی دسترسی ندارند. حدود یک میلیارد نفر به منابع آبی دسترسی ندارند. روزانه 5000 کودک به علت مبتل شدن به امراض ناشی از مصرف آب غیر بهداشتی می میرند. تمام تلاش پژوهشگران این است که با کمک روشها و فن آوریهای جدید بتوانند این مشکلها را کاهش دهند. یکی از این فن آوریها، فن آوری نانو است. در مجموع کاربردهای متعددی را می توان در زمینه استفاده از فن آوری نانو متصور بود که اهم آنها در ذیل آمده است:

1-  استفاده از ذرات نانو ساختار در تصفیه آلایندهها

2-  رنگ زدایی از آب آشامیدنی

3-  نمک زدایی از آب

4- نانو پوششها

5- نانو لوله های جاذب گازهای سمی

6-  نانو بسپارهای متخلخل

7-  استفاده از نانو ذرات در تصفیه پس آبها

8-  صافیهای نانو

9-  حذف آرسنیک موجود در آب با استفاده از فنآوری نانو

در ادامه نگاهی به کاربرد های این فن آوری در صنعت آب خواهیم داشت.

برخی کابردهای فن آوری نانو درعرصه صنعت آب

فن آوری نانو با روشهای زیر می تواند در تهیه آب تمیز کمک کند؛

1. غشاهای صاف کننده نانومتری به منظور افزایش بازیابی آب

2. روشهای سازگار با محیط زیست جهت تصفیهی آبهای زیر زمینی به وسیله اجزای معدنی و آلی

3. نانو مواد برای بهبود کارایی فرایندهای فتو کاتالیستی و شیمیایی

4. نانو حسگرهای زیستی برای تشخیص سریع آلودگی آب

در ادامه برخی موارد فوق توضیح داده می شود.

تصفیه کنندهای نانویی

صافیهای نانو: یکی دیگر از کاربردهای مهم فناوری نانو در محیط زیست، استفاده از صافیهای نانویی در تصفیه آب و تصفیه پساب است. صافیهای نانو می تواند تقریباً از هر منبع آبی، آب پاک به وجود آورد و تمام باکتر یهای موجود در آب را حذف کند. غشای مورد استفاده در فرایند تصفیه کنندهای نانویی معمولا مولکول های بزرگ را دفع می کند و در مقایسه با روش های دیگر قادراست با صرف انرژی کمتر آب چاه ها یا آب های سطحی را نیز به خوبی تصفیه کنند.

این فرایند قادر است انواع باکتری ها، ویروس ها، آفت کش ها، آلاینده هایی با منشا آلی و املاح کلسیم و منیزیم را از آب جدا کند. از دیگر کاربردهای تصفیه کننده های نانویی می توان به حذف مواد شیمیایی که به منظورکشتن موجودات مضر به آب اضافه شده اند، حذف فلزات سنگین، تصفیه آبهای مصرفی، رنگ زدایی و حذف آلوده کنندهها و حذف نیتراتها اشاره کرد. نظر به این که در فرایند تصفیه کنندهای نانویی از هیچ ماده شیمیایی برای سختی گیری آب استفاده نمی شود، بنابراین اثرات منفی زیست محیطی آن به مراتب کمتر از روش های شیمیایی معمول است روش نانوفیلتراسیون طی چند سال گذشته رونق گرفته است.

در تصفیه کننده های نانویی جدا سازی براساس اندازه مولکول صورت می گیرد و فرآیندی فشاری است.در ضمن امکان استفادهی آسان از روشهای تصفیه را برای عموم فراهم میکند و بدون عمل شیمیایی تصفیه را انجام می دهد.

استفاده از نانو لوله های کربنی

نانولوله های کربنی لوله هایی در اندازه نانو از جنس کربن می توانند به طور یکنواخت ردیف شوند تا غشاهای دارای منافذ با مقیاس نانو تشکیل دهند. این غشاها م ی توانند آلایند هها را حذف نمایند. منافذ با مقیاس نانویی این صافیها نسبت به فنآوریهای تصفیه دیگر، انتخابی تر عمل می کنند. نانولوله های کربنی، مساحت سطح بالا، نفوذپذیری بالا و پایداری مکانیکی و گرمایی خوبی دار ند.نانو لوله های کربنی یکی از سفت ترین مواد به شمار می آیند و در عین استحکام بالا بسیار انعطاف پذیر

هستند. مقاومت یک نانو لوله نسبت به وزنش 500 برابر آلومینیوم است. نانو لوله ها مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی داشته و از پایداری گرمایی بالایی برخوردارند. نانو لول ههای کربنی از لحاظ کاتالیزگری فعال می باشند

نانو لوله ها خاصیت مویینگی بالایی دارند و می توانند گازها و مایعات را در خود جای دهند .

غشاهای نانولوله های کربنی می توانند به وسیله پوشاندن یک کاغذ سیلیکونی یا ذرات نانوی کاتالیزور فلزی ساخته شوند که سبب ایجاد نانو لوله های کربنی می شود که بصورت عمودی ردیف شده و بصورت فشرده بسته بندی می شوند . سپس، فضاهای بین نانوتیوبهای کربنی می توانند با مواد سرامیکی پر شوند تا پایداری غشا را افزایش دهند.

نانوبسپارهای متخلخل

هنگامی که آلاینده های آلی آب گریز از طریق آب وارد خاک می شوند، به راحتی توسط ذرات جامد غیرمحلول در آب جذب و از آب جدا می شوند. پدیده جذب و دفع اینگونه آلاینده ها از آب به خاک و از خاک به هوا بسیار پیچیده است و به عوامل متعددی از قبیل حلالیت در آب، آب موجود در شبکه خاک و رقابت اجزای گوناگون خاک برای جذب این ذرات بستگی دارد.

هنگامی که بیش از یک مولکول آب گریز در محیط وجود داشته باشد، مولکول های آلاینده به جسمی متصل می شوند که از لحاظ شیمیایی بیشترین شباهت را به آنها داشته باشد. به همین دلیل نانو بسپار های متخلخل که شباهت زیادی به مولکول های مواد آلاینده دارند، مناسب ترین وسیله برای جداسازی این نوع آلاینده های آلی از آب و خاک بشمار می روند. به طور کلی کاربردهای زیست محیطی این نانوساختارها عبارتند از:

1-  جداسازی آلاینده های آلی از آب آشامیدنی.

2-  تصفیه پساب های واحدهای صنعتی مانند نیروگاه های هسته ای برای استفاده مجدد از آنها.

3-  پاکسازی منابع آبی آلوده شده به مواد نفتی.

4-  پاکسازی منابع آب زیرزمینی از آلاینده های آلی.

باتوجه به این که نانوبسپارهای متخلخل به کرات مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین هزینه های تصفیه به مراتب کمتر می شود.

نانو حسگرها

اگر چه حسگرهای گوناگونی برای آشکار نمودن آلودگی ها و مواد آلوده وجود دارند ولی فن آوری نانو امکان ایجاد نسل های جدیدی از حسگرهای با توانایی بالا را فراهم می نماید که مواد آلاینده در مقادیر و غلظت های کم را آشکار می نمایند.

رنگ زدایی از آب آشامیدنی

رنگ موجود در آب آشامیدنی نه تنها به خاطر ظاهر آن باید از آب زدوده شود، بلکه چون این رنگ ها می توانند

منشأ تولید تری هالو متان 1 نیز باشند، خطرناک محسوب می شوند. این ماده هنگام ترکیب با کلر موجب تشکیل

کلروفرم و دیگر ترکیبات هالوژنة مضر و سرطان زا می شود . رنگ موجود در آب طبیعی معمولاً ناشی از وجو د

اسیدهای معدنی با جرم مولکولی 800 تا 50000 گرم بر مول است . اسیدهای مذکور در اثر تجزیة مواد آلیِ

موجود در آب حاصل می شوند. اغلب روش های متداول برای تصفیة آب قادر به جداسازی مواد فوق نیستند، لیکن

با استفاده از غشاهای نانو می توان تا 99 درصد این گونه مواد را به سهولت از آب جدا کرد .

جمع بندی

در آینده ایران جزء کشورهایی خواهد بود که بحران مصرف بالا و کم آبی را به دلیل افزایش جمعیت شهر نشین وخشکسالى سالهاى گذشته حدود 200 هکتار از باغها، بیش از 10 هزار هکتار از محصول چاى و 2 هزار هکتار از باغهاى موز سیستان و بلوچستان و باغهاى کوهپایه آسیب جدى دید. استخراج بى رویه از آبهاى زیرزمینى و سفرههاى آبدار زیرزمین در شرایط کنونى یک موقعیت بحرانى دارد. درحال حاضر از 612 دشت کشور، 150 دشت جزو مناطق ممنوعه و بحرانى است.

با قبول این وضعیت، بخش بزرگى از مزارع در محدوده کویر قرار مىگیرد و مشخص مىشود خشکسالى یک واقعیت طبیعى و اقلیمى در کشور است. جمعیت کشور ما حدود یک درصد جمعیت جهان است ولى سهم ما از کل منابع آب شیرین در دنیا 36 صدم درصد است. کشورهاى دیگر دنیا از 45 درصد منابع آب مطلوب خود استفاده مى کنند. در کشور ما 66 درصد آب مصرف مىشود. بیش از 50 درصد ذخایر آب شیرین کشور، وابسته به منابع آبهاى زیرزمینى است که درحقیقت ما باید این منابع زیرزمینى را براى سالهاى خشکسالى نگهدارى می کردیم.

کارشناسان یکى از دلایل این بحران را ایجاد شهرکها و گسترش بى رویه و برنامه ریزى نشده شهرها مىدانند. از سویى ما در اقلیم خشک و کم آب قرار داریم. از سویى هم کره زمین درحال گرم شدن است و پدیده ال نینو 1 به گرم شدن هوا در این نقطه از جهان کمک کرده است. بنابراین با نگاهی به مشکلات تأمین آب در ایران و نیاز مبرم کشور به منابع جدید، می توان از فن آوریهای نوین در این راه بهره جست.

این مهم در سایه انجام نیاز سنجی و مطالعه دقیق اولیه تحقق می یابد. با توجه به اینکه در سالهای اخیر، ایران در حال اوجگیری در زمینه پژوهشهای نانو است، عقلانی به نظر می رسد که در سمت و سوی برنامه های کلان آب در کشور از فن آوری نانو به عنوان یک پشتیبان قوی استفاده گردد. آنچه از توانمندی های فناوری نانو ارائه شد به این معنی است که می توان از این روش ها برای حفظ محیط زیست در آینده ای نه چندان دور استفاده کرد و در کنار استفاده از منابع طبیعی با کمک فناوری های پیشرفته بتوان به تعاملی پایدار با طبیعت رسید.

منبع: www.IrChe.com


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: صنعت تصفیه آب , تصفیه آب , کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران , فن آوری نانو و کاربردهای آن در صنعت تصفیه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

ﺧﻼﺻﻪ

ﭘﺴﺎب ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺒﻊ آﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﻮده و ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﮫﯽ دارد ، در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد . ﮔﺎھﯽ در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ ، ٧٣/٢ ٪ از آب ﻓﺮاھﻢ ﺷﺪه ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﻟﯿﺪ ١٦ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ در روز ﭘﺴﺎب ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ در ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺧﺎﻧﻪ ھﺎی ﻓﺎﺿﻼب ﺷﮫﺮی ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮد . ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪای ﺳﺎده ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﭼﻨﺎنﭼﻪ ﻓﻘﻂ ١٠٪ از ﭘﺴﺎب را ﺑﺘﻮان ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮد، ٠/٥٨ ﺑﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ آب در ﺳﺎل ﻓﺮاھﻢ ﻣﯽﺷﻮد . در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ، از ﯾﮏ واﺣﺪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ MBR ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ آب ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺑﺮای ﺳﯿﻔﻮن ﺗﻮاﻟﺖ از ﻓﺎﺿﻼب ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ .

ﭘﺴﺎب ﺣﺎﺻﻞ از MBR ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آب ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﮐﺮه

ﺟﻨﻮﺑﯽ از ﻧﻈﺮ ﻣﺠﻤﻮع ﮐﻠﯿﻔﻮرم و ﻣﻘﺪار ﮐﻠﺮ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه ﺑﻮد . ﻣﻘﺪار ﮐﻠﺮ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه در ﻣﻘﺮرات ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ دﯾﮕﺮ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽﮐﻨﻨﺪهھﺎ را ﻣﺤﺪود ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﯿﺶ ﺗﺮی ﺟﮫﺖ ﺳﺎﯾﺮ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه ھﺎی UV و ازن ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ راهﮐﺎر ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﺑﺘﻮاﻧﺪ اﻗﺘﺼﺎدی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد . در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺻﺪی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ﺻﻨﻌﺘﯽ از ﭘﺴﺎب ،اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎﯾﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ . در اﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻪ ﻣﻮاردی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺪورت ، ﻣﻘﺪار ﺟﺎﻣﺪات ﻣﻌﻠﻖ ، T-P ، T-N ، DOC ، ﻗﻠﯿﺎﺋﯿﺖ ، pH ، ﺳﺨﺘﯽ و ھﺪاﯾﺖ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﻦآوری ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ﺑﻪ ﺻﻮرت MBR-RO و MBR-NF ﻧﺸﺎن ﻣﯽدھﺪ ﮐﻪ NF ﺑﺮای ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی راداراﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

ﻣﻘﺪﻣﻪ

آب ﯾﮑﯽ از ﺣﯿﺎﺗﯽﺗﺮﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻮده و ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ھﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﻨﺒﻌﯽ اﺻﻠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻪھﺮﺣﺎل ، ﻣﺸﮑﻼت ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﮐﻤﺒﻮد آب درﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ وﺟﻮد دارد . ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ آب راه ﺣﻞ ھﺎی زﯾﺎدی ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺪﺳﺎزی ، اﺳﺘﻔﺎده از آبھﺎی زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ، ﻧﻤﮏ زداﯾﯽ از آب درﯾﺎ و اﻣﺜﺎل آن . ﺑﻪﻃﻮر وﯾﮋه ، ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ آب از ﭘﺴﺎب ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از راهﺣﻞھﺎی اﻣﯿﺪﺑﺨﺶ ﺑﺮای ﻣﻨﺒﻊ آﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ در آﯾﻨﺪه ﭘﯿﺸﻨﮫﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ .

ﭘﺴﺎب ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻨﺒﻊ آﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﻮده و ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﮫﯽ دارد ، در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد . ﮔﺎھﯽ در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ ، ٧٣/٢ ٪ از آب ﻓﺮاھﻢ ﺷﺪه ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﻟﯿﺪ ١٦ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ در روز ﭘﺴﺎب ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ در ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺧﺎﻧﻪ ھﺎی ﻓﺎﺿﻼب ﺷﮫﺮی ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮد (وزارت ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﮐﺮه ، ٢٠٠٢) . ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪای ﺳﺎده ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﭼﻨﺎنﭼﻪ ﻓﻘﻂ ١٠٪ از ﭘﺴﺎب را ﺑﺘﻮان ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮد ، ٠/٥٨ ﺑﯿﻠﯿﻮن ﻣﺘﺮ ﻣﮑﻌﺐ آب در ﺳﺎل ﻓﺮاھﻢ ﻣﯽﺷﻮد .

در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ ، آب ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ ، ﻧﻮﻋﯽ آب ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ

ﻣﺎﺑﯿﻦ آب ﺷﮫﺮی و ﻓﺎﺿﻼب اﺳﺖ . ھﺮﮔﺎه ﮐﻪ آﺑﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﯾﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ ، از اﯾﻦ آب اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد ﻣﺎﻧﻨﺪ آب ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺑﺮای ﺳﯿﻔﻮن ﺗﻮاﻟﺖ ، آب ﭘﺎﺷﯽ (ﺷﺴﺘﺸﻮی ﺧﯿﺎﺑﺎن ، ﻣﺤﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﺳﺎزی ) ، آب ﺷﺴﺘﺸﻮ ( ﻣﺎﺷﯿﻦﺷﻮﯾﯽ ،ﻧﻈﺎﻓﺖ ) ، ﺗﻔﺮﯾﺤﺎت آﺑﯽ ( اﺳﺘﺨﺮ ، ﻓﻮاره آﺑﯽ ) ، و اﻣﺜﺎل آن .

ﮐﯿﻔﯿﺖ آب ﺑﺮای ﻣﺼﺮف ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ آن ﺻﻨﻌﺖ ﺧﺎص دارد ﮐﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪھﺎی ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب را ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ . ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ﻋﻤﺪهﺗﺮﯾﻦ ﻓﻦآوری ﺟﮫﺖ ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﺑﺮای ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﺴﺎﺟﯽ ( Ciardelli و ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ، ٢٠٠٠) ، ﻧﯿﻤﻪ ھﺎدی (You و ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ، ٢٠٠١) ، ﮐﻮدﺳﺎزی ( Karabelas و ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ، ٢٠٠١) ، روروک و ﻣﻮﺗﻮرﺳﯿﮑﻠﺖ ﺳﺎزی ( ٢٠٠١ ، Marcucci & Tognotti) و اﻣﺜﺎل آن . ﻣﺜﻼً ، ﻃﺮح NEWaterدر ﺳﻨﮕﺎﭘﻮر آب ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪه را ﺑﺮای ﻣﻮارد ﻏﯿﺮآﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﺟﮫﺖ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺷﯿﺮﯾﻨﯽﭘﺰی و دﯾﮕﺮ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻓﺮاھﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ . در ﺳﺎل ٢٠٠4 ، ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﻠﯽ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت NEWater٩٢٠٠٠ﻣﺘﺮﻣﮑﻌﺐ در روز ﺑﻮد . ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﺻﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ، اﺳﻤﺰ ﻣﻌﮑﻮس ﺑﻌﺪ از ﭘﯿﺶ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻣﯿﮑﺮوﻓﯿﻠﺘﺮاﺳﯿﻮن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

ﯾﮑﯽ از اﻣﯿﺪﺑﺨﺶﺗﺮﯾﻦ ﻓﻦ آوریھﺎی ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ، ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ پساب و ﺟﺪاﺳﺎزی ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ، ﮐﻪ ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ﺑﯿﻮراﮐﺘﻮر (MBR) ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد . ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ MBR ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ زﯾﺮا ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪھﺎی ﻣﺘﺪاول ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ پساب ، دارای ﻣﺰﯾﺖھﺎی ﺑﯿﺶﺗﺮی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻟﺠﻦ ﻓﻌﺎل ، ﻓﺮآﯾﻨﺪ MBR از ﻧﻈﺮ ﺣﺬف ﮐﺎﻣﻞ ﺟﺎﻣﺪات از ﻓﺎﺿﻼب ، ﺣﺬف ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب ﻣﻮاد آﻟﯽ و ﻣﻐﺬی ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎﻻی ﺷﺪت ﺑﺎرﮔﺬاری ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻢ /در ﺣﺪ ﺻﻔﺮ ﻟﺠﻦ و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ زﻣﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ اﻧﺪک ، ﺑﮫﺘﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

در ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ آب دارای ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮐﻢ / ﻣﺘﻮﺳﻄﯽ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﺮای ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﻓﻘﻂ ﻣﯽﺗﻮان از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ MBR ﯾﺎ ﺗﻮأم ﺑﺎ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﺮدن ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد . ﭼﻨﺎنﭼﻪ آﺑﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺎﺷﺪ ، ﭘﺲ از MBR ﻣﯽﺗﻮان از ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ اﺳﻤﺰ ﻣﻌﮑﻮس ﯾﺎ

ﻧﺎﻧﻮﻓﯿﻠﺘﺮاﺳﯿﻮن ﺑﮫﺮه ﺑﺮد . در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ، ﯾﮏ واﺣﺪ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎھﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ MBR ﺗﻮأم ﺑﺎ ﻓﻦآوری ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ، ﺟﮫﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ آﺑﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده در ﺳﯿﻔﻮن ﺗﻮاﻟﺖ ،ﺑﻪﮐﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ی ﺻﻨﻌﺘﯽ از ﭘﺴﺎب ، ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎی ﮐﯿﻔﯽ آب ﮐﺮه رﻋﺎﯾﺖ ﺷﺪهاﻧﺪ .

ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺟﮫﺖ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب در ﺻﻨﻌﺖ ، ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﺮآﯾﻨﺪھﺎ و ﻧﻮع ﺻﻨﺎﯾﻊ دارد .

آب ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪﺻﻮرت آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ، آب ﺑﻮﯾﻠﺮ ، اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮاد و ﺑﮫﺮهﺑﺮداری از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ، ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد . در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ ھﻨﻮز ﺑﺮای ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻨﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد . ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎی ﺧﺎص ﺟﮫﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ، ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ :

- ﺑﺮ روی ﺳﻄﺢ اﻧﺘﻘﺎل ﺣﺮارت ، رﺳﻮب اﯾﺠﺎد ﻧﺸﻮد .

- ﻣﻮاد ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﺠﮫﯿﺰات دﭼﺎر ﺧﻮردﮔﯽ ﻧﺸﻮﻧﺪ .

- ﺣﺎوی ھﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮاد ﻣﻐﺬی ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢھﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ .

- ﮐﻒ زﯾﺎد ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﮑﻨﺪ .

اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ آب ﺟﮫﺖ ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ی ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدھﺪ . رﺳﻮبﮔﺬاری و ﺧﻮردﮔﯽ دو ﻋﻤﻞ ﻣﺨﺎﻟﻒ ھﻢ ھﺴﺘﻨﺪ . در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ رﺳﻮب اﯾﺠﺎد ﻣﯽﺷﻮد ، ﺧﻮردﮔﯽ اﺗﻔﺎق ﻧﻤﯽاﻓﺘﺪ و ﺑﺮﻋﮑﺲ . ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رﺳﻮبﮔﺬاری و ﺧﻮردﮔﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺎﺧﺺ اﺷﺒﺎع LSI ,Langelier , 1936) Langelier) ﻗﺎﺑﻞﻣﺤﺎﺳﺒﻪ اﺳﺖ . ارﺗﺒﺎط ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺑﯿﻦ ﻗﻠﯿﺎﺋﯿﺖ ، ﺳﺨﺘﯽ و اﺳﯿﺪﯾﺘﻪ وﺟﻮد دارد . ھﻢﭼﻨﯿﻦ ، رﺷﺪ ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢھﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز ﺧﻮردﮔﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺣﺘﯽ اﮔﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ آب ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎی ﭘﯿﺸﻨﮫﺎدی ﺑﺎﺷﺪ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺮاﯾﻂ اﺷﺒﺎع ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از رﺳﻮبﮔﺬاری و ﺧﻮردﮔﯽ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﮔﺮدد . ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از رﺷﺪ ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢھﺎ و ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪن ﻣﺸﮑﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻒ ، ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺪار ﮐﺮﺑﻦ آﻟﯽ ﻣﺤﻠﻮل (DOC) ، ﻧﯿﺘﺮوژن ﮐﻞ (T-N) وﻓﺴﻔﺮ ﮐﻞ (T-P) ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻮد.

ﻧﺘﺎﯾﺞ

در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﯾﮏ واﺣﺪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ MBR ﺟﮫﺖ ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب از ﭘﺴﺎب ﺑﺮای ﻣﺼﺮف در ﺳﯿﻔﻮن ﺗﻮاﻟﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ . ﺧﺮوﺟﯽ MBR ﺑﻪﺟﺰ ﻣﻮارد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮع ﮐﻠﯿﻔﺮم و ﻣﻘﺪار ﮐﻠﺮ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه ، ﺑﺎ ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آب ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﮐﺮهی ﺟﻨﻮﺑﯽ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﺮدن ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻠﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ آﺳﺎﻧﯽ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮارد را ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺳﺎزد .

ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﻠﺮ ﺑﺎﻗﯽﻣﺎﻧﺪه ، اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽﮐﻨﻨﺪهھﺎی دﯾﮕﺮ را ﻣﺤﺪود ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺑﺮای ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽﮐﻨﻨﺪه ھﺎی آب دﯾﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ UV و ازن در ﻣﻮرد ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب ، ﺟﮫﺖ دﺳﺖﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ راهﮐﺎرھﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ، ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﯿﺶﺗﺮی ﻻزم ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ آب ﺧﻨﮏﮐﻨﻨﺪه ی ﺻﻨﻌﺘﯽ از ﭘﺴﺎب ، در ﮐﺮهی ﺟﻨﻮﺑﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاردھﺎﯾﯽ درﺑﺎره ی ﮐﯿﻔﯿﺖ آب وﺟﻮد دارد . اﯾﻦ ﻣﻮارد ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻘﺪار ﮐﺪورت ، ﺟﺎﻣﺪات ﻣﻌﻠﻖ ، T-P ، T-N ، DOC، ﻗﻠﯿﺎﺋﯿﺖ ، pH ، ﺳﺨﺘﯽ و ھﺪاﯾﺖ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﻦآوری ﻣﻤﺒﺮﯾﻦ ﺑﻪﺻﻮرت MBR-RO و MBR-NF ﻧﺸﺎن ﻣﯽدھﺪ ﮐﻪ NF دارای ﻗﺎﺑﻠﯿﺖھﺎی ﺑﯿﺶﺗﺮی ﺑﺮای ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ آب اﺳﺖ.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آب مفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ، تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب ( پکیج های تصفیه فاضلاب ) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( رسوب زدا ) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت سدیم ، مواد شوینده ممبران

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.



:: برچسب‌ها: آب ﺧﻨﮏ ﮐﻨﻨﺪه ﺻﻨﻌﺘﯽ , ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽﮐﻨﻨﺪه ھﺎی آب , کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران , NF ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

سیستم جدید تصفیه آب

جام جم :مهندسین ، سیستم جدیدی را طراحی کرده اند که با استفاده از روش ساده ای برای تصفیه آب می تواند عوامل میکروبی موجود در نمونه های جمع آوری شده از طوفان کاترینا را به طور کامل و صددرصد حذف کند. در این روش از رزین ، مس و آب اکسیژنه برای تصفیه آب آلوده استفاده می شود که در مقایسه با روشهای موجود ، ایمن تر ، کم هزینه تر و ساده تر است و می تواند گروه وسیعی از مواد شیمیایی سمی را در هم شکند. اگرچه این روش می تواند آلودگی های آب را از میان ببرد .

اما این آب قابل آشامیدن نخواهد بود. ویژگی بسیار مهم و حیاتی این روش محدود کردن گسترش بیماری در مناطق خسارت دیده سطح جهان خواهد بود. پس از فاجعه طوفان کاترینا دانشمندان در تلاش بوده اند از راههای مختلف حفاظت از منابع مختلف را هنگام مواجهه با چنین شرایط مشابهی تضمین کنند. بنابراین باید پیش از تماس آب جاری شده در سطح منطقه خسارت دیده با انسان و انتقال آن به منابع طبیعی آب زیرزمینی ، روش مناسبی را برای گندزدایی آب و ضدعفونی آب در نظر بگیریم.

سیستم جدیدی که برای تصفیه آب از سوی محققان ارائه و بررسی شده ، بسیار ساده است. یک صفحه پلیمری شامل رزین و مس در جریان آب آلوده انداخته می شود ، با اضافه کردن آب اکسیژنه ، رادیکال های آزاد روی این صفحه پلیمری ایجاد می شود. رادیکال های آزاد در مجاورت این صفحه باقی مانده و در آنجا با باکتری ها تماس برقرار کرده و آنها را منهدم می کنند. محققان در تلاش هستند مس موجود در آب تصفیه شده نهایی را کاهش دهند و اثر سیستم را نیز بر سموم شیمیایی افزایش دهند. آنها پیش بینی می کنند در 5 تا 7 سال آینده بتوان از این سیستم در مواقع اضطرای استفاده کرد. در این فرایند یک مکانیسم شیمیایی قدیمی مبنای کار واقع شده که در این مکانیسم کاتالیزورهای فلزی باعث ایجاد مقدار زیادی رادیکال آزاد در آب اکسیژنه می شود.

رادیکال های آزاد اتمها یا مولکول هایی هستند که دارای الکترون اضافی است و تمایل شدیدی برای اشتراک گذاشتن این الکترون اضافی دارند. این رادیکال های آزاد شریک خود را با جداکردن آن از اتم مجاور به دست می آورند و درنتیجه به هدف یا طعمه آسیب می رسانند. حجم بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث تخریب سموم شیمیایی ، مرگ باکتریها و ایجاد خسارت جبران ناپذیر در غشای سلولی یک میکروارگانیسم شود.با کاربرد این روش در تصفیه فاضلاب های صنعتی می توان تمام باکتری های موجود در این منابع را در 15 دقیقه از میان ببریم.

در نمونه های آب آلوده با غلظت بالای باکتری های موجود ، در شرایط آزمایشگاهی می توان حداقل 99 درصد باکتری های موجود در نمونه را به روش مشابه در مدت زمان 90 دقیقه از بین ببریم و به آب تصفیه شده عاری از هر نوع آلودگی میکروبی آب دست یابیم.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: سیستم جدید تصفیه آب , تصفیه آب , تصفیه فاضلاب های صنعتی , کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

سختی گیری و رسوب زدایی الکترونیکی

در این تکنولوژی از امواج الکترومغناطیسی بعنوان مانعی جهت جلوگیری از تشکیل رسوب بر دیواره سطوح حامل آبهای سخت استفاده می شود . انتقال امواج الکترومغناطیسی به داخل لوله های حاوی آبهای سخت از یک سیم پیچ که به دور لوله پیچیده می شود ، استفاده می گردد .

شکل 1

شکل ( 1) اجزای تشکیل دهنده سیستم سختی گیر الکترونیکی را نشان میدهد . بنا به قانون آمپر در صورت عبور جریان الکترونیکی از سیم پیچ میدان مغناطیسی متناسب با آن در سیم پیچ پدیدار میگردد . درصورتیکه مقدار جریان نسبت به زمان تغییر کند بنا به قانون القای فاراده میدان الکتریکی متناسب با تغییرات میدان به دست می آید.

میدان الکتریکی القاء کننده باعث حرکت یونها ی مثبت ومنفی نسبت به یکدیگر شده باعث ایجاد ذرات خنثی معلق در آب میگردد با تشکیل این هسته های کوچک پدیدهای به نام اثر دانه برفی رخ میدهد که باعث جذب یونهای معلق دیگر در آب شده و هسته های اولیه رشد پیدا می کنند .

عکسهای گرفته شده توسط میکروسکوپ الکترونیکی این پدیده را به خوبی نمایان میکند . شکل ( 1) – در این شکل اجزای یک سیستم سختی گیر الکترونیکی نمایش داده شده است ، همانطور که شکل نشان می دهد این سیستم از یک بخش الکترونیکی که وظیفه تولید

موج پیچیده و الکترومغناطیسی را به عهده دارد و یک سیم پیچ که وظیفه انتقال این موج را به سیال دارد تشکیل شده است.

امواج الکترومغناطیسی به نحوی عمل میکنند که باعث جذب یونهای مخالف به سمت یکدیگر شده و تشکیل ذرات خنثی را

می دهند .

شکل 2

شکل ( 2 ) بلورهای تشکیل شده پس از عبور میدان الکترومغناطیسی را نشان میدهد .با تشکیل بلورهای خنثی دیگر رسوبی بر روی سطح تشکیل نمیشود . این روش مقابله با رسوب در مصارفی مانند حرارت و برودت و صنایع شستشو و مبدلهای حرارتی بسیار سودمند است و در کاربردهای دیگر مانند صنایع غذایی میتوان بلورهای معلق را با روشهای غیر شیمیایی و به سهولت از آب خارج

نمود که کم تر در پیوند هیدروژنی شرکت کرده باشند بیشتر باشد خاصیت هیدراته شدن بیشتر بوده و حلالیت آب بالاتر میرود . در صورتیکه از سختی گیر الکترونیکی استفاده شود به دو دلیل حلالیت اب افزایش پیدا میکند .

مبانی رسوب زدایی مغتاطیسی

اگر روش الکترونیکی را با روشهای معمول در صنعت مقایسه کنیم برتری های فراوانی را مشاهده خواهیم کرد. یکی از مهمترین وجوه تمایز سختی گیری الکترونیکی خاصیت رسوب زدایی آن است که این ویژگی تقریباً منحصر به فرد بوده و در هیچ یک از روشهای معمول چنین پدیده ای مشاهده نمی شود .

با توجه به این ویژگی در صورت استفاده از سختی گیر الکترونیکی با گذشت زمان نه تنها رسوب تشکیل نمی شود بلکه رسوب های قبلی نیز به مرور زمان از بین می روند .برای تحلیل عملکرد رسوب زدایی لازم است که ساختار مولکولی آب مورد توجه بیشتر قرار گیرد .

ملکولهای آب ذراتی دو قطبی هستند اتم اکسیژن با جذب الکترونهای باند کوالانت خاصیتی منفی پیدا کرده و نقش قطب منفی را بازی میکند در حالی که اتمهای هیدروژن با داشتن هسته مثبت تنها یک الکترون در گردش دارد لذا هنگامیکه الکترون آن در باند کوالانت توسط اتم اکسیژن جذب میشود خاصیت مثبت پیدا کرده و نقش قطب مثبت دو قطبی را بازی می کند . به همین دلیل مولکولهای دو قطبی آب یکدیگر را از طرف قطبهای مخالف جذب کرده و تشکیل پیوندهای هیدروژنی یا نیروی واندروالس را میدهند. اشکال سختی آب وابسته به همین پیوند میباشد در فاز بخار این پیوند بسیار ضعیف است در حالیکه در فازهای مایع و جامد این پیوند به ترتیب متوسط و قوی است. هنگامیکه یک نمک در آب حل می شود همین خاصیت دوقطبی بودن باعث تجزیه نمک به یونهای مثبت و منفی و جذب و احاطه آن توسط مولکول آب میشود به این فرایند حل شدن در آب یا هیدراته شدن می گویند هرچه تعداد مولکولهای آزادی اولاً با تشکیل کریستالهای خنثی فراوانی مولکولهای آزاد آب بیشتر می شود زیرا مولکولهایی که درگیر فرایند حلالیت یا هیدراته شدن بوده اند، آزاد میشوند علت دیگر افزایش درصد مولکولهای آزاد در اثر میدان مغناطیسی متغیر با زمان است. میدان مغناطیسی متغیر با زمان باعث ایجاد میدان الکتریکی متغیر با زمان و به تبع آن وارد شدن نیرو به مجموعه ای از مولکولهای آب که تشکیل پیوند هیدروژنی داده اند می شود. در صورتیکه فرکانس تحریک با فرکانس رزونانس این هسته های تشکیل شده از مولکول آب برابری کند ، پیوند هیدروژنی شکسته شده و درصد ملکولهای آزاد آب افزایش پیدا میکند . با افزایش فراوانی مولکولهای آزاد آب، خاصیت حلالیت به شدت افزایش پیدا کرده و آب شروع به حل کردن رسوبهای پیشین موجود در دیواره ها می کند، به این ترتیب فرایند رسوب زدایی به مرور زمان تکمیل ترمی شود .

نویسنده: یوسف سلیم پور

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: سختی گیری , رسوب زدایی الکترونیکی , کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران , سختی گیر ها ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

سختی آب و مقایسه آن در آب شرب شهری، آب بسته بندی و تصفیه خانگی

مقدمه:

سختی آب یکی از عوامل تاثیر گذار در گوارایی آب است که در اثر وجود املاح کلسیم و منیزیم در آب ایجاد می شود. این عامل که به صورت ظاهری به جهت رسوب در کتری، سماور و تاسیسات قابل تشخیص است، حساسیت های زیادی در بین مردم ایجاد کرده است از جمله شایعاتی در خصوص بیماری های کلیوی و ایجاد سنگ کلیه که نتیجه آن رجوع به آب های بسته بندی شده و تصفیه خانگی است.

در این مقاله به علل ایجاد سختی آب، مضرات و مزایا و راه های رفع آن و مقایسه ای بین آب شرب لوله کشی و آب های بطری شده و تصفیه خانگی می پردازد.

علل ایجاد سختی در آب:

وجود کاتیون های فلزی دو ظرفیتی مانند کلسیم، منیزیم، استرانسیم، آهن و منگنز باعث ایجاد سختی در آب می شوند، هرچند به علت ناچیز بودن غلظت کاتیون های استرانسیم، آهن و منگنز، علت اصلی سختی در آب مربوط به کلسیم و منیزیم است.

واحد بیان سختی:

در کشور ما سختی آب را بر حسب میلی گرم در لیتر بیان می کنند و یک درجه سختی معادل یک میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم است.

طبقه بندی آب ها از نظر میزان سختی آب:

معمولا بسته به میزان سختی، آب ها را به چهار گروه تقسیم می کنند:

الف) آب های سبک : میزان سختی بین 0 تا 75 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم (Soft water)

ب) آب های نیمه سخت: میزان سختی بین 75 تا 150 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم (Moderately hard water)

ج) آب های سخت: میزان سختی بین 150 تا 300 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم (Hard water)

د) آب های بسیار سخت: میزان سختی بیش از 300 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم (Very hard water)

مقدار استاندارد سختی در آب:

طبق استاندارد شماره 1053 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ویرایش 5 مورخه 11/12/1388 میزان حداکثر مطلوب سختی در آب 200 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم و حداکثر مجاز آن 500 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم است. لازم به ذکر است سازمان بهداشت جهانی حدی برای سختی آب توصیه نکرده است و واحد مجاز اشاره شده در ان از نظر فنی مهندسی و اقتصادی است.

فواید آب سخت:

آب سخت برای انسان مضر نیست بلکه مفید است و معمولا شکستگی استخوان های آنهایی که آب سخت می آشامند زودتر بهبودی حاصل می کند و بیماری راشیتیسم کمتر در این اشخاص دیده می شود.

مشکلات مربوط به سختی آب:

آب سخت موجب از دست دادن طعم و مزه خوب چای و قهوه می شود. پخته نشدن حبوبات با آب سخت، ضرر رساندن به جداره دیگ های بخار و ایجاد قشر آهکی بر روی جداره دیگ و همچنین ایجاد رسوب در تاسیسات  و گرفتگی لوله های آب گرم، شوفاژها، بویلرها و انفجار دیگ های بخار از معایب آب سخت است. در ضمن کاتیون های کلسیم و منیزیم با صابون واکنش داده و جایگزین سدیم موجود در صابون می شوند و از کف کردن صابون در آب جلوگیری می کنند و لذا از قدرت پاک کنندگی صابون کاسته می شود.

هرچند مطالعات اپیدمیولوژی نشان داده اند در مناطقی که از آب های سخت استفاده می کنند بیماری های قلبی و عروقی مثل سکته قلبی و فشار خون کمتر مشاهده شده است. از طرفی آب های خیلی سبک بی مزگی ناخوشایندی دارند.

در مجموع از اکثر شهرهای استان مازندران دارای سختی کلی بینppm 500-200 بوده البته از نظر مزه و گوارایی متفاوتند، ولی از نظر قابلیت شرب و استاندارد 1053 فاقد هرگونه مشکل هستند. به دلیل وجود سختی در آب شرب و گواراتر شدن آب با کاهش سختی امروزه مردم به فکر استفاده از آب بطری شده و یا تصفیه خانگی آب افتاده اند که در ذیل به مقایسه آب لوله کشی، آب بطری شده و روش های تصفیه خانگی و مشکلات آنها می پردازیم:

مقایسه آب لوله کشی، آب بطری شده و روش های تصفیه خانگی و مشکلات آنها:

در سال های اخیر خرید آب آشامیدنی در بطری گسترش یافته، اینکه چرا آب آشامیدنی در بطری خریداری می شود دلایل گوناگون دارد. از سویی خوب نبودن کیفیت آب لوله کشی در برخی از کشورها و مناطق دلیل این کار است و از سوی دیگر نا آگاهی در مورد آب و خواص آن در کنار رفع عطش و دلیل آخر سواستفاده تولید کنندگان آب در بطری از ناآگاهی عموم است که برخی خواصی را برای آب آشامیدنی معدنی بر می شمارند که یا اساسا ناصحیح بوده و یا صحت علمی آنها هیچگاه به اثبات نرسیده است.

چنانچه در صورت فقدان مواد مضر در آب میزان مواد سالم معدنی موجود در آب را به عنوان معیار مفید بودن آنها در نظر بگیریم به سهولت می توان بر اساس مقایسه میزان موادی که روی بطری ها نوشته شده با میزان املاح سالم در آب لوله کشی به این نتیجه رسید که در غالب موارد میزان املاح موجود در آب لوله کشی همان اندازه و یا حتی بیشتر است. هر فرد می تواند از طریق تماس با سازمان آب محل خود از میزان املاح آب لوله محل خود اطلاع پیدا کند.

آب های بسته بندی شده همواره سالم نیستند:

آب لوله کشی می بایست بر اساس قوانین سازمان بهداشت جهانی و کشوری همه روزه مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت سالم نبودن به ویژه هنگامی که مقدار باکتری های موجود در آن بیش از حد مجاز باشد موارد از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برسد.

در مورد آب های معدنی و غیره در بطری بر خلاف قوانین آب لوله کشی قوانین جدی کنترل مواد آن وجود ندارد و به استناد نشریه نه تنها قوانین جدی در مورد این آب ها وجود ندارد بلکه تولید کنندگان آنها قادر به آنالیز سازمان یونسکو روزانه همه مواد در آب نبوده و حتی در کشورهای صنعتی نیز دولت این آب ها را کنترل جدی نمی کند، به عنوان مثال آنها در کشورهای صنعتی موظفند تنها سالی یک بار آب را مورد آزمایش محدود قرار دهند، آن هم نه آب پر شده در بطری را بلکه آب را قبل از پر کردن آن هست.

هرچند که آب آشامیدنی مهمترین ماده غذایی به شمار می رود اما بر خلاف همه مواد غذایی بسته بندی شده، تولید کنندگان آب در بطری موظف به ذکر تاریخ مصرف روی بسته بندی ها نیستند. هفته نامه معروف آلمان "اشترن" در سال 2003 چندین آب معدنی معروف و گران قیمت را مورد آزمایش قرار داده و به این نتیجه رسید که در برخی از آنها باکتری و مواد مضر وجود دارد، از جانب دیگر حلال های شیمیایی مضر موجود که نه تنها مزه آب را عوض می کند، بلکه گفته می شود سرطان زا است.

به عنوان مثال می توان به خبری که در سایت الف و در روز 4 مرداد 1390 با عبارت جلبک در آب معدنی استاندارد انتشار یافت اشاره نمود که در آن فرد خریدار آب معدنی در حین نوشیدن متوجه جلبک و تخم قورباغه در آن شده است.

آزمایش های دیگری در سال 2007 نشان دادند که در بطری های پلاستیکی ای که چند بار مورد مصرف قرار می گیرد انواع و اقسام مواد از جمله روغن مشاهده می شوند. بر اساس گزارش سازمان یونسکو در بالا، حدود یک چهارم آب های به اصطلاح معدنی در بطری ها در امریکا مستقیما توسط تولید کننده از شیر آب لوله کشی پر می شود.

از جمله آلاینده های دیگر آب آشامیدنی فلورید و بورات در آب است. سازمان بهداشت جهانی برای فلوراید غلظتی به میزان حداکثر یک و نیم میلی گرم را در آب آشامیدنی توصیه می کند.

شرکت ها در آلمان موظفند طبق قانون آب های معدنی این کشور تنها در صورتی که غلظت فلورید بیش از یک و نیم میلی گرم باشد میزان آن را روی بطری ها ذکر کنند.

مشکلات آب لوله کشی:

در کنار این مسایل نگرانی مصرف کننده پیرامون مواد ناسالم در آب لوله کشی امری جدی و واقعی است. علاوه بر اینکه در برخی از کشورها آب لوله کشی وجود ندارد، در دیگر کشورهایی هم که آب لوله کشی دارند و حتی در کشور های صنعتی می توان به مواردی برخورد که به دلایل گوناگون در آب لوله کشی مواد مضر وجود دارد. به عنوان نمونه در غالب کشورها جهت پیشگیری از رشد باکتری در لوله ها به مقدار زیادی کلر وارد آب می کنند، اما کلر در کنار ضدعفونی کردن از یک سو سالم نبودن و باکتری ها را می کشد. از سوی دیگر کلر با مواد آلی موجود درآب نیز ترکیب شده و ترکیباتی را به وجود می آورد که در روده بزرگ آنها هم مضر هستند. جوشاندن آب به مدت ده دقیقه مقدار قابل توجهی کلر آب را خنثی می کند.

غالب مواد آلاینده آب آشامیدنی عبارتند از باکتری ها، فلزات آهن، منگنز، شبه فلزاتی چون باریوم و استرونسیوم، فلزات سنگین چون سرب، روی، مس، کادمیوم، کرم، کبالت، نیکل، و جیوه و مواد دیگری چون نیتریت، نیترات، فلورید، بورات، فسفات، آرزنات و مواد معلق در آب و مواد رادیواکتیو، دفع آفات و مواد هورمونی و داروهایی که انسان ها استفاده کرده و به مرور وارد آب های زیرزمینی شده اند.

از جانب دیگر در بسیاری از مناطق میزان سختی آب بالا است. هرچند درصدی از سختی آب در اصطلاح رایج آهک یا نمک کلسیم و منیزیم نه تنها برای سلامتی مضر نبوده بلکه مفید هم هست، لیکن از سویی بر مزه آب تاثیر گذاشته و هنگام مصرف آب در منازل و در صنعت مشکلات زیادی ایجاد می کند که مصرف کننده را وادار به آهک زدایی آن می کند.

دستگاه های رایج تصفیه آب و مضرات آنها:

غالب دستگاه ها و روش های رایج جهت تصفیه و آهک زدایی آب در مقیاس کم به دلایل زیر دچار اشکال بوده و در برخی از موارد یا درست عمل نمی کنند و یا حتی مواد مضر وارد آب می کنند.

بر اساس آزمایش های انجام شده توسط موسسات فوق الذکر از بین تمامی دستگاه های موجود برای تصفیه آب در منزل تنها دستگاه هایی قابل اطمینان هستنند که بر اساس روش اسمز معکوس عمل می کنند.

برگرفته از ماهنامه مهندسی آب

 



:: برچسب‌ها: سختی آب , سختی در آب , میزان سختی آب , آب سخت ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

روشهای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

به طور طبیعی در اثر فعالیت میکروارگانیسمها، مواد آلی به دی اکسیدکربن، کربن، آب و بخش کمی از آنها نیز به ترکیبات معدنی پایدار تجزیه می شوند. این روش به دو صورت هوازی و بی هوازی انجام می شود.

- تصفیه هوازی

این تصفیه در حضور اکسیژن انجام می شود :

1) سیستم پخش ارگانیسمها در پساب و سپس تصفیه آنها نمونه ای از روش لجن فعال شده است. سایر روشها عبارتند از: روش حوضچة اکسایش از نوع هوادهی و روش حوضچة اکسایش بیولوژیکی.

2) سیستم تثبیت ارگانیسمها در ماده : این سیستم حاوی پوسته نازکی از میکروارگانیسمهاست که به ماده جامد چسبیده اند و با برخورد آنها به پساب، عمل تصفیه آب صورت می گیرد. این روش پوسته نازک حیاتی نامیده می شود. دراین سیستم روشهایی نظیر صافی قطره ای، دیسک چرخان، هوادهی تماسی، آبیاری زمین و صافی شنی متناوب بکار برده می شود.

مواد آلی پساب توسط میکروارگانیسمهای هوازی می توانند به روش زیر تجزیه شوند :

میکروارگانیسمهای تصفیه کننده پساب در حالت کلی به دو شکل می توانند وجود داشته باشند:

1) به فرم مواد معلق پاشیده شده به شکل لخته در آب

2)به صورت مواد ته نشین شده بر روی مواد جامد شناور موجود درآب .

معمولاً در روش تصفیه، مورد اول روش لجن فعال شده و مورد دوم روش پوسته حیاتی نامیده می شود.

- تصفیه بی هوازی

درتصفیه بی هوازی، فرآیند تصفیه در مکانهای عاری از اکسیژن صورت می گیرد و تفاوت چندانی با نوع هوازی ندارد. نمونه بارز تصفیه بی هوازی شامل دوروش گرم وسرد است. علاوه براین سیستم مذکور برای تصفیه شیرابه مواد زائد حجیم مؤثر است.

روش کار بدین ترتیب است که در مرحلة اول ، مقدار ماده آلی در این سیستم کاهش یابد و سپس عمل تصفیه با دستگاه تصفیه بی هوازی انجام شود. علاوه بر این، از سیستم مذکور به طور گسترد های بعنوان روش تصفیة لجن اضافی تولید شده در فرآیند لجن فعال، استفاده می گردد. روش تصفیه بیولوژیکی منحصراً در تصفیه فاضلاب شهری به کار می رود.

روش تصفیه بی هوازی بدون ذخیره هوا انجام می شود. دراین روش تجزیه مواد آلی به شکل زیر انجام می گیرد :

‏ CH‏ و 4 ‏CO‏ و 2 ‏NH‏ و 3 ‏H2O‏ و ‏H2S ‏→ ‏ (اسیدچرب)اسید آلی → ماده آلی

درتصفیه بیولوژیکی ، ثابت نگهداشتن شرایط زیست محیطی که سبب توسعه حداکثر توانایی میکروارگانیسمها میشود ضروری است. اساسی ترین شرایط زیست محیطی در این روش عبارتند از: دما و فضای نامناسب و PH.

انواع مختلفی از میکروارگانیسمها در تصفیه پساب شرکت می کنند. آن گروه از میکروارگانیسمها که نقش اصلی در تصفیه پساب دارند عبارتند از : باکتری، پروتوزوآ، جلبک و غیره .

- بارگیری آلودگی و سرعت دفع آن توسط ارگانیسمها

اگرچه تصفیه بیولوژیکی روشهای مختلفی دارد اما یک اصل عمومی(که رابطه بین مقدار ارگانیسم و مقدار ماده آلایندة جدا شده است) در تمام آنها برقرار است.

به عبارتی برای به دست آوردن نرخ ثابت جداسازی، مقدار ارگانیسمها و مقدار بار آلودگی همیشه باید در حد تعادل خاصی حفظ شود. این تصفیه در حضور اکسیژن انجام می شود.

- اصلاح لجن

پس از تصفیه پساب جهت کنترل آلودگی در اثر استفاده از روشهای اصلاح بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی، لجنهای آلی و غیرآلی برجای خواهند ماند. معمولاً برای دفع لجن، آن را از طریق آبگیری خشک می کنند. لذا ابتدا روشهای آبگیری لجن و سپس روشهای دفع آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که لجن باقیمانده در تصفیه خانه ها حاوی مقادیر متنابهی از ترکیبهای سمِی و خطرناک می باشد.

1- روش آبگیری از لجن

انتخاب روش آبگیری از لجن به خصوصیاتی نظیر حضور مواد آلی، مواد معدنی، دانه بندی و غیره بستگی دارد . به طور خلاصه روشهای آبگیری از لجن شامل موارد ذیل می گردد :

-1-1- روش آبگیری طبیعی

دراین روش، لجن به وسیلة تابش نور خورشید و یا هوا خشک می شود. بدین منظور لجن خیس بر روی بستری از ماسه ریز به قطر 20 الهی 30 سانتیمتر قرار داده میشود. این روش نه تنها به زمین زیاد نیاز دارد بلکه به شدت، تابع تغییرات آب و هوایی می باشد.

-1-2- روش الک

دراین روش از مادة منعقدکننده برای افزایش اندازه ذرات لجن استفاده می شود که با این طریق جداسازی ذرات جامد از مایع به وسیلة الک، میسر می شود.

-1-3- روش آبگیری مویین

دراین روش از اسفنج و دیگر جاذبهای آب برای کاهش حجم آب لجن استفاده می شود.

-1-4- روش سانتریفوژ

در این روش با استفاده از نیروی سانتریفوژ، آب از لجن جدا می گردد.

-1-5- صاف کردن درخلاء

صاف کردن تحت فشار کم با استفاده از پمپ خلاء صورت می پذیرد.

1-6- صاف کردن فشاری

لجن به وسیله کمپرسور، تحت فشار قرار می گیرد تا آب آن خارج گردد. از میان موارد یاد شده روش سانتریفوژ، صاف کردن خلاء و صاف کردن فشاری بیشتر مورداستفاده قرار می گیرند چرا که از کارآیی خوبی برای آبگیری حجم زیادی از لجن برخوردار هستند. 

-2- دفع لجنهای آلی

معمولاً سه روش زیر برای دفع لجنهای آلی مورد استفاده قرار می گیرد :

1 –روش سوزاندن

2 –روش تخمیر متان

3 –کمپوست کردن

- دفع لجنهای غیرآلی

لجنهای غیرآلی بسیار خطرناک هستند، اما روش دفع نهایی برای آنها ارائه نشده است. این نوع لجنها، پس از تثبیت مواد آلاینده دفع می شوند. شاید بهترین روش دفع لجنهای غیرآلی، استفاده مجدد از آنها در صنایع باشد.

جدول مقایسه عملکرد انواع روشهای آبگیری از لجن

‏- جمع آوری و دفع لجن فاضلاب

در جهان امروز مسئله آلودگی محیط ، به ویژه منابع آب ، مشکلات بسیاری را در محیط زیست ایجاد کرده است .

جمعیت مناطق شهری به سرعت رو به افزایش است و به همین ترتیب صنایع نیز گسترش زیادی پیدا کرده اند . این

دو، یعنی افزایش جمعیت و توسعه صنایع از نظر تنوع و تعداد از یکدیگر جداناشدنی هستند و هر دو سبب تولید

مقادیر بسیار زیاد مواد پس مانده و مازاد به صورت مایع و یا جامد می شوند . در نتیجه ورود این مواد به منابع آب

مانند رودخانه ها ، دریاچه ها ، آبهای زیر زمینی ، آلودگی شدید آنها را موجب می گردند . اثرات ورود فاضلابهای

صنعتی به منابع آب عبارت اند از :

کاهش اکسیژن محلول در آب DO

ورود مقادیر زیاد از مواد آلی قابل فساد به منابع آب به وسیله فاضلابهای صنعتی ، سبب مصرف سریع اکسیژن محلول در آب می گردد . در حقیقت ، عمل تجزیه مواد آلی در آب ، که در نتیجۀ تغذیه باکتریهای هوازی برروی این مواد انجام می شود ، نیاز به مقداری اکسیژن دارد که در نتیجه اکسیژن موجود در آب ، که به صورت محلول می باشد به مصرف این کار می رسد و مقدار اکسیژن آزاد آب رو به کاهش می گذارد.

بروز چنین حالتی در منابع آب ، اثرات سوء بسیاری را با خود به همراه می آورد که از آن جمله می توان به نابود شدن موجودات آبزی و ایجاد بوی نامطبوع اشاره کرد . برخی از صنایع که فاضلاب آنها محتوی مقدار زیادی مواد آلی بوده و سبب اکسیژن زدایی سریع آب می شوند عبارت اند از : صنایع تولید مواد غذایی (مانند کمپوت سازی، کنسروسازی، شیر و فراورده های آن ) کاغذ و مقوا سازی، نساجی، دباغی، تصفیه شکر و نشاسته سازی . در بعضی فاضلابهای صنعتی افزون بر مواد آلی فساد پذیر ، که به طور زیست شناختی تجزیه شده و سبب مصرف اکسیژن آزاد آب می گردند ، برخی مواد نیز وجود دارند که به محض وارد شدن فاضلاب به منابع آب ، مستقیماً بااکسیژن محلول ترکیب شده و کم شدن غلظت اکسیژن آزاد را سبب می گردند . فاضلابهای صنایع کاغذ و مقواسازی ، دباغی و چرمسازی ، فولاد سازی و پتروشیمی از آن جمله اند.

- ته نشینی مواد جامد

در فاضلاب برخی از صنایع ، مواد جامد معلق پس از ورود فاضلاب به منابع آب به سرعت در بستر این منابع ته نشین شده و پس از مدتی سبب پرشدن آن می شود . صنایعی که فاضلاب آنها چنین ویژگی را دارد عبارت اند از : معادن، ذوب فلزات، فولاد سازی، کاغذ و مقواسازی، شست و شوی ماسه و برخی صنایع تولید مواد شیمیایی که در آنها مواد شیمیایی از مقدار زیادی خاک و سنگ استخراج می شوند.

- سمّیت

به کار بردن مواد گوناگون شیمیایی در صنایع موجب شده است که آبها در محیط زیست از طریق فاضلابهای صنعتی به این مواد شیمیایی آلوده گردند . این نوع آلودگیها در حقیقت چه از نظر تعیین و تشخیص نوع و غلظت آلوده کننده ها در آب و چه از نظر برطرف کردن و کنترل آلودگی در آب پیچیده ترین و مشکل ترین نوع آلودگی آب هستند . ورود فاضلاب صنایع فلزی به آب سبب بالا رفتن غلظت انواع فلزات ( که بسیاری از آنها سمی هستند ) در آب می شود . فاضلاب برخی صنایع تهیه مواد شیمیایی معدنی ممکن است دربردارندۀ موارد سمی مانند ترکیبات سیانور ، آرسنیک و ... باشد که در صورت ورود این فاضلابها به آب ، غلظت هر یک از مواد سمی افزایش یافته و حتی می تواند آب را مسموم سازد . فاضلاب صنایع مواد شیمیایی آلی ، که شامل صنایع پتروشیمی می باشد ، حاوی مقادیر زیادی مواد آلی، است که اغلب آنها زیان آور می باشند . از جمله این مواد آلی ، که سبب آلودگی منابع آب می شوند ، می توان هیدورکربنهای کلره و تعداد زیادی مواد شیمیایی که تحت عنوان آفت کشها در کشاورزی برای مبارزه با آفات و نباتات و علفهای هرز بکار می روند را مثال زد.

- مزه و بو

مواد زایدی که پس از ورود به آب ایجاد مزه و بوی نامطبوع می کنند از نظر آشامیدن ، پرورش ماهی و سایر موجودات دریایی غذایی و حتی استفاده از آب به منظور های تفریحی و ورزشی بسیار دارای اهمیت هستند، زیرا مزه و بوی نامطبوع این مواد در آب ، آن را برای آشامیدن نامناسب ساخته و سبب ایجاد مزه و بوی نامطلوب در گوشت آبزیان خوراکی می شود و کیفیت آب را برای مقاصد تفریحی پایین می آورد. فاضلابهایی که سبب مزه و بوی نامطبوع در آب می شوند عبارت اند از : فاضلاب صنایع کاغذ و مقواسازی، نساجی، استخراج و تصفیه نفت ، پتروشیمی ، دباغی و به طور کلی صنایع شیمیایی.

روغن و گریس

ریخت و پاش و نفوذ گریس و انواع روغنها هنگام کاربرد آنها در مصارف گوناگون شخصی ، صنعتی و تجاری و ورود آنها به منابع آب یکی از مزاحم ترین نوع آلودگی آبها می باشد . تا به حال پیش بینی ها و اقدامهای موثری به منظور جلوگیری از ریخت و پاش و ورود مواد نفتی به آبها در اغلب نقاط دنیا ، انجام شده است . اما متأسفانه ریخت و پاشهای اتفاقی این مواد در آبها اجتناب ناپذیرند . به ویژه نشت مواد نفتی از نفتکش ها به علل گوناگون مانند شکاف برداشتن بدنه یا غرق شدن نفتکش یکی از مشکلاتی است که پی در پی پیش می آید . این قبیل رویدادها اغلب به دلیل عدم دقت کافی در ترابری این مواد آلوده کننده محیط در دریاها می باشد . نشت مواد نفتی به آب سبب وارد شدن خساراتی بسیار از جمله از بین رفتن آبزیان و پرندگان می گردد.با توجه به آنچه گذشت ، فاضلابهای صنعتی به نوبه خود نقشی بزرگ در آلودگی آبها در طبیعت ایفا می کنند . در بسیاری نقاط ، فاضلابهای صنعتی را وارد شبکه فاضلاب شهری می کنند تا با فاضلابهای سطحی وخانگی مخلوط و یک جا تصفیه گردند . اما در اغلب موارد بایسته است که فاضلابهای صنعتی به طور جداگانه تصفیه شده ویا دست کم پیش از وارد شدن آن به شبکه فاضلاب شهری پاره ای اعمال پالایش مانند خنثی کردن، اکسیده کردن، احیا، انعقاد، رسوب دادن و تبادل یونی برروی آن انجام شود تا آنگاه بتوان آن را وارد شبکه فاضلاب شهری نمود . گاهی نیز فاضلابهای صنعتی را در چاه و یا آبهای سطحی تخلیه می کنند که در هر حال می بایست قبلاً پالایش شوند . در غیر اینصورت، باعث آلودگیهای شدید منطقه شده و پی آمدهای ناگوار زیست محیطی به بار می آورد. برای دفع مناسب فاضلاب صنعتی ، نخست باید مقدار فاضلاب روزانه که وارد آب پذیرنده می شود و نیز عناصر موجود در آن را تعیین کرد ، سپس بهترین شیوۀ آلودگی زدایی را برگزید . با تصفیه فاضلاب و جداکردن موادب صنعتی ، نه تنها مخاطرات بهداشتی فاضلاب کاهش می یابد ، بلکه گاهی عناصر بازیافت شده آلوده کننده ارزش اقتصادی دارند. از آب حاصله نیز می توان برای آبیاری زمینهای کشاورزی بهره جست.

منبع:

Environmental Graphic Book of Japan1991


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه بیولوژیکی فاضلاب , تصفیه بیولوژیکی , تصفیه هوازی , تصفیه بی هوازی ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تأثیرآب آلوده برکشاورزی، شیلات

- اثرآلودگی آب برکشاورزی

آب آلوده از دو طریق، اثرات جدی برکشاورزی می گذارد:

1- آلودگی آب رودخانه ها یا آبهای زیرزمینی که برای کشاورزی مورد استفاده قرارمی گیرند:

این آلودگیها یا مستقیماً به محصولات کشاورزی آسیب وارد می کند یا آن که به طور غیرمستقیم بر رشد محصولات ، اثرمی گذارد.

2- آلودگی ناشی از تغییرخصوصیات فیزیکی وشیمیایی خاک :این نوع آلودگی به طور غیرمستقیم برتولیدات کشاورزی اثر می گذارد زیرا فعالیت میکروارگانیسمهای درون خاک تحت تأثیر این آلودگی قرار م یگیرد. پیامد این امر رشد محصولات کشاورزی، مختل می شود. نمونه ای بارز از این تأثیر در مزارع برنج (شالیزارها) مشهود است.

یکی از بارزترین مسائل، اثرکودپاشی غیرضروری ترکیبات نیتروژن است. نیتروژن یک ماده مغذی و یکی ازعناصری است که وجود آن برای گیاهان ضروری بوده و معمولاًبه صورت کود و به مقدار فراوان بکار برده می شود.

- اثرآب آلوده به فلزات سنگین برکشاورزی

پساب معادن حاوی مقادیر فراوانی فلز سنگین است که باعث آلودگی آب می شود. بسیاری از فلزات سنگین(درغلظت کم) برای رشد گیاهان ضروری هستند اما هنگامی که غلظت این فلزات در محیط زیست افزایش یابد، به گیاهان آسیب زیادی وارد می نمایند. میزان تأثیر این عناصر برگیاهان به نوع عنصر و گونه گیاهی بستگی دارد. ذکراین نکته ضروری است که در شرایط عادی غلظت فلزات سنگین در آب آبیاری به حدی نمی باشد که بلافاصله به گیاه آسیب برساند اما با تجمع این عناصر درخاک(طی یک

دورة زمانی طولانی) ، اثرات جدی در پی خواهد داشت. این امکان وجود دارد که عنصر سنگین تجمع یافته در سبزیجات، بتواند بر سلامت افرادی که از آن سبزیجات استفاده می کنند تأثیر بگذارد و عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

- تغییرویژگیهای فیزیکی و شیمیایی کلوئیدهای خاک

خاک در واقع در میان سنگ کره ،آب کره و هوا کره قرارگرفته است. کلوئید کمپلکسی است از سنگها که بوسیلة پوشش گیاهی و میکروارگانیسمها دچار هوازدگی شده و مواد آلی آن را بقایای گیاهان ، جانوران، آب و هوا به وجود می آورند. خاک همچنین بستری برای زندگی میکروارگانیسمهای گوناگون است که آنها را میکروارگانیسمهای خاک می نامند و عملکردهای پیچیده ای دارند. هنگامی که آب آلوده در خاک به حرکت درمی آید، خاک به صورت یک صافی عمل می کند و باعث رسوب مواد معلق موجود در آب آلوده میشود. ‏ سپس مواد محلول، جذب کلوئیدهای خاک شده و در نتیجه ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک تغییر می یابد. مثلا ً PH آن کاهش می یابد که این پدیده حل شدن فلزات سنگین را تسریع می کند.

- اثرآب آلوده برشیلات

تاکنون شرایطی مورد بررسی قرار گرفت که تحت آن شرایط، آب آلوده بر زیست بوم آب کره تأثیر می گذارد. اکنون شرایط، از دیدگاه شیلات بررسی می شود.

استانداردهایی به نام استاندارد شیلات درجه یک تا سه، در مجموعه استانداردهای کیفیت محیط زیست وجود دارند. مقادیراین استانداردها برای کیفیت آب رودخانه ها، دریاچه ها و دریاها مشخص شده است.علاوه بر این استاندارد کیفیت آب برای صنعت صیادی نیز توسط انجمن حفاظت میزان کیفیت آب باید به نحوی باشد که نه تنها حیات و تولید مثل ماهیان و موجودات دریایی حفظ شود بلکه از ارزش اقتصادی منابع آبزی نیز حفاظت بعمل آید. این استاندارد را می توان استانداردی تلقی نمود که به خوبی بقای صنعت شیلات را تضمین می کند.

با توجه به 2 پهنه آبی گسترده (خلیج فارس و دریای خزر) و منابع آبی متعدد درکشور و نیز استقرار انواع صنایع و نیروگاهها در جوار این مناطق، تصفیه آب جهت کشاورزی و شیلات مطابق با استانداردهای جدول (1-8) در حفظ منابع غنی شیلاتی و نیز سایر منابع موجود کشور می تواند مؤثرباشد.

 

جدول 1-8-استانداردها جهت منابع آب

منبع:

Environmental Graphic Book of Japan1991


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب جهت صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: تأثیرآب آلوده برکشاورزی , اثرآب آلوده به فلزات سنگین برکشاورزی , اثرآب آلوده برشیلات , تصفیه آب ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

فیلترهای KDF در تصفیه آب

این فیلترها بر اساس فرآیندهای شیمایی اکسایش-کاهش، کلر، سرب، جیوه، آهن، سولفید هیدروژن موجود در آب را حذف می کنند.  KDF بر اساس این واکنش دارای خاصیت ملایم آنتی باکتریال ، ضد قارچ و ضد جلبک بوده و توانایی کاهش میزان آهک را نیز دارد.

این فیلتر در مراحل پیش تصفیه و تصفیه اصلی آب، جهت تکمیل و یا جایگزین تکنولوژیهای موجود، به منظور افزایش طول عمر سیستم ها و همچنین کاهش فلزات سنگین آب، کلر و سولفید هیدروژن مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت دست یافتن به نتایج کلی بهتر معمولاً این فیلتر با سایر تکنولوژی های موجود ترکیب می شود. به علت کارآیی بالاتر این فیلترها در دمای بالای آب، معمولاً در سیستم فیلتراسیون سردوشی ها و جهت حذف کلر و سایر ترکیبات استفاده می شود.

فیلتر های KDF دارای استانداردهای EPA و FDA در زمینه میزان مجاز وجود مس و روی در آب آشامیدنی و همچنین دارای گواهینامه NSF جهانی می باشند.

طرز کارکرد:

به طور خلاصه فرآیند اکسایش- کاهش در این فیلترها از طریق تعویض و جابجایی الکترون های آلاینده ها انجام می شود. این نقل و انتقال الکترون باعث تبدیل آلاینده های مضر به ترکیبات بی ضرر می شود. طی این واکنش الکترون بین دو مولکول جابجا شده و ترکیبات جدیدی تولید می شوند و تعدادی از ترکیبات مضر به ترکیبات بی ضرر تبدیل می شوند.

به عنوان مثال کلر آزاد در آب به نمک کلر قابل حل در آب تبدیل می شود که کاملاً بی ضرر است.

بسیاری از فلزات سنگین مانند مس، سرب، جیوه و ... واکنش داده و به سطح میانی KDF متصل می شوند، بنابراین به طور قابل ملاحظه ای از آب حذف می شوند.

کاربردها:

این نوع فیلترها اغلب در ترکیب با یک فیلترهای کربن اکتیو استفاده می شوند. این امر باعث افزایش چشمگیر طول عمر فیلترهای کربن اکتیو بوسیله کاهش میزان کلر موجود در آب می شود. آنها همچنین بوسیله حذف فلزات سنگین و سایر ترکیباتی که فیلترهای با پایه کربنی قادر به حذفشان نیستند، عملکرد فیلترهای کربن اکتیو را کامل می کنند.

این فیلترها همانگونه که گفته شد، به علت عملکرد بالا در دمای بالای آب، معمولاً در فیلترهای سردوشی استفاده می شوند.

ترکیباتی که این فیلترها توانایی حذفشان را دارند عبارتند از:

کلر، آهن، سولفید هیدروژن، سرب، جیوه، منیزیم و کروم. همچنین این ترکیبات توانایی کاهش باکتری های آب، جلبک ها و قارچ ها را نیز دارند.

بیش از 98% کاتیون های (یون های با بار مثبت) سرب، جیوه، مس، نیکل، کروم و سایر فلزات حل شده در آب را حذف می کند. با وجود آنکه سرعت حذف به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، اما بیش ار 98% کلر به وسیه فیلتر KDF در سیستم تصفیه آب خانگی حذف می شود. (90% در فیلترهای سردوشی به علت شدت جریان بالا)

فواید:

• بازده بالا در حذف آلاینده های آب (محدوده وسیعی)

• مقرون به صرفه

• افزایش طول عمر و بازده فیلترهای کربن اکتیو

• کارکرد خوب در دمای بالای آب

توصیه می شود فیلترهای KDF هر 8 ماه الی 1 سال یکبار تعویض شوند. (بسته به میزان کارکردشان). در صورتیکه آب دارای مقادیر بالای رسوبات و کدورت باشد، بهتر است قبل از این فیلترها از پیش فیلتراسیون رسوبگیر استفاده شود.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه انواع فیلتر جهت صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: فیلترهای KDF در تصفیه آب , فیلترهای KDF , فیلتر کربن اکتیو , کاهش فلزات سنگین آب ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

آلودگی آب در اثر فعالیتهای دامداری و شیلات

هنگامی که دامها در دشت وسیعی چرا می کنند احتمال آلودگی آب کم است چرا که مدفوع آنها در سطح وسیعی از زمین پراکنده خواهد شد. اما اگر تغذیه دام وطیور در محوطه محدودی صورت پذیرد مشکلات متفاوتی بروز خواهد کرد. به طور کلی در صنایع امدادی، مدفوع و باقیمانده غذای دام و طیور منابع اصلی آلودگی آب به شمارمی آیند. آلودگی آب ، ناشی از فعالیتهای دامداری دارای خصوصیات ذیل است:

- درجه آلودگی آب شدیداً تابع موقعیت جغرافیایی دامداری، سیستم عملکرد و پرورش است.

- ترکیب و کمیت مدفوع به نوع دام، تعداد آنها و نوع تغذیه بستگی دارد. به عنوان مثال در جدول میزان آلودگی آب ناشی از نگهداری گاو و خوک شاملBOD ,COD و...ارائه شده است.

جدول بار آلودگی گاوداریها و خوک داریها ‏

- علاوه بر آلودگی آب، مسائلی از قبیل ایجاد بو، تجمع حشرات و غیره نیز وجود دارد.

در بین دام داریها، مرغداریها باعث آلودگی آب نمی شوند چرا که مدفوع این ماکیان عمدتاً جامد است (که بخش اعظم آن جمع آوری شده و به عنوان کود مورد استفاده قرارمی گیرد).

نمونه ای از تخلیه پساب علاوه بر دامداریها، پساب ناشی از کشتارگاهها یکی از عوامل آلوده کننده آب ها به شمار می آید که نباید از آن به سادگی گذشت.

– در بسیار از موارد شیلات، قربانی آلودگی آب شده است. اما در سالهای اخیر که فعالیتهای شیلاتی افزایش یافته است بقایای غذایی و نیز مدفوع ماهیان در استخرهای پرورشی، باعث آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی شده است و یکی از عوامل مهم آلودگی محیط زیست می باشد

منبع: Environmental Graphic Book of Japan1991


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: آلودگی آب در اثر دامداری و شیلات , آلودگی آب در اثر دامداری , آلودگی آب در اثر شیلات ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

استانداردهای زیست محیطی آب

درجدول استانداردهای کیفیت زیست محیطی که برای حفاظت از سلامتی انسان لازم هستند، ارائه ‏شده است.

جدول استانداردهای کیفیت زیست محیطی آب

- آلودگی آب به مواد آلی و اکسیژن محلول

هنگامی که آلاینده های آلی در رودخانه یا دریا تخلیه می شوند، اکسیژن محلول آب را مصرف کرده و با این عمل محیط زیست آبزیان به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. ‏ چرا که اکسیژن محلول ضروری ترین عامل برای حیات آبزیان (بخصوص ماهیها) محسوب می شود .

رابطه میان میزان اکسیژن محلول‏(‏DO‏)‏ و زندگی ماهیان بدین صورت است که :

1- DO کمتر از 3PPM نامناسب برای ماهیان

2- DO تا 6 PPM ناکافی برای اکثر گونه های آبزی (به استثنای برخی )

3- DO بیش از 6PPM کافی برای ماهیان

برای آن که میزان DO در سطح بند 3 یعنی بالاتر از ‏ 6PPM ‏ ‏ قرار گیرد بایستی حداکثر میزان ‏BOD (‏ ‏اکسیژن خواهی بیوژیک ) درحد5 باشد.

در جدول استاندارد های پارامتر های مختلف آب با استفاده های مختلف ارائه شده است.

جدول استاندارد های پارامتر های مختلف برای آب با استفاده های مختلف

نمکهای مغذی (Nutrient salts) و تغذیه گرایی

دردریاچه ها، مردابها و خلیج های بسته، معمولاً پدیده تغذیه گرایی آب به وقوع می پیوندد. افزایش تغذیه گرایی، زیست بوم را به نابودی می کشاند. درموارد حاد، این پدیده منجر به تخریب زیست بوم و به وجود آمدن پدیدة کشنده قرمز 2میگردد. بنابراین تغذیه گرایی یکی از بزرگترین عوامل تهدید کننده صیادی است.

در دریاچه ها ،تغذیه گرایی پدیده ای است که حتی درشرایط طبیعی و عادی نیز به وقوع می پیوندد اما گسترش غیرطبیعی تغذیه گرایی دراثر ورود بیش ازحد نمکهای مغذی است. افزایش توزیع تغذیه گرایی سبب تکثیرغیرطبیعی فیتوپلانکتونها و بعضی ازانواع جلبکهای سبز آبی می گردد که پیامد آن کاهش اکسیژن محلول (حالت بدون اکسیژن درآبهای عمیق بخصوص درفصل تابستان اتفاق می افتد) کاهش عبور نور، تشکیل سولفید هیدروژن،آمونیاک، کاهش یون فلزی وتجمع مواد آلی درپهنة آبی رخ می دهد. نمکهای مغذی که نقش حیاتی در فرآیند تغذیه گرایی دارند درواقع ترکیباتی از فسفر و نیتروژن هستند.

این ترکیبات نه تنها از منابع آلودگی نقطه ای(کارخانجات، پسابهای شهری) بلکه ازهوا و خاک نیز وارد پهنه های آبی می گردند.

- کدورت پهنه های آبی ، مواد معلق و رنگی

مواد معلق آب، نفوذ نور در آب را کاهش می دهند. هنگامی که یک جریان ورودی ثابت از مواد جامد معلق همچون رس ( که به سختی رسوب می کند) در یک رودخانه حاکم باشد. عمل نورساخت جلبکهایی که در بستر رودخانه زندگی می کنند متوقف می شود چرا که میزان کدورت آب آن چنان زیاد است که نور کافی به بستررودخانه نمی رسد. این حالت در نهایت منجر به مرگ ماهیان آن رودخانه میشود. درچنین شرایطی برخی از انواع ماهی در برابر کدورت آب اقدامات بازدارنده ای اتخاذمی نمایند تا نسل خود را حفظ کنند. درشرایط عادی در هر پهنه آبی که تولید اولیه به طور فعال انجام می پذیرد(یعنی شرایط زیست ماهیان بسیار مناسب است) آب تا حدی کدر است زیرا چنین آبی غنی از پلانکتون می باشد.

دما

موجودات آبزی( بخصوص آنهایی که در دریا زندگی می کنند) به دمای آب حساس هستند. دمای آب درمحلهایی که جریان ورودی آب با دمای زیاد به طور مستمر به آن وارد می شود تغییرات شدید می یابد بنابراین چنانچه پساب نیروگاههایی که دمای بالایی دارد به پهنه های آبی تخلیه شود باعث تغییردمای پهنه های آبی می گردد. با وجود آن که پساب مذکور در پهنه دریا درمحدوده وسیعی، پراکنش می یابد و دمای آن تا حدودی تعدیل می شود( به طوری که مستقیماً باعث مرگ ومیز ماهیان و یا وارد آمدن خسارات جدی به حیات آبزیان نمی گردد) اما بهرحال تأثیرحرارتی آن برمحیط کاملاً مشخص و شناخته شده است.

رشد فیتوپلانکتونها به مقدار زیادی نه تنها به دمای آب بلکه به مدت تابش نور خورشید بستگی دارد و برای تولید مثل و رشد و نمو برخی ازگونه های آب شیرین، بایستی دمای آب در مدت زمان معینی افزایش نیابد یا به طریق ارجحتر دمای آب کاهش یابد بدین سبب، تخلیة پساب گرم وآلودگی حرارتی می تواند صنعت صید را تحت تأثیرقراردهد.

مواد بوزا و روغنهای معدنی

محصولات دریایی که تحت تأثیرمواد بوزا و روغنهای معدنی قراردارند از ارزش تجارتی کمتری برخوردار هستند بدین سبب بایستی از ورود این مواد و نیز باقی ماندن آنها در پهنه های آبی به سرعت و شدت جلوگیری کرد. ترکیبات مذکور شامل هیدروکربنها، فنلها، پساب فرآیند تقطیر خشک ذغال، پساب پالایشگاهها و کارخانجات کاغذسازی، مرکاپتان، ترکیبات گوناگون گوگرد وغیره می باشد.

آلودگی آب به مواد سمی و نفتی

مقادیرعظیمی از نفت خام به وسیلة نفتکشها و ازطریق دریاها و اقیانوسها به سراسر جهان انتقال می یابد. بسیاری از پایانه های نفتی و مجتمعهای پتروشیمی در مناطق ساحلی مستقر هستند. اغلب مقادیر قابل توجهی از نفت به صورت مستمر و به طرق مختلف به آب راه می یابد. طرق مذکور شامل نشت نفت از تجهیزات مختلف، تفاله های نفتی،آب توازن نفتکشها و تخلیه زائدات نفتی می باشد. علاوه براین دراثر سوانح دریانوردی، مقادیر زیادی از نفت در اثر انهدام نفتکشها به آب دریا وارد می شود. نفت درهنگام ورود به دریا به آرامی به صورت لای های در سطح پراکنده شده، مواد فرارآن به تدریج تبخیرشده و برخی ازآنها نیز(مانند بنزن با قابلیت انحلال تا ‏ppm820 در دمای ‏ عادی) درآب دریا حل می شود. غشاء نفت موجود بر روی آب، تبادلات گازی میان آب و اتمسفر را مختل می کند. همچنین مانع ازنفوذ کافی نورخورشید به اعماق آب می شود(پدیده ای که برای حیات و رشد پلانکتونها و درنهایت بقاء آبزیان و چرخه حیات در اقیانوسها، یک امر ضروری است).

لایه نفتی درسطح آب، با تبخیر ترکیبات فرار به تدریج نازکترمی شود درنتیجه نفت سنگین با گرانروی زیاد که برجای می ماند درمواد جامد معلق جذب شده و به صورت گلوله هایی درسطح یا درون آب شناور می ماند. مواد نفتی، توسط برخی ازانواع باکتری متلاشی و شکسته می شوند. اما چنانچه سرعت ورود و ته نشست مواد نفتی، بیش از متلاشی شدن آنها باشد آلودگی گسترده تر می شود. نفت سنگین در برخی ازموارد بر روی بدن ماهیان و سایر آبزیان باقی می ماند و حتی در مواردی به واسطه بوی نفت،گوشت ماهی قابل استفاده نیست.

آلودگی صنعتی آب

با توجه به نوع صنعت، کیفیت آب مورد استفاده تغییرمی کند( جدول). صنایعی که نیاز به حجم زیاد آب با کیفیت عالی دارند درمکانی مستقرمی شوند که به آب کافی دسترسی داشته باشند. امروزه مکانهای معدودی را می توان یافت که چنین ویژگیهایی داشته باشند بنابراین صنایع بایستی مقدار زیادی از درآمد خود را صرف تصفیه آب مصرفی نمایند.

‏جدول کیفیت آب مورد استفاده درصنایع مختلف

مسایل اساسی که در بخشها و ادوات مختلف صنعتی در ارتباط با کیفیت آب مصرفی وجود دارد عبارتند از :

آب خنک کننده

درسیستمهای آب خنک کننده مواردی از قبیل سختی آب، مقدار منگنز، مواد جامد معلق و نیز یون کلر، باعث تشکیل لجن و پیشرفت خوردگی میشوند. تأسیسات صنعتی که درمناطق ساحلی مستقرشده اند، معمولاً ازآب دریا بعنوان ماده خنک کننده استفاده می کنند. پیامد این مسئله وگسترش آلودگی صنایع، مسائل زیست محیطی به طرزجدی مطرح میشوند. از طرف دیگر پدیده شکوفایی غیرطبیعی برخی ازگونه های آبزی، پیامدی از افزایش تغذیه گرایی در پهنه های آبی است که دراثر ورود پساب صنایع، ایجاد می شود.

- آب فرآیند و آب شستشو

کیفیت آب مورد نیاز در صنایع متفاوت، مختلف است. مثلاً در مورد صنایع فرآورده های مواد غذایی عدم وجود رنگ، بو، میکروارگانیسمها و مواد سمِی در آب بسیار مهم است درحالی که در مورد صنایع کاغذسازی یا خمیر کاغذسازی، حداقل بودن غلظت آهن و منگنز بسیار مهم می باشد. درصنایعی از قبیل صنایع الکترونیک، صنایع رنگ سازی و برخی از صنایع شیمیایی استانداردهای کیفیت آب بسیار سخت و شدید است.

درصنایعی که مقدار زیادی آب به مصرف می رسانند هزینه تصفیه آب خام بسیار زیاد است. درعین حال مقررات تخلیه پساب نیز با شدت بیشتری کنترل می شود بدین سبب بازیافت آب درصنعت نیز امری اجتناب ناپذیراست.

آب دیگ بخار و آب مورد استفاده به صورت بخشی از تولید

تقاضا برای استفاده از آب در دیگ بخار و به صورت بخشی از تولید، نسبتاً کم است ولی کیفیت آب مورد نیاز دراین موارد بایستی بسیارعالی باشد. بنابراین آلودگی آب بعنوان یک عامل مهم و پرهزینه برای صنایع محسوب میشود.

- ریزش مواد شیمیایی

تخلیه آلاینده ها در پهنه های آبی باعث آلودگی آب می گردد. این امکان نیز وجود دارد که آلاینده های موجود در هوا وارد پهنه های آبی شوند و عاقبت موجبات آلودگی آب را فراهم آورند. چنین پدیده ای را ریزش مواد شیمیایی می گویند زیرا مانند ریزش ذرات رادیواکتیوی است که پس از انفجارهای اتمی به وقوع می پیوندد. بعنوان مثال ردیابی سرب در یخهای دایمی گرینلند یکی از نمونه های بارز چنین پدیدهای است که می توان منشاء آن را در سرب اضافه شده به بنزین اتومبیلها جستجو کرد.

امروزه، ازترکیبات آلی کلر( DDT ,BHC،دیلدرین ، آلدرین و غیره) بعنوان حشره کش، استفاده می گردد. استفاده از این ترکیبات شیمیایی در مقیاس جهانی گسترش یافته است. این ترکیبات بر روی زمینهای کشاورزی، به وسیلة هواپیما و یا سایر وسایل پخش می گردند و آلودگی را در حد وسیع و غیرقابل کنترل گسترش می دهند. نوع دیگری از آلودگیهای جدید، آلودگی ایجاد شده دراثر باران اسیدی ناشی از آئروسل های تشکیل شده از اکسیدهای گوگرد و نیتروژنی است که از احتراق ذغال سنگ یا نفت حاصل شده اند.

منبع:

Environmental Graphic Book of Japan1991


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: استانداردهای زیست محیطی آب , کیفیت زیست محیطی آب , آلودگی صنعتی آب , کیفیت آب مورد استفاده درصنایع مختلف ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی

در یک ساختمان مسکونی آب برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که غالبا تصفیه آب به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:

•1)آب شرب

•2) استحمام

•3) شستشو

•4) سرمایش و گرمایش

برای تصفیه آب خانگی از روش های زیر می توان بهره برد:

A. تصفیه کل آب ورودی به ساختمان

B. تصفیه هر بخش از آب مصرفی بصورت جداگانه توسط دستگاه تصفیه آب خانگی مخصوص به خود

C. استفاده هم زمان از پیش تصفیه ورودی ساختمان و دستگاه های تخصصی هر بخش

قبل از اینکه به بررسی و مقایسه 3 روش فوق بپردازیم بهتر است گذری کوتاه به دلایل تصفیه آب در چهار بخش مصرفی بصورت مجزا داشته باشیم.

• شرب (وجود ناخالصی هایی همچون املاح سنگین ، نیترات ، ویروس ها و میکروبها ، کلر ، مواد شوینده و سموم کشاورزی ، زنگ لوله ، شن و ماسه ، گل و لای و ... در آب شرب زیان آور و بیماری زا هستند).

• استحمام (آب حاوی کلر مضرات فراوانی برای پوست و مو خواهد داشت).

• شستشو ( هر چه میزان ناخالصی های آب که بعنوان مایع پاک کننده استفاده می شود افزایش یابد، کارایی آن برای پاک کنندگی و شستشو کاهش خواهد یافت. )

• سرمایش و گرمایش ( عمده دلیل تصفیه آب در این بخش جلوگیری از ایجاد رسوبات است. که باعث اتلاف انرژی و کاهش عمر سیستم های سرمایش و گرمایش ، شیرآلات و لوله ها می شود. تاثیرات مضر رسوبات را در پکیج ، آبگرمکن ، لوله ها و شیر آلات ، لباسشویی و ظرفشویی ، شوفاژ و ... می توان مشاهده نمود. )

روش A:حال برای تصفیه آب خانگی اگر روش A ( تصفیه کل آب ورودی به ساختمان ) را برگزینیم، باید از دستگاهی استفاده شود که اولا: تولید بالایی داشته و بصورت واحد و مرکزی باشد. دوما: دقت تصفیه آن بقدری بالا باشد که آب را برای تمامی مصارف منجمله شرب مناسب سازد. ایراد این روش در آن است که ما برای تمامی مصارف مانند استحمام از دقیقترین دستگاه که برای تولید آب شرب مناسب است استفاده کرده ایم، هزینه راه اندازی و بخصوص پرت آب در این روش بالا بوده و مرقون به صرفه نخواهد بود. اگر ما یک دستگاه تصفیه آب مرکزی برای کل مصارف بخواهیم استفاده کنیم باید کیفیت اب خروجی ان را طوری در نظر بگیریم که اب را نتنها برای شستشو مناسب می کند بلکه برای حساس ترین بخش مصرف یعنی شرب هم مناسب سازد این یعنی بکارگیری دقیقترین نوع تصفیه اب. اما از کل اب مصرفی یک منزل مسکونی تقریبا 5 درصد جهت شرب و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد پس نیازی نیست کل اب ورودی به ساختمان با دقیقترین دستگاه که هزینه راه اندازی و نگهداری بیشتری داشته و مصرف اب بالایی دارد تصفیه شود. بلکه ما میتوانیم این دستگاه دقیقتر را در حجم کوچکتر فقط در محلی که اب بعنوان شرب استفاده می شود یعنی آشپزخانه راه اندازی کنیم. و برای مصارف دیگر که حساسیت کمتری دارند از دستگاه های ساده و ارزانتر استفاده کنیم، این نوع دستگاه ها به دلیل نداشتن پساب، مصرف اب کمتری نیز دارند. از این دستگاه ها میتوان برای پیش تصفیه ورودی ساختمان، جلوگیری از تشکیل رسوب در پکیج، لباسشویی و ظرف شویی و همچنین تصفیه اب حمام نیز استفاده نمود که هر کدام انواع مختلفی داشته و در ادامه شرح کامل آنها ذکر شده است.

روش B: در روش B هر بخش از آب مصرفی بصورت جداگانه توسط دستگاهی خواص که مختص همان نوع مصرف طراحی شده است تصفیه می شود. یعنی در یک خانه از چند دستگاه تصفیه آب استفاده می شود. چون در یک خانه کاربری آب متفاوت بوده و کیفیت های مختلفی از آب مورد نیاز است. بطور مثال می دانیم که نیاز است آب شرب دارای کیفیت بالایی باشد و میزان مصرف آن کمتر است پس در این بخش از سیستم تصفیه دقیقتری استفاده می کنیم هر چند این سیستم ها گران قیمت تر هستند ولی چون میزان مصرف در این بخش کمتر است از نوع کوچکتر این دستگاه ها استفاده می شود که باعث کاهش هزینه ها می گردد. ولی چون نیاز نیست آب شستشو کیفیتی برابر آب شرب داشته باشد و میزان مصرف آن بالاتر است پس در این بخش می توانیم از دستگاه ساده تری استفاده کنیم که هزینه راه اندازی و نگهداری کمتری دارد و نیاز ما را برآورده می کند. در واقع در روش B قبل از هر چیز باید بدانیم آب به چه منظور قرار است استفاده شود و چه کیفیتی از آن مورد نیاز است تا دستگاه مناسب تصفیه آن انتخاب شود. مهمترین مزایای این روش: نتیجه گیری بهتر، هزینه راه اندازی و نگهداری پایین تر و کاهش میزان مصرف آب می باشد.

1 -تصفیه آب جهت شرب : به دلیل اهمیت بیشتر سلامت آب آشامیدنی، اغلب افراد تصفیه آب شرب خود را نسب به مصارف دیگر در اولویت قرار می دهند و مایلند آن بخش کوچکتری از آب مصرفیشان که در واقع برای شرب و پخت و پز استفاده می شود بصورت دقیقتر تصفیه شود.

این دستگاه ها در آخرین نقطه شبکه توزیع آب یعنی در محل مصرف ( آشپزخانه ) نصب می شوند که بعد از آنها هیچ عامل آلوده کننده ای وجود ندارد. و به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

1. دستگاه های زیرسینکی RO

2. دستگاه های کاوردار RO

3. دستگاه های غیر RO

تفاوت عمده آنها در دقت تصفیه، تعداد و نوع فیلتر ها ، شکل ظاهری و محل نصب است.

1)دستگاه های زیرسینکی RO:دقیقترین و متداولترین این نوع تصفیه بوده و در زیر سینک ظرفشویی نصب می شوند. این دستگاه ها در انواع مختلف 5 ، 6 و 7 فیلتر هستند که 5 فیلتر اولیه در آنها مشترک بوده و عمل اسمز معکوس (RO) را انجام می دهند و فیلتر های 6 و 7 می توانند بعنوان تکمیل کننده فرایند تصفیه مانند ضدعفونی کردن ، تبدیل خواص اب مانند قلیایی کردن و یا افزایش مواد معدنی (Mineral) مورد استفاده قرار گیرند.

بطور خلاصه می توان گفت سیستم اسمز معکوس دارای 5 فیلتر می باشد که 3 فیلتر آن پیش تصفیه بوده و ناخالصی هایی همچون شن و ماسه ، گل ولای ، زنگ لوله ، لجن ، جلبک ، کلر و مشتقات آن ، رنگ ، بو ، و طعم بد و تمامی ذرات معلق درشتر از 5 میکرون را حذف می کنند. سپس آب وارد فیلتر چهارم که فیلتر اصلی این سیستم است می شود تا فرایند اسمز معکوس انجام شود. در این فرایند آب خالص جدا شده و در مخزن تحت فشار دستگاه ذخیره می شود و آب آلوده شامل املاح سنگین ، نیترات ، آرسنیک ، میکروبها و ویروس ها ، انگل ، کیست و بطور کلی تمامی ناخالصی های آلی و معدنی محلول در آب بصورت پساب وارد جریان فاضلاب می شود. فیلتر پنجم بعد از مخزن بوده و آب ذخیره شده در مخزن قبل از مصرف وارد فیلتر پنجم می شود تا آثار احتمالی ماندگاری آب در مخزن گرفته شود.

گرچه در سیستم های RO توسط 5 فیلتر فوق الذکر، آب ورودی بصورت کامل از هر نوع ناخالصی معلق و محلول تصفیه می شود، ولی در این سیستم ها از فیلترهای دیگری بعنوان فیلترهای 6، 7 و گاها هشتم استفاده می شود که باعث بوجود آمدن مدلهای متنوع گشته است.

هر کدام از فیلترهای 6، 7 و هشتم عملکرد و تاثیرات متفاوتی بر روی آب تصفیه شده خروجی از 5 فیلتر اصلی داشته که با توجه به کیفیت و میزان پارامترهای مختلف آّب ورودی به دستگاه و یا بنا به نیاز مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به مختصری از عملکرد و تاثیرات هر کدام می پردازیم:

فیلتر مواد معدنی ( Mineral ) : این فیلتر حاوی مقادیری از مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده و پس از تصفیه کامل آب و در حین مصرف مقدار کمی املاح جهت غنی سازی و بهبود طعم، به آب اضافه می نماید.

شاید این سوال پیش آید که چرا باید از دستگاهی استفاده کنیم که بیش از حد مجاز املاح معدنی را حذف می کند، که دوباره نیاز به اضافه نمودن املاح پس از تصفیه کامل باشد؟

در پاسخ باید گفت از آنجا که اکثر ناخالصی های مضر و مهم آب بصورت محلول هستند باید از سیستم های تصفیه ای استفاده شود که توانایی حذف مواد محلول را دارا باشند یکی از معدود سیستم هایی که توانایی این کار را داراست سیستم اسمز معکوس یا RO است، هر چه قدر دقت این سیستم بالاتر باشد توانایی حذف این نوع ناخالصی های مضر افزایش می یابد، و از آنجا که املاح معدنی هم در آب محلول هستند ناگذیر به همراه ناخالصی های دیگر حذف می شوند. البته املاح محلول زیاد مشکلات بیشتری همچون سنگ کلیه ، رسوب و شوری آب را بوجود می آورند، یعنی در واقع یکی دیگر از مزایای این سیستم توانایی کاستن از میزان املاح محلول و در نتیجه سنگینی و سختی آب است. ولی املاح معدنی نباید 100% از آب شرب حذف شوند.

جهت جلوگیری از این امر، خوشبختانه امروزه اکثر دستگاه های RO مجهز به قطعه ای جهت تنظیم دقت تصفیه و میزان املاح آب خروجی از دستگاه شده اند و برند WaterPro نیز از آن مستثناء نیست. توضیحات کامل نحوه عملکرد این قطعه را در لینک تنظیم TDS آب می توانید مطالعه فرمائید.

اما اگر مصرف کننده به هر دلیلی نخواهد از این قطعه استفاده کند یا دستگاه فاقد این قطعه باشد و همچنین میزان املاح در آب ورودی به دستگاه به اندازه ای باشد که در اثر عبور از فیلترهای اصلی بیش از حد کاهش یابد می توان از فیلتر مواد معدنی بعنوان فیلتر ششم جهت جبران کمبود املاح استفاده کرد.

همانطور که گفته شد میزان املاح در آب ورودی به دستگاه نیز در استفاده از این فیلتر تاثیر گذار است. بطور مثال: از یک نوع دستگاه RO با شرایط استاندارد در دو مکان مختلف که دارای آّب با کیفیت، TDS و املاح معدنی یکسانی نیستند استفاده شده است که در مکان اول TDS برابر: 200 و در مکان دوم برابر با: 800 است. طبیعی است که TDS آب خروجی از دستگاه برای هر دو مکان برابر نخواهد بود. برای مکان اول میزان TDS چنان پایین خواهد آمد که میزان املاح در آن کمتر از حد مجاز بوده و نیاز به تنظیم دستگاه توسط شیر تنظیم TDS و یا استفاده از فیلتر مواد معدنی یا Mineral خواهد بود. ولی میزان کاهش این پارامترها در مکان دوم به شدتی نخواهد بود که نیاز به اضافه نمودن دوباره املاح توسط فیلتر مینرال یا کاستن دقت تصفیه در دستگاه توسط شیر تنظیم TDS باشد.

از موارد دیگر تاثیر گذار بر استفاده کردن یا نکردن از این فیلتر تصمیم خود مصرف کننده بر اساس موارد خاص است. مثلا ممکن است شخصی به توصیه پزشک خود تمایل به استفاده از آب با املاح خیلی کم داشته باشد. و بخاطر این موضوع تغییر شرایط استاندارد و طعم آب را قبول کند

فیلتر قلیایی ( Alkaline ) : این فیلتر با افزودن میزان PH آب باعث قلیایی شدن آن می شود که خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد.

PH یکی از پارامترهای آب است که در اثر تغییر میزان پارامترهای دیگر آب مانند میزان یون ها و TDS تغییر می کند. هرچه PH پایین تر از 7 باشد به خاصیت اسیدی و بالاتر از 7 به خاصیت قلیایی نزدیک می شود.

آب اسیدی برای بدن مضر و در عوض آب قلیایی مفید است. در اکثر موارد PH آب آنقدر بالا نیست که از خواص مثبت آب قلیایی بهره مند شویم و آنقدر هم پایین نیست که آب را بصورت اسیدی مصرف کنیم، در نتیجه مهمترین دلیل استفاده از فیلتر قلیایی بخاطر بالاتر بردن PH و استفاده از تاثیرات بسیار مثبت پزشکی آن است. در مورد این تاثیرات در لینک عملکرد فیلترها توضیحات کامل داده شده است.

دلیل دوم: ممکن است آب ورودی به دستگاه به هر دلیلی PH پایینی داشته باشد و یا اینکه بعد از تصفیه کامل و دقیق به دلیل کاهش یون ها و املاح، میزان آن کاهش یابد. البته می توان توسط تنظیم دقت تصفیه دستگاه کمی روی آن تاثیر گذاشت ولی جهت نتیجه گیری بهتر می توان از این فیلتر استفاده نمود.

با استفاده از این فیلتر نه تنها احتمال ضعیف مصرف آب بصورت اسیدی برطرف می شود، بلکه می توان از خواص مثبت آب قلیایی بهره مند شد.

فیلتر ضد عفونی کننده ( UV ) : عملکرد این فیلتر همانند نور خورشید است. در واقع همانطور که پرتوی ماوراء بنفش خورشید در طبیعت باعث ضد عفونی سطوح در معرض تابش می شود این فیلتر هم دارای لامپی است که با تولید این پرتو باعث ضدعفونی و باکتری زدایی مضاعف آب می شود.

در چه مواقعی نیاز است مدلهای UV دار از دستگاه های تصفیه RO استفاده شود؟ و چرا این فیلتر همیشه بعنوان فیلتر مرحله آخر در دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد؟

دستگاه های تصفیه آب RO توانایی حذف تمامی ناخالصی های آب اعم از: ناخالصی های معلق ، محلول ، میکروبی ، باکتریولوژی ، میکروارگانیسم های زنده و تمامی مواد شیمیایی و شوینده را دارند. ولی به دو دلیل که هر دو بخاطر دخالت کاربر در نحوه عملکرد دستگاه است، گاها ممکن است برخی از ناخالصی ها هنوز در خروجی دستگاه های RO دیده شوند.

این ناخالصی ها همان آلودگی های میکروبی و باکتریولوژی هستند که لامپ UV وظیفه از بین بردن آنها را دارد. اما چگونه این ناخالصی ها میتوانند در خروجی دستگاه های دقیقی همچون RO باشند؟

مهمترین دلیل آن می تواند استفاده از شیر تنظیم TDS باشد، چون جهت افزایش TDS با باز نمودن این شیر در واقع مقداری از آب قبل از فیلتر چهارم ( فیلتر ممبران : که توانایی حذف ناخالصی های بسیار کوچک را داراست ) را با آب خروجی آن میکس می کنیم. فرض کنیم از کل آب خروجی دستگاه که مصرف می کنیم 95% آن از فیلتر ممبران عبور کرده و به 5% دیگر اجازه عبور از این فیلتر را توسط شیر میکس نداده ایم. و هر چند احتمال ضعیف است ولی 1 ناخالصی باکتریولوژی دز این 5% وجود دارد حال با توجه به این که فیلتر های 2 و 3 باعث حذف کلر باقیمانده در آب ورودی به دستگاه شده اند پس هیچ عاملی جهت جلوگیری از رشد آن وجود ندارد ( جهت ضدعفونی آب های شهری از کلر استفاده می شود که بدلیل عوارض کلر باقیمانده ، این عامل ضدعفونی توسط فیلتر 2 و 3 حذف می شوند ) جهت حذف این ناخالصی می توان از زوش دیگر ضدعفونی که عوارضی به دنبال ندارد مانند لامپ UV استفاده نمود.

در صورتی که محل تامین آب ورودی به دستگاه آبی به غیر از آب شهری باشد مانند: آب چاه یا رودخانه احتمال وجود آلودگی در آب میکس شده و نیاز داشتن به لامپ UV افزایش می یابد.

دلیل دوم گذشت طولانی مدت از زمان تعویض به موقع فیلترهای اصلی سیستم RO است. وقتی فیلتر از آلودگی ها اشباح شده و زمان تعویض آن گذشته نتنها کارایی خود را از دست میدهد بلکه احتمال اینکه خود محل رشد میکروارگانیسم ها شده و در نتیجه باعث آلودگی آب شود وجود دارد.

دلیل اینکه از این لامپ بعنوان فیلتر نهایی استفاده می شود این است که هر چه میزان ناخالصی های معلق و املاح محلول در آب کمتر باشد درصد عبور پرتو فرابنفش از آب و برخورد با آلودگی های میکروبی بیشتر می شود. در نتیجه ضدعفونی کاملتر صورت می گیرد. حال اگر اجازه دهیم ناخالصی های دیگر در ابتدا توسط سایر فیلترها حذف شوند بهتر خواهد بود.

2)دستگاه های کاوردار RO : در واقع همان عمل اسمز معکوس (RO) گروه اول را انجام می دهند اما با چهار تفاوت: اول این که همانطور که از نامشان مشخص است کل قطعات، فیلترها و حتی مخزن ذخیره جهت زیبایی در داخل یک کاور جم و جور و زیبا قرار گرفته و اجزای دستگاه دارای محافظت بیشتری می باشد و همچنین قطعات بسادگی در دسترس نیست. تفاوت دوم در محل نصب آن است که این مدل را به دلیل ظاهر زیبا و پوشیده می توان علاوه بر زیر سینک در جاهای دیگری مانند روی کابینت نیز نصب نمود به همین جهت مصرف کنندگانی که تمایل دارند دستگاه روی کابینت و در معرض دید باشد و یا فضایی جهت نصب دستگاه در زیر سینک داخل کابینت ندارند می توانند از این مدل استفاده کنند. تفاوت سوم در تعداد فیلترهای آن با گروه اول است. چون در این مدل ها محدودیت فضای داخلی وجود دارد تعداد فیلترها حداکثر تا 5 فیلتر می باشد. بنابراین مهمترین و اساسی ترین فیلترها یعنی گروه 5 فیلتره اسمز معکوس در آنها قرار می گیرد. تفاوت چهارم در هزینه آن است، به دلیل اضافه شدن هزینه کاور و نوع طراحی داخلی، یک دستگاه 5 فیلتره کاوردار گرانتر از یک دستگاه 5 فیلتره زیرسینکی است.

3)دستگاه های غیر RO : دارای دقت کمتری از دو گروه اول می باشند به این دلیل که این دستگاه ها با داشتن فیلتر ها و سیستم ساده تر نمی توانند ناخالصی های محلول شده در اب مانند املاح سنگین، سرب و جیوه، نیترات و آرسنیک، انگل ها و ویروسها را حذف نمایند بلکه ناخالصی های مخلوط و معلق در آب مانند شن و ماسه، گل و لای، زنگ آب، کلر و مشتقات آن و تمام ذرات معلق تا حداکثر بزرگتر از 1 میکرون را حذف می نمایند. این دستگاه ها در 3 مدل زیر می باشند:

- کلمنی

- زیر سینکی

- سر شیری

مدل تصفیه آب کلمنی که روی کابینت یا میز قرار می گیرد و نیاز به نصب ندارد و آب ورودی بصورت دستی وارد آن می شود.

مدل زیر سینکی که نیاز به نصب داشته و آب تصفیه شده توسط شیری مجزا روی سینک استفاده می شود.

و مدل تصفیه سر شیری که به سر شیر آب شهری نصب می شود، هنگامی که نیاز به آب تصفیه شده است با چرخاندن اهرم روی آن آب به سمت فیلتر هدایت و از خروجی دستگاه استفاده می شود، و در زمان نیاز به آب شهری جهت شستشو با چرخاندن اهرم در غلاف جهت قبلی، آب از شیر بدون تصفیه شدن خارج می شود.

در مورد مشخصات اصلی این دستگاه ها می توان گفت: تعداد فیلتر این دستگاه ها بسته به مدل از 1 تا 9 عدد می باشد، به دلیل ساده تر بودن فیلتر ها که منافذ بزرگتری دارند نیاز به پمپ و مخزن نداشته و آب با فشار شهری توانایی عبور از این فیلترها را دارند، قیمت پایین تری دارند ، برای مکان هایی طراحی شده اند که کیفیت آب به مراتب بهتر بوده و مشکل سنگینی و سختی آب ندارند.

بنابراین هر مصرف کننده با توجه به کیفیت آب ورودی و شرایط و سلیقه خود می تواند یکی از دستگاه های فوق را جهت تهیه آب شرب استفاده نماید.

2 - تصفیه آب جهت استحمام: آبی که در حمام مصرف می شود ممکن است باعث ایجاد دو مشکل شود. اول این که، آب در اثر افزایش دما میزان رسوب گذاری بیشتری داشته و باعث تشکیل رسوب در شیرآلات و سیستم گرمایش می شود، جهت جلوگیری از آثار مخرب رسوبات از انواع دستگاه های ضد رسوب استفاده می شود این نوع تصفیه آب مربوط به بخش چهارم مصرف آب می شود که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

دوم آن که، وجود کلر و مواد شیمیایی دیگر در آب برای پوست و مو مضر بوده و جهت تصفیه آنها می توان از انواع دستگاه های تصفیه آب حمام استفاده نمود.

دستگاه تصفیه آب جهت استحمام بسته به نوع فیلتری که دارند و محل نصبشان دارای سه مدل می باشند :

- کلر گیر بین راهی

- سردوشی ویتامینه

- سردوشی هوشمند

کلر گیر بین راهی در واقع محفظه ای حاوی فیلتر کربن فعال است جهت حذف کلر ، مشتقات و بوی آن . دارای یک ورودی و خروجی که در دوش های تلفنی می توان آن را قبل از شلنگ بین شیر مخلوط و شلنگ نصب نمود. و در دوش های معمولی بین لوله دوش و خود دوش نصب کرد.

سر دوشی ویتامینه یک نوع سر دوشی تلفنی است حاوی فیلتر سه لایه قابل تعویض که لایه اول باعث حذف کلر ، مشتقات و بوی آن ، لایه دوم باعث آزاد سازی یون های منفی و لایه سوم افزاینده ویتامین C به آب است. جهت تصفیه آب حمام ، این سردوشی را می توان جایگزین سردوشی های تلفنی بدون فیلتر نمود.

سردوشی هوشمند که یک دوش کامل است و نیازی به شلنگ یا پایه از دوش قبلی ندارد. اما هدف از استفاده این سردوشی بیشتر جهت کاهش مصرف آب و حذف شن و ماسه است نه تصفیه کلر و مواد شیمیایی دیگر. به علاوه این که این سردوشی دارای لامپ LED است که بدون مصرف برق و باطری ایجاد نور متناسب با دمای آب می کند. نور این لامپ در سه رنگ است و بصورت هوشمند با توجه به دمای آب تغییر می کند به صورتی که وقتی آب سرد است تولید نور آبی ، آب ولرم تولید نور سبز ، آب گرم تولید نور قرمز و هنگامی که آب خیلی داغ است نور قرمز بصورت چشمک زدن جهت هشدار، روشن و خاموش می شود.

3 – تصفیه آب جهت شستشو: می توان گفت تقریبا بیشترین بخش مصرف آب خانگی متعلق به بخش شستشو است. وجود برخی از ناخالصی ها باعث می شود که از تاثیرات پاک کنندگی آب جهت شستشوی لوازم، البسه و سطوح کاسته شود. کیفیت آب را از لحاظ میزان این ناخالصی ها می توان به دو دسته نیمه سخت و سخت و سنگین تقسیم نمود. آب سخت و سنگین علاوه بر ناخالصی های معلق، میزان املاح بالایی دارد به طوری که صابون شویی آب کم می شود. یعنی تاثیرات محلول مواد شوینده و آب برای شستشو کم می شود. آب نیمه سخت میزان املاح کمتری داشته ولی وجود ناخالصی های دیگر مانند شن و ماسه ، گل ولای ، جلبک و لجن ، کلر و مشتقات آن مشکل آفرین است.

جهت تصفیه این بخش مصرف آب میتوان از فیلترهای پیش تصفیه میکرونی ، کربنی و ضد رسوب استفاده نمود. اگر آب نیمه سنگین باشد میتوان به استفاده از فیلترهای میکرونی و کربنی اکتفا نمود، ولی اگر آب سنگین باشد بهتر است علاوه بر آنها از یک ضد رسوب استفاده شود.

این فیلترها را میتوان در هر جایی از خانه بصورت بین راهی نصب نمود. یعنی لوله آب مورد نظر برش خورده و دو سر لوله به ورودی و خروجی فیلتر متصل شود. ولی بهترین جا برای این سیستم ابتدای شبکه توزیع آب در ورودی خانه است، تا کل آب مصرفی را تحت پوشش قرار دهد.

سیستم های پیش تصفیه ورودی، شامل یکسری محفظه استوانه ای شکل در ابعاد مختلف ، فیلتر ، اتصالات و براکت هستند. اگر قصد حذف شن و ماسه ، گل و لایی ، لجن ، جلبک و تمامی ذرات معلق تا 1 میکرون باشد می توان داخل این محفضه ها از فیلترهای الیافی پلی پروپیلن ( PP ) در مش های 1 و 5 میکرون استفاده نمود. ولی اگر مقصود حذف کلر ، مشتقات آن ، رنگ ، بو و طعم نامطبوع آن باشد از فیلتر های کربنی در داخل این محفظه ها استفاده می شود. اگر هم هدف تصفیه هر دو بخش ناخالصی های فوق باشد از دو مفظه با دو فیلتر PP و کربنی استفاده می شود. همچنین جهت کاهش سختی آب میتوان به این سیستم سختی گیر هم اضافه نمود. مانند سختی گیرهای رزینی.

4- تصفیه آب جهت جلوگیری از رسوب در سیستم های سرمایش و گرمایش: همانطوری که گفته شد بیشترین مشکل در این بخش مصرفی آب خانگی ایجاد رسوبات مخرب است. بخشی از مشکلاتی که رسوبات آب ایجاد می کنند شامل موارد زیر است:

اتلاف انرژی (حرکت آب در لوله ها کند شده و حرارت آن در مسیر از بین می رود یا اینکه ضخامت لایه رسوب در مخازن آب گرم چنان بالا رفته که مدت زمان بیشتری لازم است تا آب گرم شود.)

کاهش عمر مفید تاسیسات (رسوبات باعث ایجاد خوردگی در سطح داخلی لوله ها ، اتصالات و مخازن آب می شوند. بدین ترتیب عمر مفید آنها کاهش می یابد)

کاهش فشار آب (افزایش ضخامت لایه رسوب در لوله ها و اتصالات، مسیر حرکت آب را چنان باریکتر می کند که باعث افت فشار و گاها حتی مسدود شدن مسیر آب می شود.)

افزایش مصرف آب (وقتی آب نمی تواند گرمایش یا سرمایش لازم را ایجاد کند، مصرف کننده سعی می کند میزان بیشتری از آب را برای رفع نیاز خود استفاده کند)

افزایش هزینه های نگهداری تاسیسات ( مانند اسید شویی پکیج یا آبگرمکن ، تعویض زودتر پوشال های کولر و سرویس های زودتر از موعد تاسیسات آب)

دستگاه هایی که می توان از آنها برای جلوگیری از تشکیل رسوب آب استفاده نمود شامل موارد ذیل می شوند:

رسیوبگیرهای پلی فسفات سدیم: محفظه های استوانه ای در ابعاد و سایز اتصالات مختلفی هستند پر شده از پودر یا کریستال پلی فسفات سدیم. در این روش سدیم که رسوب نمی کند جایگزین یون های رسوبگذار دیگر در آب مانند کربنات کلسیم و پتاسیم می شود. انواع آنها بسته به دبی و میزان مصرف آب تقسیم بندی شده و در مدل های ظرف شویی ، لباسشویی ، پکیجی ، ورودی ساختمان ، 10" و 20" می باشند. بهتر است آب با سدیم بالا برای شرب استفاده نشود یا اینکه برای تامین آب شرب از دستگاه های RO استفاده شود.

رسوبگیرهای مغناطیسی:این نوع از رسوبگیرها چیزی به آب اضافه یا از آب کم نمی کنند. بلکه بوسیله مگنتی که دارند ایجاد میدان مغناطیسی کرده و باعث تغییر در ماهیت یون هایی که باعث رسوب می شوند مانند کربنات کلسیم و پتاسیم می شوند. بدین ترتیب که آنها را تبدیل به مولکولهای کریستالی که خاصیت چسبندگی ندارند می کنند. در نتیجه رسوبی ایجاد نمی شود.

رسوبگیرهای الکترومغناطیسی: مکانیسم عملکرد این نوع رسوبگیر ها مشابه رسوبگیرهای مغناطیسی بوده با این تفاوت که منبع تامین انرژی آنها مگنت نیست بلکه از برق استفاده می شود. دوم اینکه حتما باید دور لوله بسته شوند و با خود آب در تماس نباشند. سوم آن که به دلیل نداشتن مگنت قیمت آنها یک سوم رسوبگیرهای مغناطیسی یا مگنتی است.

روش های دیگری هم برای جلوگیری از تشکیل رسوب در تاسیسات خانگی وجود دارد، که حتی برخی از آنها نتیجه خیلی بهتری از سه روش پیشنهادی فوق دارند، ولی برای این نوع کاربری مرقون به صرفه نبوده و استفاده نمی شوند. مانند سیستم های RO و رزین های میکس پد آنیونی و کاتیونی.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسختی گیر ها و فیلتر های کربنیسیستم های ضد عفونی کننده آبمواد شیمیایی تصفیه آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: دستگاه تصفیه آب خانگی , انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی , تصفیه آب خانگی ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب در تصفیه خانه های آب سطحی

روشهای مختلفی برای تبدیل آبهای طبیعی یا خام به آبهای سالم و قابل قبول مصرف کنندگان وجود دارد و

روش انتخابی تصفیه بستگی به اختصاصات آ ب خام دارد . جدول ذیل حاوی خلاصه ای از فرآیندهای معمول تصفیه

آب ها می باشد . کلاً در آبهای سطحی بیشتر از آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی ها قرار دارند لذا نیاز به تصفیه

بیشتری هم دارند . بنابراین به استثنای اندازه گیری جریان و گندزدایی آب معمولاً اکثر فرآیندها ی تصفیه زیر فقط

بروی آبهای سطحی انجام می شود . تصفیه آب معمولاً با بعضی از فرآیند های تصفیه مقدماتی شروع می شود . این

تصفیه در خارج از تصفیه خانه اصلی صورت می گیرد . تا ضمن کاهش ناخالصی های آب از فشار برفرآیندهای اصلی تصفیه

نیز کاسته شود.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب در تصفیه خانه های آب سطحی , تصفیه آب , تصفیه خانه های آب سطحی , تصفیه خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب به روش الکترودیونیزاسیون  EDI

همچنان که در مطالب قبلی نیز قید شد یکی از مهمترین نیازهای صنایع مادر : مانند صنعت هسته ‌‌ای، صنعت داروسازی، صنعت قطعات نیمه رسانا و …. داشتن آبی با خلوص بسیار زیاد می‌‌باشد.

برای تولید آب ‌‌خالص ابتدا آب خام بسته به غلظت املاح موجود در آن توسط یکی از روش‌‌ های پیشرفته مانند اسمز معکوس،نانوفیلتراسیون، EDR و یا تقطیر مورد تصفیه قرار می‌‌گیرد.

خروجی چنین تصفیه‌‌ هایی آبی با خلوص بالای µs/cm 25 می‌‌باشد و هنوز با استاندارد آب فوق خالص فاصله دارد.

لذا آب خروجی در یکی از سیستم‌‌های تبادل یونی مورد تصفیه مجدد قرار می ‌‌گیرد تا آب با خلوص بسیار بالا را تولید نماید.

معایب سیستم ‌‌های رزینی مصرف زیاد مواد شیمیایی جهت احیاء و همچنین اشغال فضای زیاد با توجه به حجم آب تولیدی می‌‌باشد.

سیستم EDI ترکیبی از فرآیند تبادل یونی و فیلتراسیون غشایی می‌‌باشد که خروجی آن آبی بدون املاح و با هدایت الکتریکی کمتر از µs/cm 2/0 است.

در سیستم EDI نیز املاح از طریق فرآیند تبادل یونی از آب جدا می شوند. با این تفاوت که ممبرین‌‌ها به طور پیوسته با جریان برق احیاء می‌‌شوند که این امر نیاز به استفاده از مواد شیمیایی جهت احیاء ممبرین ‌‌ها را از بین می برد.

هر واحد EDI متشکل از تعدادی سلول است که بین دو الکترود قرار گرفته اند.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های تبادل یونی رزینی,فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIو....در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب به روش الکترودیونیزاسیون EDI , روش الکترودیونیزاسیون EDI , الکترودیونیزاسیون , الکترودیونیزاسیون EDI , اسمز معکوس ,
:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب به روش سیستم نانو فیلتراسیون

در همه روش های پیشرفته تصفیه آب مهمترین هدف تصفیه، حذف املاح محلول در آب می باشد ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که برای کاربردهای مختلف، آب با درجه خلوص متفاوتی مورد نیاز می باشد برای مثال در صنعت داروسازی و یا تولید سوخت هسته ای آب مورد نیاز، آب فوق خالص (Ultra Pure) می باشد لذا طبیعی است برای تولید آب با درجه خلوص بیشتر باید هزینه بیشتری صرف شود، ولی برای برخی دیگر از کاربردها آب با خلوص بسیار زیاد مورد نیاز نمی باشد.

برای مثال آب استفاده شده در برج های خنک کننده (Cooling Tower ) باید صرفاً از لحاظ حذف سختی آب مورد تصفیه قرار گیرد.

در چنین کاربردهایی می توان از سیستم‌ هایی با درصد حذف پایین تر و به تبعِ آن هزینه کمتر استفاده نمود.

یکی از این روش های تصفیه مرسوم در دنیا، روش نانو فیلتراسیون می باشد.

یکی از کاربردهای فناوری نانو استفاده از نانوفیلترهاست که گام مؤثری در حفظ محیط زیست و صرفه جویی در انرژی نهاده است. نانوفیلترها براساس منافذشان طبقه بندی شده اند.

نانوفیلتراسیون نسبت به اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون مزایای ویژه‌ای دارد، از جمله آن ‌که در اولترا فیلتراسیون مقدار آلاینده های مصرفی نسبت به حد مجاز بالاتر بوده و در اسمز معکوس میزان خلوص آب حاصله بیشتر از حد معمول است که پیامد آن افزایش قیمت این روش است.

از دیگر مزایای استفاده از نانوفیلتراسیون در تصفیه آب و پساب عبارتند از: حذف نمک‌های چند ظرفیتی (از قبیل آهن، منگنز، اورانیم و برخی آفت کشها)، امکان تولید میزان آب تصفیه شده در مقیاس وسیع، از بین بردن انواع باکتری، ویروس و میکروارگانیزم ها، حذف آلاینده های آلی، حفظ مواد معدنی مورد نیاز سلامت انسان، از بین بردن اثرات مخرب زیست محیطی، حذف کدورت آب، سختی و شوری آب، پایین بودن هزینه تصفیه آب و در مجموع همانگونه که اشاره شد عدم نیاز به افزودن مواد شیمیایی زیان آور برای محیط زیست و انسان.


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه فیلتراسیون پیشرفتهUFوNFاسمز معکوسROالکترودیونیزاسیونEDIسیستم های ضد عفونی کننده آبتجهیزات واتصالات و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب به روش سیستم نانو فیلتراسیون , سیستم نانو فیلتراسیون , نانو فیلتراسیون , فیلتراسیون پیشرفتهUFوNF , اسمز معکوسRO ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه مواد سمی به کمک باکتری در فرایند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

آیا می دانید فنل چیست و چه تاثیری بر محیط زیست و سلامت انسان دارد؟ پاسخ به این سوال برای کسانی که با رشته شیمی آلی آشنایی دارند، مشکل نیست ، چراکه فنل یکی از مواد شیمیایی است که در رشته آلاینده های سمی قرار دارد.

در واقع این ماده و مشتقات آن در صنایع متعددی چون پالایشگاه های نفت، پتروشیمی، معادن و سموم دفع آفات کاربرد دارد که از طریق دفع غیربهداشتی فاضلاب این صنایع منجر به آلودگی محیط زیست و بخصوص منابع آبی می شود.

بر این اساس محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان پس از 3 سال تحقیق ، موفق به شناسایی 5میکروارگانیسم تجزیه کننده فنل در فاضلاب شده اند که یکی از این میکروارگانیسم ها نیز اولین بار در دنیا شناسایی شده است.

ما نیز با دکتر رضا شکوهی ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، در این ارتباط به گفتگو نشسته ایم.

فنل چه مخاطراتی برای سلامت انسان دارد؟

اثرات بهداشتی ناشی از مواجه با فنل بستگی به میزان جذب و مدت تماس با آن دارد و از تحریک و سوزش و سوختگی های پوستی تا مسمومیت های سیستماتیک همراه با کاهش فشار خون ، افزایش ضربان قلب و کما متغیر است.

مطالعات انجام شده در امریکا نشان داده است که 2، 4، -6 تری کلروفنل باعث افزایش شیوع تومورهای سرطانی می شود، ولی خاصیت سرطانزایی فنل به طور قطعی اثبات نشده است.

نتایج تحقیقات متعددی درخصوص سرطانزایی فنل ناشی از دود تنباکو صورت گرفته است و تاثیر این ماده در پیشرفت تومورهای سرطانی به اثبات رسیده است.

ضمنا در همین تحقیقات خاصیت سرطانزایی کتکول که یکی از اولین محصولات ناشی از تجزیه فنل است به اثبات رسیده است. نکته دیگر این که حضور فنل و کتکول باعث تقویت خاصیت سرطانزایی بعضی از مواد نظیر بنزوپیرین و سایر هیدروکربن های چندحلقوی می شود.با توجه به اهمیتی که فنل روی سلامت انسان دارد، استاندارد سختگیرانه برای آن وضع شده است.

به طور مثال سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است غلظت فنل در منابع آب ورودی به تصفیه خانه متعارف آب برای استفاده جوامع انسانی کمتر از 2میکروگرم در لیتر باشد.طبق استاندارد سازمان حفاظت زیست امریکا میزان مجاز فنل در منابع آب جوامع انسانی و آب مورد استفاده برای پرورش ماهی به ترتیب 3/0و 6/2میلی گرم در لیتر است و براساس استاندارد کشور ژاپن مقدار مجاز در پسابهای خروجی از تصفیه های صنایع 5میلی گرم در لیتر است.

اصولا برای تصفیه فنل از چه روشهایی استفاده می شود؟

برای تصفیه فاضلاب های حاوی فنل روشهای متعددی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: اکسیداسیون شیمیایی ، جذب سطحی ،تصفیه بیولوژیکی و ترکیبی از روشهای مذکور.

در میان روشهای فوق الذکر، سیستم های بیولوژیکی به دلیل مزایای خاصی که نسبت به سایر روشها دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مزایای عمده این روشها این است که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند، به عبارتی از دیدگاه محیط زیست ایمن تر محسوب می شوند. مزیت دیگر این سیستم ها نسبت به روشهای شیمیایی این است که معمولا در آنها هیچ گونه ماده شیمیایی زیان آوری برای محیط زیست مصرف نمی شود، لذا دفع پساب و لجن حاصل از این فرآیندها نسبت به فرآیندهای شیمیایی در منابع پذیرنده ، اثرات سوئ کمتری به دنبال دارد.

با علم به این که در سیستم های تصفیه بیولوژیکی ، میکروارگانیسم ها مسوول تصفیه آلاینده های موردنظر هستند، لذا شناسایی باکتری های تجزیه کننده آلاینده ها گام مهمی در روند تکاملی سیستم های تصفیه فاضلاب بخصوص مواد سمی محسوب می شود.

از طرفی گونه های میکروبی موثر در فرآیند تصفیه متناسب با نوع ماده آلاینده و همچنین نوع سیستم تصفیه متفاوت است ، لذا شناسایی و معرفی این گونه میکروب ها برای استفاده طراحان و بهره برداران سیستم های تصفیه و همچنین محققان مختلف بخصوص متخصصان محیط زیست و بیوتکنولوژی مفید است.

در مورد باکتری شناسایی شده وکاربرد آنها در تجزیه فنل ، در تحقیق ارائه شده بیشتر توضیح دهید؟

تاکنون کسی در خصوص توانایی نوعی باکتری (برواندیوموناس ویسیکالریس ) در تجزیه فنل یا مشتقات آن گزارشی ارائه نکرده است و یکی از دستاوردهای مهم این تحقیق ، شناسایی این موضوع است که برای اولین بار توانایی این باکتری در خصوص تجزیه فنل شناسایی و گزارش می شود.

این باکتری جز خانواده سود وموناس ها محسوب می شود. سود وموناس ها که به نظر می رسد بیشترین توانایی را در تجزیه آلاینده های آلی از جمله فنل دارند، جزو باکتری های میله ای شکل گرم منفی هستند که هرگز به صورت تخمیری عمل نمی کنند.

بعضی از باکتری های مربوط به این گونه قادرند بیش از 100نوع ماده آلی مختلف را به عنوان منبع کربن مصرف کنند. توانایی زیاد سود و موناس ها در تجریه مواد آلی صرفا به دلیل توانایی آنها در تولید آنزیم های کاتابولیکی نیست ، بلکه به قابلیت های آنها در تنظیم مسیرهای متابولیکی هم بستگی دارد.

اصولا شناسایی میکروارگانیسم ها و تاثیرات شان در تجزیه ترکیبات آلی از چه روی اهمیت دارد؟

شناسایی میکروارگانیسم های تجزیه کننده مواد مختلف بخصوص مواد شیمیایی سمی از جنبه های مختلف حائز اهمیت است ، اول این که با جداسازی و تکثیر آنها می توان انواع مواد شیمیایی خطرناک را به مواد ساده تر و بی خطر تبدیل کرد، به طور مثال می توان با استفاده از همین میکروارگانیسم ها فنل را که یک ماده سمی است به آب و دی اکسید کربن تبدیل کرد.

این موضوع در مورد بسیاری از مواد شیمیایی نظیر سوختهای فسیلی مانند نفت و بنزین هم قابل کاربرد است و در حال حاضر از انواع خاصی از باکتری ها برای از بین بردن لکه های نفتی در دریاها و همچنین آبهای زیرزمینی استفاده می شود، از طرفی محققان بسیاری تلاش می کنند تا میکروارگانیسم هایی را شناسایی کنند که توانایی بیشتری برای این کار داشته باشند، یا این که در شرایط مختلفی بتوانند این گونه مواد را تجزیه کنند.

علاوه بر آن می توان بعد از شناسایی میکروارگانیسم ها، با استفاده از دانش بیوتکنولوژی و روشهای مهندسی ژنتیک ، توانایی آنها را برای تجزیه مواد مختلف از جمله فنل و مشتقات آن که یکی از آلاینده های منابع آب محسوب می شوند افزایش داد.

این موضوع از نظر حفظ منابع آب ، سلامت جوامع انسانی و توسعه پایدار در خور توجه است.

این تحقیق علاوه بر کشف یک گونه جدید باکتری تجزیه کننده فنل چه دستاورد های دیگری داشته است؟

این تحقیق دستاوردهای دیگری نیز داشته است که مهمترین آنها که برای اولین در جهان گزارش شده به طور خلاصه عبارتند از :

1-شناسایی باکتری های غالب در حضور غلظت های مختلف گلوکز به عنوان ماده رقابتی و تاثیر آنها بر بازده حذف فنل در سیستم مورد مطالعه.

2-دستیابی به رکوردی معادل 5/1برابر حداکثر میزان پذیرش بار آلی که برای سیستم های بیولوژیکی ترکیبی با بازده بالای 99درصد در خصوص حذف فنل گزارش شده است.

3-این موضوع از نظر فنی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است ، زیرا با استفاده از این سیستم، ضمن کاهش قابل توجه زمان مورد نیاز به منظور تصفیه فاضلاب ، به همین نسبت حجم تصفیه خانه و هزینه اجرایی آن کاهش می یابد.

تهیه کننده : پونه شیرازی


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه مواد سمی به کمک باکتری در فرایند تصفیه بیولوژیکی , تصفیه بیولوژیکی فاضلاب , تصفیه مواد سمی , تصفیه پساب ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : کلینیک تصفیه آب

www.ind.clinicab.ir

تصفیه آب به روش سیستم اسمز معکوس ( RO )

اسمز معکوس چیست :

اسمز معکوس، تکنولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها، خوراک پزی، تکنولوژی زیستی، داروها، تولید برق، نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری، تصفیه می نماید.

از اولین آزمایشاتی که در سال 1950 انجام شد طی آن هر ساعت چند قطره آب تولید می شد، امروزه نتیجه صنعت اسمز معکوس در تولید مشترک جهانی به بیشتر از 7/1 میلیون گالن در هر روز رسیده است.

با افزایش روز افزون تقاضاها برای آب خالص (تصفیه شده) ، رشد صنعت اسمز معکوس در قرن اینده با افزایش روبه رو خواهد شد.

پیشینه تاریخی اسمز معکوس :

تحقیق در مورد اسمز معکوس در سال 1950 در دانشگاه فلوریدا، جائیکه رید و بوتون که توانستند خاصیت نمک زدایی ممبرین استات سلولز را شرح دهند، آغاز شد.

لوب و سوریرجان، گسترش تکنولوژی اسمز معکوس را با ایجاد نخستین ممبرین استات سلولز نا متقارن ادامه دادند.

تحقیق در مورد این پیشرفت خوب و امیدوار کننده منجر به ایجاد پیکربندی بهتر و جدیدتر اجزای اسمز معکوس شد، به طوریکه امروزه این صنعت اکثرا اجزای مارپیچ فنری و در برخی موارد اجزای فیبر توخالی را تولید می کنند. دراوایل سال 1980 تحقیق و بررسی در لابراتوارهای دولتی آمریکا، منجر به تولید نخستین ممبرین پلی آمیر مرکب شد. این ممبرین ها عمدتاً نسبت به ممبرین های سلولزیک، از جریان تراوش و نمک زدایی بالاتری برخوردارند.

امروزه با معرفی ESPA3 توسط هیدراناتیک ها، این صنعت با ترتیب کاهش بزرگی در مسیر نمک، به افزایش 20 دفعه ای در جریان هر فشار بر روی ممبرین های سلولزیک اصلی رسیده است.

نیمه تراوا چیست :

نیمه تراوا به ممبرینی اشاره می کند که به طور انتخابی به اقسام خاصی اجازه عبور می دهد در حالیکه الباقی گونه ها باقی می مانند.

در واقع بیشتر گونه ها از ممبرین خواهند گذشت اما با سرعت متفاوت و قابل توجه.

در اسمز معکوس، محلول (آب) با سرعت بیشتری نسبت به ذرات نامحلول (نمکها) از ممبرین ها عبور می کنند، با توجه به اینکه آب خالص تولید می شود، پیامد نهایی این است که تفکیک حلال حل شده روی می دهد. در برخی موارد عدم آبیاری باعث غلیظ شدن نمک می شود.

اسمز چیست :

اسمز یک روش و شیوه نرمال(طبیعی) شامل عبور یک محلول غیلظ از میان مانع ممبرین نیمه تراوا می باشد. یک مخزن آب خالص را با ممبرین نیمه تراوا که به دو قسمت تقسیم شده، تصور کنید. آب خالص در مقایسه با دو قسمت یک ممبرین نیمه تراوا ایده آل در فشار و دما برابر از میان ممبرین ها عبور نمی کند، زیرا اختلاف سطح شیمیایی دو قسمت برابر است.

اگر نمک قابل حل به یک قسمت اضافه شود، اختلاف سطح شیمیایی این محلول نمک کاهش پیدا می کند. استمراراً قسمت آب خالص از میان ممبرین به سمت قسمت محلول نمک حرکت می کند تا تعادل اختلاف سطح شیمیایی احیاء گردد.

در شرایط علمی، دو قسمت مخزن از لحاظ اختلاف سطح شیمیایی شان تفاوت دارند و محلول، از طرف اسمز، اختلاف سطح شیمیایی اش را در کل سیستم همسان می سازد. تعادل زمانی برقرار می شود که ناهمسانی و تفاوت فشار هیدرواستاتیک ناشی از تغییرات گنجایش حجم در قسمت، با فشار اسمزی برابر می شود. فشار اسمزی، یک تناسب خاصیت محلول به غلظت نمک و استقلال ممبرین است.

اسمز معکوس چیست

در مخزن، آب به سمت قسمت نمک دار ممبرین حرکت می کند تا تعادل برقرار شود. به کارگیری فشار خارجی برای همسان سازی قسمت محلول نمک با فشار اسمزی همچنین باعث برقراری تعادل خواهد شد.

فشار مضاعف باعث افزایش اختلاف سطح شیمیایی آب موجود در محلول نمک می شود و سبب عبور حلال به سمت قسمت آب خالص می گردد. زیرا در آن حالت دارای اختلاف سطح شیمیایی پائین تری می باشد.

این پدیده اسمز معکوس نامیده می شود.

نیروی محرک شیوه اسمز معکوس، فشار کاربردی است. مقدار انرژی مورد نیاز برای تفکیک اسمزی مستقیماًً به میزان شوری حلال مربوط می شود. بنابراین، انرژی بیشتری برای تولید مقدار یکسان آب از حلال با غلظت بالای نمک لازم است.

اسمز معکوس چگونه کار می کند:

برای درک اسمز معکوس بهتر است با اسمز نرمال شروع کنیم. بر طبق دیکشنری وبستر هریام، اسمز به معنای حرکت و جنبش حلال از ممبرین نیمه تراوا (مثل سلول زنده) به داخل محلول بسیار غلیظ شده ای است که تمایل به همسان سازی غلظت حل شده روی دو طرف ممبرین دارند. این یک تعریف صحیح محسوب می شود.

در سمت چپ، بشر پر از آب قرار دارد و مخزنی که در آب نیمه غوطه ور است. همانطور که انتظار دارید سطح آب در مخزن به اندازه سطح آب در بشر است.

در آنجا، انتهای مخزن به ممبرین نیمه تراوا چسبیده است و مخزن با محلول نمکی نیمه پر است و در آن غوطه ور است. در ابتدا سطح محلول نمک و آب برابر است اما با گذشت زمان، وقایع غیر منتظره ای روی می دهد.

آب داخل مخزن افزایش می یابد. این افزایش را به فشار اسمزی نسبت می دهند.

ممبرین نیمه تراوا ممبرینی است که برخی از اتم ها یا مولکول ها را عبور می دهد، اما مانع عبور بقیه می گردد.

ممبرین است اما تقریبا برای هر چیزی که ما معمولاً از آن عبور می دهیم، ناتراوا می باشد.

مثال ممبرین نا تراوا، آستر روده های شما یا دیوار سلول است gore-tex از یک ممبرین نیمه تراوا معمول دیگر است.

ساختار gore-tex شامل لایه نسبتاً نازک پلاستیکی است که در داخل آن میلیون ها روزنه کوچک ایجاد کرده اند. روزنه ها برای عبور بخار آب از آن به اندازه کافی بزرگ هستند اما برای جلوگیری از عبور آب مایع به اندازه کافی کوچکند.

ممبرین به غیر از مولکول های نمک به مولکول های آب اجازه عبور میدهد.

یک روش برای درک فشار اسمزی این است که مولکول های آب را بر روی دو طرف ممبرین تصور کنید.

این تصور در تضاد با Brownian motion است.

بر روی قسمت نمکی، بعضی از روزنه ها با اتم های نمک مسدود شده اند اما در قسمت آب خالص چنین چیزی وجود ندارد.

بنابراین آب بیشتری از قسمت آب خالص عبور می کند، چون روزنه های بیشتری برای عبور آب خالص در قسمت آب خالص وجود دارد.

آب موجود در قسمت نمکی افزایش می یابد تا یکی از این دو حالت روی دهد:

1. غلظت نمک در دو طرف ممبرین مساوی شود، البته در این مورد این حالت روی نمی دهد، چون آب خالص در یک قسمت و آب شور در طرف دیگر وجود دارد.

2. همانطور که ارتفاع ستون آب شور افزایش می یابد فشار آب نیز افزایش پیدا می کند تا اینکه فشار اسمزی برابر شود. در این نقطه اسمز متوقف خواهد شد.

به هر حال، اسمز دلیل این مسئله است که نوشیدن آب شور (مثل آب اقیانوس) شما را خواهد کشت. زمانی که آب شور وارد معده تان می شود، فشار اسمزی، آب را به بیرون بدنتان هدایت می کند، تا نمک در داخل معده شما رقیق شود، بنابراین شما آب بدنتان را از دست می دهید (آب بدنتان خشک می شود) و می میرید.

در اسمز معکوس، هدف این است که از ممبرین به گونه ای استفاده شود که شبیه فیلتری برای تولید آب قابل نوشیدنی آب شور (یا آب آلوده دیگر) عمل نماید.

آب شور روی یک طرف ممبرین گذاشته می شود و فشار برای متوقف کردن اعمال می شود.

سپس وارونه می شود، یعنی جریان اسمزی روی می دهد، در مجموع این کار فشار زیادی می گیرد و نسبتاً کند پیش می رود اما به هر حال این کار انجام می شود.

کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب و تصفیه پساب مفتخر به ارائه سیستم های اسمز معکوسRO,و.. در صنایع مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 


کلینیک تصفیه آب صنعتی ایران ارائه دهنده خدمات تصفیه آب صنعتی و تصفیه پساب صنعتی ، تولید کننده پیشرو سیستم های تصفیه آب شامل : اسمز معکوس RO ، نانوفیلتراسیون NF ، اولترافیلتراسیون UF ، الکترودیونیزاسیون EDI ، سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب شامل : ضدعفونی آب با ازن ، ضدعفونی آب با UV ، ضدعفونی آب با کلر ، تجهیزات واتصالات تصفیه آب ، مواد شیمیایی تصفیه آبمفتخر به ارائه خدمات تصفیه آب در صنایع مختلف ازجمله: تصفیه آب صنایع داروسازی (شامل: آب خالص PW آب قابل تزریق WFI  ، بخار خالص PS ، سیستم ذخیره سازی و توزیع loop و مستندسازی Documentation)، تصفیه آب صنایع غذایی ، تصفیه آب تاسیسات ،تعمیرو نگهداری سیستم های تصفیه آب ، نوسازی وارتقا سیستم های تصفیه آب و پکیج های تصفیه پساب (پکیج های تصفیه فاضلاب) و نیز خدمات آزمایشگاهی تصفیه آب و پساب شامل : پایش آب ( آنالیز آب ) و پایش پساب( آنالیز پساب ) است.

مواد شیمیایی تصفیه آب ارائه شده توسط این مجموعه شامل: آنتی اسکالانت ( ضدرسوب) ، سدیم بی سولفیت ، مواد شیمیای سیستم های حرارتی و تبریدی ، هیپوکلریت کلسیم ، مواد شوینده ممبران ،انواع رزین ها و...

تجهیزات واتصالات تصفیه آب شامل: انواع فیلتر های تصفیه آب و پساب ( فیلتر های دیسکی ، فیلتر های کارتریجی ، فیلتر های پکیج های تصفیه پساب..... و تجهیزات واتصالات استنلس استیل ( لوله واتصالات 316L ، تانک استیل ، شیر های دیافراگمی استیل Burkert و Gemu ، اسپری بال ، تی سی و کلمپ استیل ).

ابزار دقیق تصفیه آب  نیز شامل: PH متر آنلاین ، ORP متر آنلاین ، کلریمتر آنلاین ،  TDS متر آنلاین ، EC متر آنلاین (هدایت سنج آنلاین) ، DO  متر آنلاین ، BOD متر آنلاین ، COD متر آنلاین ، SDI متر و کیت های تصفیه آب و پساب می باشد.

این مجموعه با اتکا به کارشناسان مجرب در اجرای پروژه های خالص سازی آب قادر به همکاری با کارفرمایان محترم می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: تصفیه آب به روش سیستم اسمز معکوس , RO , اسمز معکوس چیست , اسمز معکوس , اسمز معکوسRO ,
:: بازدید از این مطلب : 386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 دی 1392 | نظرات ()